Har hittat ett forum i ämnet
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … highlight=Full beskrivning på sidan ser ut som nedan.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tänkte skriva hur man kan göra när man vill ha 16v topp på sin b23/b230 då det är många som frågar om kamremmar mm.
Man kan köra med nån av dessa remmar.
Opel Combo D 1.6
1984-1989
Opel Kadett E Diesel 1.6 D
1984-1984
Opel Ascona C Diesel 1.6 D
1981-1988
Vauxhall Astra, Belmont 1.6 D
1984-89
Dessa har 147 runda kuggar och är 24mm breda. Själv så kör jag med en rem som har 146 kuggar även den från en opel diesel tror det finns 2 olika till opel combo. en 146 kuggars och en 147 kuggars. båda ska funka men jag tycker det såg bättre ut med den kortare på min motor i alla fall.
Spännrulle kan man ta från en golf 1.
Här är ett regnummer från min vw buss med samma motor och en spännrulle som passar NZD637. be dom söka på det när ni ska köpa rullen på typ mekonomen.
Jag har låtit löprullen som sitter vid termostathuset sitta kvar på min topp så remmen får lite stöd mot den
Sen så rekomenderar jag starkt att man köper ett riktigt ståldrev och sätter på vevaxeln. brukar kosta ca 1000:- och finns på div firmor.
Inte kul om kilen till drevet ger sig.
Man måste även bricka ut spännrullen från motorn så att den styr remmen rätt på kamdreven. tror ca 5mm kan funka. Dra runt motorn några varv för hand så att du ser att remmen styr rätt och ligger mitt på dreven.
Så har jag gjort och det har funkat klockrent för mig. det är ju bara att skriva hur ni löst det om det finns nått bättre sätt
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------