3075
Sök

Luftfjädring bak på pontiac bonnevile från 89

344 Inlägg
17 september 2010
Trådstartare
#1
på min pontiac bonnevile så funkar inte luftfjädring bak vad kan det va för fel ?


Motborgare
1 099 Inlägg
18 september 2010
#2
Trasig bälg
Trasig kompressor
Trasigt relä till kompressorn
Trasig nivågivare
Trasig säkring till kompressorn
Trasigt ventilpaket
Avsaknad av styrström till ventilpaket
Trasigt styrdon mellan nivågivare och ventilpaket.

Ta reda på om kompressorn startar och hur långt luften kommer. Kommer den till ventilpaketet, men inte längre, så är det antigen nivågivare, eller ventilpaketet. Kommer det luft fram till bälgarna utan att trycket ökar, så har du en punka.

Det är bara ut och få lite mer kött på benet. Känner ej till hur det funkar exakt på en Bonneville, fast det är inte så många olika sätt att bygga det på.

-- K
Senast redigerat av Kavli (18 september 2010)

344 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
#3
kompressor brukar starta men det händer ingenting endå och jag vet inte vilka saker som är med för kunna lyfta och hittar inga bilder häller på nättet


Motborgare
1 099 Inlägg
20 september 2010
#4
Kolla hur långt luften kommer då. Det sitter väl en slang från komressorn som går in i ett ventilblock. Kolla om det kommer luft fram till ventilblocket och sen även om luften tar sig vidare.

-- K

344 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#5
jag tror kompressor är trassig för den läger av efter 5 sekunder typ
Senast redigerat av Minda92 (20 september 2010)


Motborgare
1 099 Inlägg
20 september 2010
#6
5 sek var kort tid, ja. Normalt skall kompressorn stänga av efter en viss tid även om en bälg är trasig, så att den inte står och tuggar tills korna kommer hem. Det kan vara fel på styrdonet, eller nån trycksensor. Man får kolla lite mer på ett systemschema först. Tyvärr har jag inget sånt för din bil.

-- K

344 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#7
vet du vart styrdonet sitter? smile


Motborgare
1 099 Inlägg
20 september 2010
#8
Borde väl sitta i kofferten, nånstans. Om det då inte är ett helmekaniskt ventilpaket.
Försökte googla lite, fast utan nåt bra resultat.

Om du har tillgång till tryckluft, så kan du ju försöka trycka i luft där kompressorn trycker in. Går med ett vanlilgt blåsmunstycke. Sen ser du om bilen lyfter på arschlet. Den skall nå normal ride height och sen skall ventilpaketet blockera för mera luft.

Ofta är felet en kombination av läckande bälgar och en trasig kompressor. Kompressorn blir kass pga. den får jobba övertid när bälgarna läcker. En luftkompressor skall normalt ha en aktiv duty-cycle på 1/3. Mao. skall den jobba en tredel av tiden och vila under två tredelar av tiden. Andra problem kan vara om det kommer vatten in i systemet om det inte är lufttork eller bubbelflaska med sprit till systemet. Sen får man frostsprängning och sen är det kört.

-- K

344 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#9
har blåst i kompressorn men händer inget endå


Motborgare
1 099 Inlägg
20 september 2010
#10
Minda92 skrev:
har blåst i kompressorn men händer inget endå

Ok. Bara för att klarificera: Du blåste in i systemet istället för kompressorn. (och inte in i kompressorn)

Du hade tändningen på, så att styrdonet var aktiverat?

Hörde du att det pös nånstans? Kopplingar, bälgar eller fläns mellan bälg och sätet? --Eller var det helt
jävla stumt?

I det senare fallet är det då ventilblocket som inte öppnar för luften fram mot bälgarna.

Ser du var slangen från kompressorn går in nånstans? Det är ventilblocket. Det borde gå minst en luftledning vidare, eventuellt två, om det är separat tryckreglering för höger och vänster sida.

-- K

344 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#11
det finns små ledningar där jag kan se är från kompresor och lite under men sen ser man inge mer sen ser man bak när man tar av hjul bak


Motborgare
1 099 Inlägg
21 september 2010
#12
Ja, det gäller att följa plastledningarna. Det är där luften åker. Oftast matt vita, halvtransparenta, fast finns även i andra kulörer.

-- K

344 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#13
det fans under inredning med tjock plast rund slang som är skärd på mitten och där fanns det massa sladdar menar du där jag ska titta?


Motborgare
1 099 Inlägg
21 september 2010
#14
Japp! :-) Försök att följa luftens väg från kompressorn.

-- K

344 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#15
skulle inte tro att kan va hål på ledningar men bra kola endå smile


Motborgare
1 099 Inlägg
21 september 2010
#16
Minda92 skrev:
skulle inte tro att kan va hål på ledningar men bra kola endå smile

Jag tror heller inte det är är hål på ledningarna. Det är snarare frågan om var det tar stopp nånstans. Och jag misstänker att det är i ett ventilblock. Följer du luftledningen från kompressorn, så hittar du ventilblocket. Sen kan man felsöka därifrån.

-- K

344 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
#17
synd att det finns inga bilder så att man kan lite lättare förstå smile



Sök