2896
Sök

Skärljud när stereon stängs av?

BAAAS SKADAD!! =)
190 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
Jag har monterat i 6x9or i bilen och kopplat till steget som också driver framsystemet.

Steget är ett budget steg men har inte haft detta problem med bara framsystemet kopplat tidigare och det är ingen skillnad om jag kopplar från 6x9orna igen.

Jag har inte lågnivåkablarna tillsammans med strömkablarna.

Men på låg nivå på stereon hör jag något lågt lågt väsande störningsljud typ som när man spelar en gammal LP skiva, dvs inte riktigt rent ljud men det "försvinner" när man ökar lyssningsnivån till normal volym fast man hör ju det igen man ska byta låt.

När jag stänger av stereon hör jag ett skärljud eller "skrikljud" från framsystemet och 6x9orna.

Någon som vet vad detta kan bero på?

Tips på hur jag kan åtgärda det?

Tacksam för snabba svar!

BAAAS SKADAD!! =)
190 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
Verkligen ingen som vet?

352 Inlägg
20 september 2010
du har gjort FEL... gör om och gör rätt smile
Nä jag har faktiskt ingen smärre teori om vad det kan vara, har du remoten till steget från stereon? har du stereon påslag genom tändnigen eller kan du slå på hur du vill ?

7 276 Inlägg
20 september 2010
Kan vara dålig jord till steget, kan även vara att pga den dåliga jorden så har signaljorden i stereon bränts och då kan man få alla möjliga ljud.

BAAAS SKADAD!! =)
190 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
Ja jag har remoten mellan stereon och slutsteget. Jag kan slå på stereon utan att ha tändnigen till.

352 Inlägg
21 september 2010
svårt att veta.... provat enbart 6x9orna till steget?
kolla upp jordpunkter ordentligt och mät spänningen till steget. prova annat steg om du har möjlighet.

BAAAS SKADAD!! =)
190 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
Ska kolla upp det smile

BAAAS SKADAD!! =)
190 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
Nu har jag testat det mesta. Har även testat byta stereo, har bytt ut lågnivåkablen, har mätt med en multimeter. och det jag har kommit fram till är att vid stegets plus så har jag över 14v och remoten har bara 12.10volt.

Har även märkt att instrument belysningen har börjat blinka LITE när man skruvar upp rejält vilket inte har skett tidigare, har trots allt två batterier i bilen.

Även basen känns klenare än tidigare som drivs av ett annat steg. När man trycker på loud på stereon låter basarna förfärligt dom slår över sin förmåga och det låter "burkigt" Har kollat jordningspunkterna och dom är stenhårt spända med skruvar. Ska jag svetsa fast dom för att vara 100% säker?

Vill få rätt på detta J*vla problemet! Men hur?

Det "väser" ut högtalarna på låg volym, har även varit med om att det har sprakat utan att ens stereon är igång? Nej högtalarna är inte sprängda jag har provat med andra högtalare också.

Om det finns någon vänlig själ så snälla hjälp mig!

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
23 september 2010
Det att det börjar blinka har med att batterierna börjar bli urladdade, ta in dom och ladda upp båda.
Antar att "väs" ljudet inte försvann när du böt stereo?   
Låter som det är nåt knas på steget. Du har inget annat att prova med??

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

505 Inlägg
23 september 2010
Det där väsljudet hade jag också ur mina högtalare innan, nu har jag sålt dom förvisso.
Fast mitt ljud hördes om jag hade hög volym, mellan låtbytena..
Vet inte om det ska vara så, men jag orkade inte försöka åtgärda det iallafall.

BAAAS SKADAD!! =)
190 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
"Väs ljudet" försvann inte trots att jag bytade stereo. Jo jag har ett annat steg liggandes som jag får prova i morgon, är dock tveksam till om det skulle vara steget i och med att det andra steget jag har basarna kopplade till antagligen också är "påverkat" av samma störning som gör att basarna slår mindre än tidigare, eller så är det för att batterierna behöver laddas. Men ska prova byta ut steget, återkommer i morgon med vad resultatet blev.

BAAAS SKADAD!! =)
190 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
2fast4U skrev:
"Väs ljudet" försvann inte trots att jag bytade stereo. Jo jag har ett annat steg liggandes som jag får prova i morgon, är dock tveksam till om det skulle vara steget i och med att det andra steget jag har basarna kopplade till antagligen också är "påverkat" av samma störning som gör att basarna slår mindre än tidigare, eller så är det för att batterierna behöver laddas. Men ska prova byta ut steget, återkommer i morgon med vad resultatet blev.

Det kan kanske vara steget för det var ett verkligt budget steg från denver nästan så man skäms för att skriva ut namnet här på garaget. Denver cap-4100.

Ska testa med mitt biltema 4 kanals steg i morgon, det som fortfarande säljs.
Inte för det kanske är så mycket bättre men det funkar att prova med i alla fall!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 september 2010
Har du testat att dra signal och högtalarkablar utanför bilen? Kan ju mycket väl vara som så att nån kabel fångar upp nån störning nånstans.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

352 Inlägg
23 september 2010
prova att dra en ny remote till stegen och se om det fungerar.

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
23 september 2010
2fast4U skrev:
2fast4U skrev:

Det kan kanske vara steget för det var ett verkligt budget steg från denver nästan så man skäms för att skriva ut namnet här på garaget. Denver cap-4100.

Ska testa med mitt biltema 4 kanals steg i morgon, det som fortfarande säljs.
Inte för det kanske är så mycket bättre men det funkar att prova med i alla fall!

Jag har själv ett Denver cap-4100 och mitt fungerar fin fint, inga konstiga ljud eller så.
Men det kan ju som sagt vara trasigt eller skadat. Du kan också testa göra som ChriZtoffer sa och dra kablarna utanför bilen för att vara helt 100 på att det inte är några störningar från det håller.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

7 276 Inlägg
24 september 2010
Om du tar en kabeln på den yttre delen av lågnivåkontakten och sätter den andra änden mot stereons chassi, försvinner ljudet?

BAAAS SKADAD!! =)
190 Inlägg
24 september 2010
Trådstartare
Brains skrev:
Om du tar en kabeln på den yttre delen av lågnivåkontakten och sätter den andra änden mot stereons chassi, försvinner ljudet?

Har provat att byta stereo det är inte bränd signaljord, om det vore så enkelt vore jag en lycklig man.

Det hjälpte inte att byta steg heller ljudet blev bara mer irriterande då. Så får prova att dra ut kablarna i morgon.

Det är inget högt oljud men det är tillräckligt irriterande, för jag vill ha rent ljud i min bil.

7 276 Inlägg
25 september 2010
2fast4U skrev:
Brains skrev:

Har provat att byta stereo det är inte bränd signaljord, om det vore så enkelt vore jag en lycklig man.

Det hjälpte inte att byta steg heller ljudet blev bara mer irriterande då. Så får prova att dra ut kablarna i morgon.

Det är inget högt oljud men det är tillräckligt irriterande, för jag vill ha rent ljud i min bil.

Och om jorden är fortfarande kass så brände du signaljorden i nästa stereo med...

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 september 2010
Hade likande problem med mitt steg.....eller ja har.
Steget är inlämnat för översyn och jag har fort. inte hört ngt.
Fick dock låna ett likadant steg som beter sig som det skall....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

BAAAS SKADAD!! =)
190 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
ok... Provade att dra en ny remote kabel och fick en halv volt mer till steget alltså 12,4v ca så nu ploppar det till istället för att skära när jag stänger av men har fortfarande det där störande låga brusandet.

Jag har två jordningspunkter som är sammanlinkade till båda stegen, dvs stegen har samma jord och Basarna ploppar inte när jag stänger av stereon.

Jag provade att dra lågnivåkablarna på utsidan och det var ingen skillnad.

När jag hade generatorljudet drog jag om lågnivåkablarna och det försvann.. killarna på brl sa att jag kunde prova jorda stereon med slutstegen, så dom hade samma jord? Dom sa dock också att jag skulle prova dra om. lågnivåkablarna

Sök