3081
Sök

Ryker vid kallstart. Saab 9-5 2.3t

11 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
#1
Hej. Jag har en saab 9-5 2.3t-99 som ryker vid kallstart, ryker rätt kraftigt. Det slutar efter en liten stund.
vid start när bilen är varm så ryker det inget vad jag lägger märke till. Inte när man kör heller.
Om man står o gasa upp den så ryker det svart o lite vid gaspådrag vid körning.
Det sitter nya tändstift på den.

Jag undra om det är turbon som är dålig eller om det kan vara något annat?


Neerd
1 596 Inlägg
19 september 2010
#2
svårt att säga.. jag hade börjat med att byta stift.. om de är gamla så klart

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

845 Inlägg
19 september 2010
#3
alex_side skrev:
svårt att säga.. jag hade börjat med att byta stift.. om de är gamla så klart

Det står ju att det är nya tändstift tongue


Neerd
1 596 Inlägg
19 september 2010
#4
Jimpiz skrev:
alex_side skrev:
svårt att säga.. jag hade börjat med att byta stift.. om de är gamla så klart

Det står ju att det är nya tändstift tongue

HAHA OMFG jag måste blind:O helt missat det..sorry xD

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

845 Inlägg
19 september 2010
#5
alex_side skrev:
Jimpiz skrev:
alex_side skrev:
svårt att säga.. jag hade börjat med att byta stift.. om de är gamla så klart

Det står ju att det är nya tändstift tongue

HAHA OMFG jag måste blind:O helt missat det..sorry xD

Haha. Sånt händer. Men jag skulle kolla Olja + Luftfilter. Kolla felkoder om bilen går fett osv!


Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
19 september 2010
#6
Blårök vid kallstart brukar indikera på att turbon börjar att bli sliten jag har samma fenomen på min 9-5'a så för mig blir det nog snart dags att byta turbon innan katten tar stryk av oljan och i samband med det så sliter jag nog ner tråget och kollar så att inte oljesilen är igenkletad av oilsludge rester och när vi är inne på det så du har väl senaste uppdateringen på vevhusventilationen(6).
Senast redigerat av honda1 (19 september 2010)

845 Inlägg
19 september 2010
#7
honda1 skrev:
Blårök vid kallstart brukar indikera på att turbon börjar att bli sliten jag har samma fenomen på min 9-5'a så för mig blir det nog snart dags att byta turbon innan katten tar stryk av oljan och i samband med det så sliter jag nog ner tråget och kollar så att inte oljesilen är igenkletad av oilsludge rester och när vi är inne på det så du har väl senaste uppdateringen på vevhusventilationen(6).

Behöver inte vara det. Kan vara slitna kolvringar så olja läcker in i förbränningsrummet.


Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
19 september 2010
#8
om det är kolvringarna som är slut så vill jag påstå att blåröken kommer vid andra tillfällen än vid kallstart.
Jimpiz skrev:
honda1 skrev:
Blårök vid kallstart brukar indikera på att turbon börjar att bli sliten jag har samma fenomen på min 9-5'a så för mig blir det nog snart dags att byta turbon innan katten tar stryk av oljan och i samband med det så sliter jag nog ner tråget och kollar så att inte oljesilen är igenkletad av oilsludge rester och när vi är inne på det så du har väl senaste uppdateringen på vevhusventilationen(6).

Behöver inte vara det. Kan vara slitna kolvringar så olja läcker in i förbränningsrummet.

845 Inlägg
19 september 2010
#9
honda1 skrev:
om det är kolvringarna som är slut så vill jag påstå att blåröken kommer vid andra tillfällen än vid kallstart.
Jimpiz skrev:
honda1 skrev:
Blårök vid kallstart brukar indikera på att turbon börjar att bli sliten jag har samma fenomen på min 9-5'a så för mig blir det nog snart dags att byta turbon innan katten tar stryk av oljan och i samband med det så sliter jag nog ner tråget och kollar så att inte oljesilen är igenkletad av oilsludge rester och när vi är inne på det så du har väl senaste uppdateringen på vevhusventilationen(6).

Behöver inte vara det. Kan vara slitna kolvringar så olja läcker in i förbränningsrummet.


Kan också vara oljan som vart i länge å blivit som vatten, å när bilen stått över natten så har olja läckt in i motorn. Hände på min VW polo från 2008 som inte hade turbo. Rök lite blått i starten när den stått ett tag.


24 Inlägg
19 september 2010
#10
Att det kommer blårök vid kallstart från en Saab 9-5 (bensinare) betyder i de flesta fall att det är dags för ett turbobyte inom kort, slitna kolvringar är föga troligt........
Kan vara en idé att se över vevhusventilationen, och ta ner tråget för att rengöra oljesilen.
Allt till följd av att oljebytena inte är utförda ordentligt.


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
19 september 2010
#11
svart rök vid gaspådrag = slitna kolvringar eller ventiltätningar så att olja läcker in i förbränningsrummet.
vit rök endast = ev dålig toppackning kan göra att den ryker vid kallstart. när motorn blir varm expanderar den och läckan försvinner.
blå rök = oljeläckage i turbon


845 Inlägg
19 september 2010
#12
mk2_power skrev:
svart rök vid gaspådrag = slitna kolvringar eller ventiltätningar så att olja läcker in i förbränningsrummet.
vit rök endast = ev dålig toppackning kan göra att den ryker vid kallstart. när motorn blir varm expanderar den och läckan försvinner.
blå rök = oljeläckage i turbon

Hur fick jag blå rök då tongue


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
19 september 2010
#13
Jimpiz skrev:
mk2_power skrev:
svart rök vid gaspådrag = slitna kolvringar eller ventiltätningar så att olja läcker in i förbränningsrummet.
vit rök endast = ev dålig toppackning kan göra att den ryker vid kallstart. när motorn blir varm expanderar den och läckan försvinner.
blå rök = oljeläckage i turbon

Hur fick jag blå rök då tongue

men detta gällde en saab turbo. dom har ofta problem med dålig turbo från fabrik och då är det blårök som skvallrar om det. blårök av annan orsak på en saab turbo är väldigt sällsynt


196 Inlägg
20 september 2010
#14
Hellooooo, jag har samma problem på min Audi, jag körde en felsökning och då kom luftmassemätaren fram som felkod, tycker du ska göra en felsökning innan du börjar byta en massa dyra saker som egentligen inte behövs.

Full fart spar tid!

11 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#15
Adiiii skrev:
Hellooooo, jag har samma problem på min Audi, jag körde en felsökning och då kom luftmassemätaren fram som felkod, tycker du ska göra en felsökning innan du börjar byta en massa dyra saker som egentligen inte behövs.

Tack för alla tips. En sak har jag märkt att bilen ryker bara när man inte har kört med den på 2-3 dagar. Har använt bilen nu i två dagar och den har inte rykt något speciellt vid kallstart.


11 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#16
Men jag tro nog att turbon är lite sliten. tycker faktiskt att den ryker lite blått. bilen har ju rullat 32000 mil.


562 Inlägg
20 september 2010
#17
Iom att du har Garrett GT17 så är det mycket troligt att turbon är boven i dramat, och som så många andra sagt så bör du byta sugsil oavsett samt se till att senaste vevhusventilationen är installerad. Du kan ju även blåsa ur oljekylaren samt tömma intercooler och insug på olja beroende på hur sliten turbon hunnit bli smile

9-5 Aero Sedan -05


Sök