Kompisen byter kamrem på sin passat 1,8T -02 och på den sitter det en "spänndämpare" till kamremmen, när vi skruvade isär det såg vi att spännrullen var helt ospännd, alltså i "slappaste" läget, ska det vara så? Sköter spänndämparen rätt spänning på remmen sen? Men då undrar man ju varför det sitter en spännjustering på spännrullen om den inte behövs..
Vore det inte mest logiskt om man spännde kamremmen normalt med hjälp av spännrullen och sen släppte spärren som sitter på spänndämparen??? Eller hur ska man gå tillväga?
Det finns ju en liten visare/plipp som sticker ut och som ska ligga mitt för ett spår, när denna är rätt justerad så blir det rätt inspänning Den sitter på baksidan av spännaren och man justerar det hela genom att sticka i ett verktyg i de 2 små hålen som är brevid centrummuttern och sen vrida tills det är rätt. Dra åt muttern och dra runt motorn ett varv. Spänningen ska slutgiltigt justeras när den slakaste delen av remmen är vid spännrullen.
Okej! Så man ställer visaren på framsidan av spännrullen mot spåret på baksidan av spännrullen, och sen drar motorn ett varv och är remmen slak efter det så spänner man lite till? Och när remmen har rätt spänning så släpper man spärren på spänndämparen?
Okej! Så man ställer visaren på framsidan av spännrullen mot spåret på baksidan av spännrullen, och sen drar motorn ett varv och är remmen slak efter det så spänner man lite till? Och när remmen har rätt spänning så släpper man spärren på spänndämparen?
Mvh/Jon
Brukar vara att dra ett varv ungefär, kolla på nålen när den är som mest fel (remmen är slakast dör) och justera så det blir rätt spänning då. Sen kan du släppa spärren på dämparen
Okej! Så man ställer visaren på framsidan av spännrullen mot spåret på baksidan av spännrullen, och sen drar motorn ett varv och är remmen slak efter det så spänner man lite till? Och när remmen har rätt spänning så släpper man spärren på spänndämparen?
Mvh/Jon
Brukar vara att dra ett varv ungefär, kolla på nålen när den är som mest fel (remmen är slakast dör) och justera så det blir rätt spänning då. Sen kan du släppa spärren på dämparen
Okej! Så man ställer visaren på framsidan av spännrullen mot spåret på baksidan av spännrullen, och sen drar motorn ett varv och är remmen slak efter det så spänner man lite till? Och när remmen har rätt spänning så släpper man spärren på spänndämparen?
Mvh/Jon
Brukar vara att dra ett varv ungefär, kolla på nålen när den är som mest fel (remmen är slakast dör) och justera så det blir rätt spänning då. Sen kan du släppa spärren på dämparen
Även en blind höna finner ibland ett korn!
Kalas! Tack för hjälpen!
Mvh/Jon
Tja,hämta en bor 4.5 mm det borde var exakt spänt så gör vi på jobbet ;-)))
Hej! Ringde till VAG idag då jag inte hittade på spåret du pratade om och dom sa att man skulle göra helt annorlunda än vad du beskrev.
Man skulle ha en 8mm borr att sätta mellan spänndämparen och spännrullen och sedan släppa på spärren på dämparen.. jäkligt krångligt att beskriva alla steg men har en beskrivning på en annan dator, så får försöka få ut den hit om nån mer är sugen på att veta hur det ska gå till!