3489
Sök

740 driftingbil med sugmotor

197 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
#1
Jag är sugen på att bygga en 740 "driftingbil" med en enkel sugmotor som är lite småvässad. Hade tänkt mig ett extraktorgrenrör, lättat svänghjul o planad o portad 531 med någon värre kam i och en jävlit lättad bak.

Min undran över det här är att... räcker det här för att ja ska kunna köra en mindre driftingsträcka? lite kondrifting och buskörning o sånt där...
provkörde kondrifting med min vinter bil som är en 740 gl o ja tkr de gick hur bra som helst på torrt... lite trögt bara men inte så konstit på en tung 740 som har 80 pollar kvar kanske.

någon som har nån erfarenhet eller gjort samma som jag vill göra?

Köp skyline!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
19 september 2010
#2
Med dom grejerna du ska göra så kan du väl lika gärna köpa en turbomodell för pengarna med bra mycket mera vrid och bättre register.
Det borde vara mer lättsladdat kan jag tycka.
Senast redigerat av Busgrabb (19 september 2010)

Autotech

2 174 Inlägg
20 september 2010
#3
Busgrabb skrev:
Med dom grejerna du ska göra så kan du väl lika gärna köpa en turbomodell för pengarna med bra mycket mera vrid och bättre register.
Det borde vara mer lättsladdat kan jag tycka.

Absolut..men han har köpt sig en sunkig 740 sugis redan bara inte lagt upp den...därför han undrar det hehe..


197 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#4
Busgrabb skrev:
Med dom grejerna du ska göra så kan du väl lika gärna köpa en turbomodell för pengarna med bra mycket mera vrid och bättre register.
Det borde vara mer lättsladdat kan jag tycka.

Ja har redan vässat en turbo o haft som sladdabil. Men det är de att ja vill ha en sugis för att bevisa att de går de oxå.

Köp skyline!

197 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#5
hangman skrev:
Busgrabb skrev:
Med dom grejerna du ska göra så kan du väl lika gärna köpa en turbomodell för pengarna med bra mycket mera vrid och bättre register.
Det borde vara mer lättsladdat kan jag tycka.

Absolut..men han har köpt sig en sunkig 740 sugis redan bara inte lagt upp den...därför han undrar det hehe..

Nej den ja har nu ska inte göras nåt med. Det är bara en vinterhäck

Köp skyline!

2 230 Inlägg
20 september 2010
#6
går lär det ju göra, gick nästan med en B230a original som var sliten ^^

så kan det vara då det inte blev som det skulle

591 Inlägg
20 september 2010
#7
jag har en 740 som jag bygger drifting projekt av, det är en sugmotor i och det går inte så illa som de säger min ska det bli mellan 250 - 300 hk till våren sen blir det mer. jag personligen tycker att det är fränare med sugbilar. visar att man kan och inte behöver en turbo till hjälp;)


2 656 Inlägg
20 september 2010
#8
Ragga90 skrev:
Jag är sugen på att bygga en 740 "driftingbil" med en enkel sugmotor som är lite småvässad. Hade tänkt mig ett extraktorgrenrör, lättat svänghjul o planad o portad 531 med någon värre kam i och en jävlit lättad bak.

Min undran över det här är att... räcker det här för att ja ska kunna köra en mindre driftingsträcka? lite kondrifting och buskörning o sånt där...
provkörde kondrifting med min vinter bil som är en 740 gl o ja tkr de gick hur bra som helst på torrt... lite trögt bara men inte så konstit på en tung 740 som har 80 pollar kvar kanske.

någon som har nån erfarenhet eller gjort samma som jag vill göra?

kör med bmwn eller mustangen e troligen bra mycket stabilare o sladda med än en skrot40i


Montör
664 Inlägg
20 september 2010
#9
Om inte annat så får du ju bra jävla mycket bättre gasrespons utan den där bromsande jävla snurran. Men ja, med de modifieringarna du beskrev samt en lättad bil så borde det gå aldeles utmärkt tror jag. smile

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

197 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#10
berthelsen skrev:
Om inte annat så får du ju bra jävla mycket bättre gasrespons utan den där bromsande jävla snurran. Men ja, med de modifieringarna du beskrev samt en lättad bil så borde det gå aldeles utmärkt tror jag. smile

Tack för ett bra svart äntligen

Köp skyline!

197 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#11
ekelund88 skrev:
Ragga90 skrev:
Jag är sugen på att bygga en 740 "driftingbil" med en enkel sugmotor som är lite småvässad. Hade tänkt mig ett extraktorgrenrör, lättat svänghjul o planad o portad 531 med någon värre kam i och en jävlit lättad bak.

Min undran över det här är att... räcker det här för att ja ska kunna köra en mindre driftingsträcka? lite kondrifting och buskörning o sånt där...
provkörde kondrifting med min vinter bil som är en 740 gl o ja tkr de gick hur bra som helst på torrt... lite trögt bara men inte så konstit på en tung 740 som har 80 pollar kvar kanske.

någon som har nån erfarenhet eller gjort samma som jag vill göra?

kör med bmwn eller mustangen e troligen bra mycket stabilare o sladda med än en skrot40i

Hade ja velat köra med nån av dom bilarna så hade ja gjort de. Men nu vill ja ha en 740 drifting bil annars hade ja inte lagt ut den här tråden

Köp skyline!

197 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#12
Rojpen skrev:
går lär det ju göra, gick nästan med en B230a original som var sliten ^^

Mjo drf ja vill prova de nu ist för turbo för de har ja ju redan haft o vet att de går smile

Köp skyline!

925 Inlägg
20 september 2010
#13
Ragga90 skrev:
Jag är sugen på att bygga en 740 "driftingbil" med en enkel sugmotor som är lite småvässad. Hade tänkt mig ett extraktorgrenrör, lättat svänghjul o planad o portad 531 med någon värre kam i och en jävlit lättad bak.

Min undran över det här är att... räcker det här för att ja ska kunna köra en mindre driftingsträcka? lite kondrifting och buskörning o sånt där...
provkörde kondrifting med min vinter bil som är en 740 gl o ja tkr de gick hur bra som helst på torrt... lite trögt bara men inte så konstit på en tung 740 som har 80 pollar kvar kanske.

någon som har nån erfarenhet eller gjort samma som jag vill göra?

Klart det går!
Dock är "lite småvässad" ett lite vagt begrepp. 180hk kanske? Då räcker det en bra bit på väg. Det ska man kunna nå utan att förta sig.
Väghållningprylarna är det viktigaste för hur bra bilen kommer att bete sig runt konerna. En svampig och gungig fjädring är inge vidare om man ska ha kontroll på sina sladdar.
Så lägg krutet i chassit, så löser det sig med motorn, kanske till och med med orginal :-)

Mats

197 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#14
mats757 skrev:
Ragga90 skrev:
Jag är sugen på att bygga en 740 "driftingbil" med en enkel sugmotor som är lite småvässad. Hade tänkt mig ett extraktorgrenrör, lättat svänghjul o planad o portad 531 med någon värre kam i och en jävlit lättad bak.

Min undran över det här är att... räcker det här för att ja ska kunna köra en mindre driftingsträcka? lite kondrifting och buskörning o sånt där...
provkörde kondrifting med min vinter bil som är en 740 gl o ja tkr de gick hur bra som helst på torrt... lite trögt bara men inte så konstit på en tung 740 som har 80 pollar kvar kanske.

någon som har nån erfarenhet eller gjort samma som jag vill göra?

Klart det går!
Dock är "lite småvässad" ett lite vagt begrepp. 180hk kanske? Då räcker det en bra bit på väg. Det ska man kunna nå utan att förta sig.
Väghållningprylarna är det viktigaste för hur bra bilen kommer att bete sig runt konerna. En svampig och gungig fjädring är inge vidare om man ska ha kontroll på sina sladdar.
Så lägg krutet i chassit, så löser det sig med motorn, kanske till och med med orginal :-)

Mats

Ja precis. Kapade fjädrar är inget ja ska sattsa på iaf! Hade sänkningssats på min 940 o de va en sjuk skillnad från kapade fjädrar

Köp skyline!

Montör
664 Inlägg
20 september 2010
#15
En plan kanske är att skaffa dig en bil med 16V-motorn, och slänga ner trimkammar, trimchip, racekatt, extraktor, och sportavgassystem? Borde lämna runt 190-200hp utan problem, om inte mer.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

197 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#16
berthelsen skrev:
En plan kanske är att skaffa dig en bil med 16V-motorn, och slänga ner trimkammar, trimchip, racekatt, extraktor, och sportavgassystem? Borde lämna runt 190-200hp utan problem, om inte mer.

Ja de gör de säkert. Är lite inne på en 16v topp bara ja får tag på nån smile

Köp skyline!

KHRacing
20 september 2010
#17
Det funkar med den effekten & toklättat, man måste våga satsa på körningen med.. en vässad sugis tappar lätt varv under effektregistret när man bromsar ner bilen.


Sök