3789
Sök

Trim av bil med Elektronisk förgasare

28 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#1
Hej, jag funderar vad man kan göra åt min bil "Seat Cordoba 1.6 75Hk"

de är en elektronisk förgasare och jag funderar om de går att chippa den då??

planen är att byta till "Opti flow"filter och nån form Trimavgas system + ett eventuellt chip

för 75Hk är lite för lite för bilen..

Uppskattar alla tips!

Länka gärna sidor

Tack på för hand!


/ Hypo

"Rost är jättebra på ett ställe . . . . . . Frukostbordet"
Hypo out...

926 Inlägg
21 september 2010
#2
Vet faktiskt inte om det går eller inte. Är det en förgasare, eller är det typ av en enkel insprutning? Monotronic?
Oavsett. Det är inte där begränsningen sitter. Det är det otroligt restrektiva insuget som är den "Trånga" sektorn. Så det är inte bränsle så är problem att få in i motorn utan luft. Ett riktigt insug och insprutare i varje insugsport, så börjar det bli lite skillnad. Men då är det radikala ombyggnader.
Enklare att byta till en motor som har riktigt insprutning från början. Det ska nog mycket till om SBP bryr sig i det också....

Mats

28 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#3
jo, men de tråkiga om man byter motor är ju att den motor som suttit sen ny, bara har gått Ca 9000 Mil :S
den är ju som ny

de är därför jag undrar ja vad ett Chip (..om de går) , Optiflow filter och Sportavgas hela vägen gör..

jag vill inte ha ut as mycket HK ur motorn
bara lite till typ 10-30Hk max

.. sen får de ju naturligtvis inte kosta hur mycket som helst
Senast redigerat av HypoThermostatic (21 september 2010)

"Rost är jättebra på ett ställe . . . . . . Frukostbordet"
Hypo out...

926 Inlägg
21 september 2010
#4
Inte ens om du hittar ett chip gjort i guld, så kommer du att få ut mer än 1-3 hk. Om det nu överhuvudtaget är chipbart.

Kolla om det är samma motor i 75 hk och 90 hk. Dom är väl båda på 1,6 liter?
Med lite tur kan du flytta över insprutningen från en sådan bil. Det är enda vettiga vägen att börja.
DÅ, kan du slänga i en lite vassare kam och ett grövre avgasrör, och nå ca 100 hk.

Men med ett singelinsug.... när ingen chans!

Mats

28 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
#5
mats757 skrev:
Inte ens om du hittar ett chip gjort i guld, så kommer du att få ut mer än 1-3 hk. Om det nu överhuvudtaget är chipbart.

Kolla om det är samma motor i 75 hk och 90 hk. Dom är väl båda på 1,6 liter?
Med lite tur kan du flytta över insprutningen från en sådan bil. Det är enda vettiga vägen att börja.
DÅ, kan du slänga i en lite vassare kam och ett grövre avgasrör, och nå ca 100 hk.

Men med ett singelinsug.... när ingen chans!

Mats

Har hittat en Chip sida där fixar dom upp min trötta 75 Hk:are till 89 hk med ENBART chip och öppetfilter smile
Senast redigerat av HypoThermostatic (1 november 2010)

"Rost är jättebra på ett ställe . . . . . . Frukostbordet"
Hypo out...

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
1 november 2010
#6
HypoThermostatic skrev:
mats757 skrev:
Inte ens om du hittar ett chip gjort i guld, så kommer du att få ut mer än 1-3 hk. Om det nu överhuvudtaget är chipbart.

Kolla om det är samma motor i 75 hk och 90 hk. Dom är väl båda på 1,6 liter?
Med lite tur kan du flytta över insprutningen från en sådan bil. Det är enda vettiga vägen att börja.
DÅ, kan du slänga i en lite vassare kam och ett grövre avgasrör, och nå ca 100 hk.

Men med ett singelinsug.... när ingen chans!

Mats

Har hittat en Chip sida där fixar dom upp min trötta 75 Hk:are till 89 hk med ENBART chip och öppetfilter smile

det är nog bara önsketänktande kan jag tro

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

28 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
#7
NITROUS skrev:
HypoThermostatic skrev:
mats757 skrev:
Inte ens om du hittar ett chip gjort i guld, så kommer du att få ut mer än 1-3 hk. Om det nu överhuvudtaget är chipbart.

Kolla om det är samma motor i 75 hk och 90 hk. Dom är väl båda på 1,6 liter?
Med lite tur kan du flytta över insprutningen från en sådan bil. Det är enda vettiga vägen att börja.
DÅ, kan du slänga i en lite vassare kam och ett grövre avgasrör, och nå ca 100 hk.

Men med ett singelinsug.... när ingen chans!

Mats

Har hittat en Chip sida där fixar dom upp min trötta 75 Hk:are till 89 hk med ENBART chip och öppetfilter smile

det är nog bara önsketänktande kan jag tro

Hittade inte den sidan där jag hittat den infon, men hittade denna
Bläddra ner till Cordoba 1.6 L 75 hk och titta själva då
http://www.proscott.org/seat.html

"Rost är jättebra på ett ställe . . . . . . Frukostbordet"
Hypo out...

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
1 november 2010
#8
enligt dom skulle tex en e30 318 gå från 113 till 130 hk med ett chipp. tror jag vad jag vill på...

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

28 Inlägg
3 november 2010
Trådstartare
#9
NITROUS skrev:
enligt dom skulle tex en e30 318 gå från 113 till 130 hk med ett chipp. tror jag vad jag vill på...

om man läser på och fattar vad som står så behöver man inte såga andra..

de är mycket möjligt att de blir den skillnaden då ett Sportfilter ger upp till 5 Hk och ett chip ger ungefär 10-15 Hk

tro vad du vill - de är fakta smile

"Rost är jättebra på ett ställe . . . . . . Frukostbordet"
Hypo out...

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 november 2010
#10
HypoThermostatic skrev:
NITROUS skrev:
enligt dom skulle tex en e30 318 gå från 113 till 130 hk med ett chipp. tror jag vad jag vill på...

om man läser på och fattar vad som står så behöver man inte såga andra..

de är mycket möjligt att de blir den skillnaden då ett Sportfilter ger upp till 5 Hk och ett chip ger ungefär 10-15 Hk

tro vad du vill - de är fakta smile

jag har läst och förstår så där är inga problem, har mappat ett antal bilar med olika EMS så vet precis hur det funkar.
sen är det rätt sällsynt att man får några 15 hk av ett chip på sugmotor, en av de motorer jag vet det gör större skillnad på är volvos femmor som är "strypta" i spjället, dvs 140 hk motorn som man får ut cirka 170 pållar om man chippar.
Senast redigerat av NITROUS (3 november 2010)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Pedal To The Metal
750 Inlägg
3 november 2010
#11
NITROUS skrev:
HypoThermostatic skrev:
NITROUS skrev:
enligt dom skulle tex en e30 318 gå från 113 till 130 hk med ett chipp. tror jag vad jag vill på...

om man läser på och fattar vad som står så behöver man inte såga andra..

de är mycket möjligt att de blir den skillnaden då ett Sportfilter ger upp till 5 Hk och ett chip ger ungefär 10-15 Hk

tro vad du vill - de är fakta smile

jag har läst och förstår så där är inga problem, har mappat ett antal bilar med olika EMS så vet precis hur det funkar.
sen är det rätt sällsynt att man får några 15 hk av ett chip på sugmotor, en av de motorer jag vet det gör större skillnad på är volvos femmor som är "strypta" i spjället, dvs 140 hk motorn som man får ut cirka 170 pållar om man chippar.

Japp...  Det är extremt olönt att mappa sugis för gemeneman.

HypoThermostatic skrev:
de är mycket möjligt att de blir den skillnaden då ett Sportfilter ger upp till 5 Hk och ett chip ger ungefär 10-15 Hk

Det hade ju varit väldigt intressant att se de siffrorna i bänk. Kan man inte försöka hålla isär trimma och skruva dit ett biltema filter för 25:-. Det är en kopiöst enorm skillnad mellan att trimma och filtra. Filter gör inte någon skillnad på effekten. Ja visst vissa filter är lite bättre än original, det ger bättre respons men inte någon märkbar effektökning.
Senast redigerat av Revotech (3 november 2010)

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

28 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
#12
Revotech skrev:
NITROUS skrev:
HypoThermostatic skrev:
om man läser på och fattar vad som står så behöver man inte såga andra..

de är mycket möjligt att de blir den skillnaden då ett Sportfilter ger upp till 5 Hk och ett chip ger ungefär 10-15 Hk

tro vad du vill - de är fakta smile

jag har läst och förstår så där är inga problem, har mappat ett antal bilar med olika EMS så vet precis hur det funkar.
sen är det rätt sällsynt att man får några 15 hk av ett chip på sugmotor, en av de motorer jag vet det gör större skillnad på är volvos femmor som är "strypta" i spjället, dvs 140 hk motorn som man får ut cirka 170 pållar om man chippar.

Japp...  Det är extremt olönt att mappa sugis för gemeneman.

HypoThermostatic skrev:
de är mycket möjligt att de blir den skillnaden då ett Sportfilter ger upp till 5 Hk och ett chip ger ungefär 10-15 Hk

Det hade ju varit väldigt intressant att se de siffrorna i bänk. Kan man inte försöka hålla isär trimma och skruva dit ett biltema filter för 25:-. Det är en kopiöst enorm skillnad mellan att trimma och filtra. Filter gör inte någon skillnad på effekten. Ja visst vissa filter är lite bättre än original, det ger bättre respons men inte någon märkbar effektökning.

har aldrig sagt nåt om Biltema "trim". jag tänker inte göra nå "tattar-piller" på bilen, de har jag inte ork tålamod lr skillzen till.. utan när jag väl har pengar lämnar jag de åt proffsen.
dom jag pratat med säger att filter ger effekt, OM de är Trimfilter och är bra placerade.
testa Chippa en bil med orginal filter och sen sätt dit ett trimfilter så får du väl se själv.

"Rost är jättebra på ett ställe . . . . . . Frukostbordet"
Hypo out...

Pedal To The Metal
750 Inlägg
19 december 2010
#13
HypoThermostatic skrev:
Revotech skrev:
NITROUS skrev:

jag har läst och förstår så där är inga problem, har mappat ett antal bilar med olika EMS så vet precis hur det funkar.
sen är det rätt sällsynt att man får några 15 hk av ett chip på sugmotor, en av de motorer jag vet det gör större skillnad på är volvos femmor som är "strypta" i spjället, dvs 140 hk motorn som man får ut cirka 170 pållar om man chippar.

Japp...  Det är extremt olönt att mappa sugis för gemeneman.

HypoThermostatic skrev:
de är mycket möjligt att de blir den skillnaden då ett Sportfilter ger upp till 5 Hk och ett chip ger ungefär 10-15 Hk

Det hade ju varit väldigt intressant att se de siffrorna i bänk. Kan man inte försöka hålla isär trimma och skruva dit ett biltema filter för 25:-. Det är en kopiöst enorm skillnad mellan att trimma och filtra. Filter gör inte någon skillnad på effekten. Ja visst vissa filter är lite bättre än original, det ger bättre respons men inte någon märkbar effektökning.

har aldrig sagt nåt om Biltema "trim". jag tänker inte göra nå "tattar-piller" på bilen, de har jag inte ork tålamod lr skillzen till.. utan när jag väl har pengar lämnar jag de åt proffsen.
dom jag pratat med säger att filter ger effekt, OM de är Trimfilter och är bra placerade.
testa Chippa en bil med orginal filter och sen sätt dit ett trimfilter så får du väl se själv.

Du tror alltså inte att jag mappat bilar med och utan sportfilter??

"När jag har pengar lämnar jag det till proffsen, Dom jag pratat med säger att det ger effekt"... Lämna ditt snackande till någon som kan med då.

Du har alltså inte testat själv utan sitter här och antar att de de säger är sant.. Du vet att De sa att titanic var osänkbart också..

Men ta då din bil och sätt den i bänk helt original, sen sätter du dit filtret och bänkar igen. sen publicerar du ditt bänkpapper här. Då får vi se ifall dina 5 hk plötsligt kommer fram ur gömmorna..

Mvh

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Forummoderator
9 299 Inlägg
19 december 2010
#14
HypoThermostatic skrev:
NITROUS skrev:
enligt dom skulle tex en e30 318 gå från 113 till 130 hk med ett chipp. tror jag vad jag vill på...

om man läser på och fattar vad som står så behöver man inte såga andra..

de är mycket möjligt att de blir den skillnaden då ett Sportfilter ger upp till 5 Hk och ett chip ger ungefär 10-15 Hk

tro vad du vill - de är fakta smile

Nej, det är ärligt talat bara reklam. Det går säkert att pilla på din motor och få ut 5-10hk till, men det kommer kosta kanske 10.000kr. När du sedan kör bilen första gången kommer du känna att den går lite bättre, men redan efter ett par dagar kommer du tycka att det inte känns längre. Om du nånsin känner nåt.

Det tråkiga tråkiga svaret är tyvärr som så ofta annars att du gör bäst i att:
1: Kör din bil och var nöjd med hur billigt den går.
2: Byt bil, alternativt skaffa en parallell leksaksbil.

Tyvärr. sad

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

261 Inlägg
19 december 2010
#15
effekt kostar pengar det går aldrig att frångå... vill man ha mos i maskin så köp en bil med det från början. det finns ingen rimlig mening att trimma en bil som är avsedd för att vara ekonomisk från början. man kommer ingenstans utan att börja byta ut och göra större ingrepp i den.

jag lödde i ett chip i min bmw E30 2.7 sugmotor , ingen som helst skillnad, det enda som hände var att effektkurvan ändrade sig något,
Senast redigerat av Beatnikbandit (19 december 2010)


10 287 Inlägg
19 december 2010
#16
Vi skall väl inte såga det rätt upp och ner. Det KAN vara möjligt men om man ser det över hela marknaden av sugmotorbilar och hela marknaden av företag som lovar hit och dit så är sannolikheten väldigt låg.
Det KAN ju vara så att just denna modell har en "elektronisk förgasare" som inte öppnar fullt i original och att det ligger en bra vinst där. Men - då skall man inte förlita sig på en firma som lovar (det gör dom alltid - oavsett resultat) utan få tag på någon pålitlig som vet att det är så på just din modell.

Man skall också vara väldigt medveten om att man rent psykologiskt tycker att en bil som låter mera går bättre och att hjärnan också kommer att tycka att bilen går bättre när man vet att man har stoppat i ett chip.

Detta kan man se på två sätt: Endera så tycker man om den psykologiska kicken och är nöjdmed det, eller så låter man mäta upp effekten före <-> efter.

/Göran



HypoThermostatic skrev:
Har hittat en Chip sida där fixar dom upp min trötta 75 Hk:are till 89 hk med ENBART chip och öppetfilter smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Pedal To The Metal
750 Inlägg
19 december 2010
#17
Sharky skrev:
Vi skall väl inte såga det rätt upp och ner. Det KAN vara möjligt men om man ser det över hela marknaden av sugmotorbilar och hela marknaden av företag som lovar hit och dit så är sannolikheten väldigt låg.
Det KAN ju vara så att just denna modell har en "elektronisk förgasare" som inte öppnar fullt i original och att det ligger en bra vinst där. Men - då skall man inte förlita sig på en firma som lovar (det gör dom alltid - oavsett resultat) utan få tag på någon pålitlig som vet att det är så på just din modell.

Man skall också vara väldigt medveten om att man rent psykologiskt tycker att en bil som låter mera går bättre och att hjärnan också kommer att tycka att bilen går bättre när man vet att man har stoppat i ett chip.

Detta kan man se på två sätt: Endera så tycker man om den psykologiska kicken och är nöjdmed det, eller så låter man mäta upp effekten före <-> efter.

/Göran



HypoThermostatic skrev:
Har hittat en Chip sida där fixar dom upp min trötta 75 Hk:are till 89 hk med ENBART chip och öppetfilter smile


Jag brukar ju föredra den uppmätta effekten tongue smile

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

1 062 Inlägg
20 december 2010
#18
Om man moddar både tändning optimalt för 95okt och fetar på precis så mycket som är verkligen optimalt för effekten så kanske att man kan nå 5 hästar extra. Det är 6,7% mer än original!  En stor höjning, speciellt på en så så enkelt uppbyggd motor.

Utan tvekan hade jag bytt sprut till ett med separata spridare och välflödande insug.
Ihop med extraktor och "chip" så kommer du märka skillnad.

M.V.H.


Skåning
739 Inlägg
20 december 2010
#19
Om det ändå ska trimmas så är det kanske inte den mest lämpliga bilen att trimma?
Sen är frågan om man ens känner någon direkt skillnad efter "modifieringen".
Jag har kompisar som har "chippat" sina bilar, och jag skulle vilja säga att de
går precis exakt likadant som innan chippningen.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

28 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
#20
Ibanezman skrev:
Om det ändå ska trimmas så är det kanske inte den mest lämpliga bilen att trimma?
Sen är frågan om man ens känner någon direkt skillnad efter "modifieringen".
Jag har kompisar som har "chippat" sina bilar, och jag skulle vilja säga att de
går precis exakt likadant som innan chippningen.

I know, men jag tycker om väldigt väldigt mycket om denna bil och vill bara piffa upp den lite så man törs köra på lite mer trafikerade vägar smile
effekten före å efter, blir de ingen märkbra skillnad i lite högre farter så kommer jag fortsätta pilla lite i motorn smile
vet dock att man vänjer sej väldigt fort vid effekt förändringen så den kommer kännas som förut  nån månad efter smile

ska klocka hur den går å videodokumentera före å efter wink
så man har bevisen framför sej

"Rost är jättebra på ett ställe . . . . . . Frukostbordet"
Hypo out...


Sök