4087
Sök

Volvo v70 2,4t 00a tappar ladd..? / vilken tryck-klocka ??

2 072 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#1
tja är som så att jag kände av att bilen ej gick som den ska..
så jag skaffade en laddtrycsmätare.. för att kolla upp laddet..

så händer detta.. vid full gas så sticker nålen till 1-1,1bar men efter 2-3 sek går den till 0,6bar.. släpper jag gasen helt och trycket till igen så går den bra i 2sek och sen sjunker till 0,6bar..
så jag pressade på bilen lite.. ikväll.. då kom den ej över 0,5bar som högst.. stängde av bilen o startade igen.. (under körning) ja då funkar den bra.. laddar 1-1,1bar i 2-3sek sen samma sak kommer ej över 0,6bar om jag ej pumpar på gasen...!!

några bra tipps?

bilen är Volvo v70 2,4t 00a manuell...
Senast redigerat av sandzoo (3 oktober 2010)

Sandzoo i da house

1 738 Inlägg
21 september 2010
#2
Dålig wastegate, skaffa en hårdare. ställer man upp laddet mer än original finns risken att inte wg orkar med

Kan även vara ett litet håll i ic:n, tryckrör/slangar, packning insug. men det brukar även påvärka tomgång lite
Senast redigerat av 940RDALLE (21 september 2010)


1 878 Inlägg
21 september 2010
#3
Skulle tippa på att du har en wastegate som har gjort sitt (lätt att känna på armen som går in i klockan). Samt har du gått över alla insugninsrör/slangar så ingen utav dem har någon spricka samt Magnetventilen


1 738 Inlägg
21 september 2010
#4
Snurra ej på wg pinnen!!!!! endast dra ut o in


2 072 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#5
har kollat på armen som går i klockan.. ej glapp i den.. magnetventilen har jag ej testat.. kan man testa den på nått sätt utan att byta den ?

Sandzoo i da house

2 072 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
#6
nån mer med tipps..?
har kollat lite påå slangar idag.. allt ser bra ut.. inga sprickor eller nåt..
kanske testa o byta MV (magnetventilen) till o börja med.. är de samma på alla volvo turbisar.. ? att mv passar?

Sandzoo i da house

2 072 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
#7
ingen mer som kan veta felet??

Sandzoo i da house

26 Inlägg
22 september 2010
#8
Om du kollar på magnetventilen så är det en slang som har en en färgrand, den sitter på ena långsidan om jag inte minns fel. Dra bort den och sen provkör. men håll koll på laddtrycksmätaren smile


2 072 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
#9
C-Gustafson skrev:
Om du kollar på magnetventilen så är det en slang som har en en färgrand, den sitter på ena långsidan om jag inte minns fel. Dra bort den och sen provkör. men håll koll på laddtrycksmätaren smile

ok ska testa detta.. men vad ska jag kolla efter.. ? att den håller laddet ller?

Sandzoo i da house

26 Inlägg
23 september 2010
#10
sandzoo skrev:
C-Gustafson skrev:
Om du kollar på magnetventilen så är det en slang som har en en färgrand, den sitter på ena långsidan om jag inte minns fel. Dra bort den och sen provkör. men håll koll på laddtrycksmätaren smile

ok ska testa detta.. men vad ska jag kolla efter.. ? att den håller laddet ller?

ja så den inte laddar för mkt smile


2 072 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
#11
C-Gustafson skrev:
sandzoo skrev:
C-Gustafson skrev:
Om du kollar på magnetventilen så är det en slang som har en en färgrand, den sitter på ena långsidan om jag inte minns fel. Dra bort den och sen provkör. men håll koll på laddtrycksmätaren smile

ok ska testa detta.. men vad ska jag kolla efter.. ? att den håller laddet ller?

ja så den inte laddar för mkt smile

okej.. kan man på så sätt se att magnetventilen ej funkar.. eller e kass?

Sandzoo i da house

26 Inlägg
23 september 2010
#12
sandzoo skrev:
C-Gustafson skrev:
sandzoo skrev:

ok ska testa detta.. men vad ska jag kolla efter.. ? att den håller laddet ller?

ja så den inte laddar för mkt smile

okej.. kan man på så sätt se att magnetventilen ej funkar.. eller e kass?

det kan ja inte svara på , laddar han när du tar bort slangen har den nog gjort sitt iaf smile


2 072 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
#13
C-Gustafson skrev:
sandzoo skrev:
C-Gustafson skrev:

ja så den inte laddar för mkt smile

okej.. kan man på så sätt se att magnetventilen ej funkar.. eller e kass?

det kan ja inte svara på , laddar han när du tar bort slangen har den nog gjort sitt iaf smile

jag var ute o testade.. tog bort slangen o bilen funkar perfekt.. laddar 1,1-1,2 bar och håller trycket..
sätter jag tillbax den blir de samma visa max 1bar och sjunker när till 0,6..
kollade på volvo oxå de skulle gå på 480:- för en MV...
då borde den vara kass eller hur?

Sandzoo i da house

26 Inlägg
23 september 2010
#14
japp då är det nog bara att byta , vet folk som kör utan men ja vet inte om de är skadligt....?
någon som vet?


2 072 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
#15
C-Gustafson skrev:
japp då är det nog bara att byta , vet folk som kör utan men ja vet inte om de är skadligt....?
någon som vet?

okej.. ska testa o byta så får vi se.. vet ej sj.. kanske kan vara skadligt..

Sandzoo i da house

299 Inlägg
23 september 2010
#16
är bilen orginal???isåfall ska den väll inte ladda mer än 0.6


2 072 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
#17
johan-s70-t5 skrev:
är bilen orginal???isåfall ska den väll inte ladda mer än 0.6

nepp är ej orginal.. steg 3 sitter i bilen.. laddar 1,1-1,2 med steget..
men just nu 1,0 och sjunker till 0,6

Sandzoo i da house

1 878 Inlägg
24 september 2010
#18
det är inget fel på magnetventilen för om det hade varit fel på den hade du haft ett grundladd på 0.3. När gjorde du service sist? samt tändstiftsbyte? tändstift kan ge konstiga fel


2 072 Inlägg
24 september 2010
Trådstartare
#19
Frozen1985 skrev:
det är inget fel på magnetventilen för om det hade varit fel på den hade du haft ett grundladd på 0.3. När gjorde du service sist? samt tändstiftsbyte? tändstift kan ge konstiga fel

inte länge sen fixades servicen.. ska nog kolla upp tändstiften.. men kopplar jag bort magnetventilen då laddar den 0,5 max..
Senast redigerat av sandzoo (24 september 2010)

Sandzoo i da house

2 072 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#20
ny så har jag fixat ny magnetventil.. 489:- på volvo.. men blev inget bättre för det :S
nått annat tipps?

Sandzoo i da house


Sök