dawwe skrev:
Jag drar till med en vild gissning...Det brukar (skall!) finnas en sk "oilpressure relief valve", eller på svenska typ "övertrycksventil", dvs en "ventil" som öppnar om trycket blir för högt av någon anledning. Om denna "ventil" (brukar oftast vara en fjäderbelastad stålkula) går sönder så smiter all olja tillbaka ner i tråget, dvs du får inget oljetryck...
För övrigt så skall du ha närmare 4 liter olja i 2.0:an. Om nu bilen går lika fint som innan trots att lampan lyser så är min andra gissning att kabeln som går till oljetryckkontakten är skavd o tjuvjordar någonstans...
Nu har jag äntligen fått till det, det har varit två svettiga dagar eftersom jag imorgon åker till Norge och mitt nya jobb där jag är så illa tvungen att ha bil.
Tänkte att jag ske berätta vad som gjorts osv. om någon annan i framtiden skulle stöta på samma problem som mig.
Bilen hamnade idag hos ett bilelektronikföretag som felsökte bilen, de kom fram till att den döda varvräknaren berodde på att mätarhuset var trasigt och rekommenderade mig att köpa en ny på skroten. Att oljelampan lös var inte ett elektroniskt fel sa dem och tipsade mig att kolla så att oljesilen inte "geggat" igen.
Med andra ord så hjälpte det inte så mycket, jag var då inne på att mäta oljetrycket för att se om den kanske går köra ändå, dock skulle det isåfall behöva vänta tills dagen efter.
Pratade sedan med farsans granne som frågade vad jag fyllt på med för olja, jag berättade att det var Mobil 1 5w-40 (tror jag det var) och han berättade att det skulle lösa sig om jag bytte till mineralolja 10w-30 eftersom motorn inte orkade bygga upp tryck med den helsyntetiska och mer "blaskiga" oljan som nu var i och därför lös oljelampan.
Sagt och gjort, bytte olja och efter att ha kört ca 1.5 mil så slocknade oljelampan, varvräknaren kom också till liv igen vilket kan tyckas vara konstigt, så jag var tvungen att kolla upp varför det var så. Anledningen är troligen att en summer ska ljuda när man passerar motorvarvtal över 2000/min och oljelampan är tänd. På nått sätt måste varvräknaren kortslutits i och med att oljelampan tändes och således vaknade till liv så fort den slocknade.
Ska också förtydliga då jag såg att frågan varit uppe på andra forum och annat sades i denna tråd, Audi 80 2.0 E (85 kW) ska fyllas på med 3 liter motorolja vid oljebyte och byte av oljefilter
Tackar de som tog sig tid att svara, det uppskattas!