3454
Sök

Audi 80 2.0E -92 Död varvräknare och lysande oljelampa

13 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Hittade ingen tråd som behandlande samma problem som jag stött på så jag startar en ny, ber om ursäkt ifall det kanske finns in en liknande.

Jag har en Audi 80 2.0E -1992 som jag igår bytte olja, oljefilter, luftfilter och tändstift på då jag ska ut och köra mycket i Norge de kommande månaderna och ville ge bilen en liten service innan, bilen fick även en motortvätt.

Allt fungerade bra efteråt men efter att ha kört ca 10 mil så började oljelampan lysa, jag stannade direkt och började leta efter nått uppenbart fel men fann inget. När jag startade bilen igen så lös inte lampan längre och allt verkade frid och fröjd.

När jag skulle till jobbet imorse så lös dock lampan när jag startade bilen, den lös inte vid tomgång först men så fort man varvar lite så tänds lampan, verkar alltså komma så fort det blir lite tryck.
Upptäckte också att varvräknaren dött, alla andra mätare och lampor osv. fungerar fortfarande, det är endast varvräknaren som verkar ha gett upp.

Någon som har en idé på vad som kan vara fel?

Åker till Norge på torsdag och måste få till det innan då jag kommer vara beroende av en väl fungerande bil.

Tacksam för all hjälp!
// Johan

196 Inlägg
27 september 2010
#2
Du hällde inte i för mkt/lite olja? Hällde du olja i oljefiltret?

Full fart spar tid!

13 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#3
Adiiii skrev:
Du hällde inte i för mkt/lite olja? Hällde du olja i oljefiltret?

Nope, hällde i de 3 liter som instruktionsboken sa samt smörjde gummipackningen på oljefiltret med olja innan monteringen.

Börjar fundera om det kan vara ett jordfel eller liknande?
Ingen som har någon tanke på vad det kan vara?

Tekniker
345 Inlägg
28 september 2010
#4
Kolla först så det är rätt nivå i motorn.
Kan vara en defekt oljetryckskontakt

Det man inte dör av gör ont.

13 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
#5
Bullen1 skrev:
Kolla först så det är rätt nivå i motorn.
Kan vara en defekt oljetryckskontakt

Det är det spåret jag är inne på nu, oljan är på rätt nivå, har kollat det ett antal gånger och den är perfekt. Men det skumma är att varvräknaren dog samtidigt, det finns ingen defekt som kan påverka de båda samtidigt om ni förstår vad jag menar?

Kör med bilen nu eftersom motorn verkar må prima, låter jättefint och inga missljud samt att den beteér sig precis som den brukar. Vad förutom defekt oljetryckskontakt kan det vara som spökar?

Tekniker
345 Inlägg
28 september 2010
#6
jhonnyo skrev:
Bullen1 skrev:
Kolla först så det är rätt nivå i motorn.
Kan vara en defekt oljetryckskontakt

Det är det spåret jag är inne på nu, oljan är på rätt nivå, har kollat det ett antal gånger och den är perfekt. Men det skumma är att varvräknaren dog samtidigt, det finns ingen defekt som kan påverka de båda samtidigt om ni förstår vad jag menar?

Kör med bilen nu eftersom motorn verkar må prima, låter jättefint och inga missljud samt att den beteér sig precis som den brukar. Vad förutom defekt oljetryckskontakt kan det vara som spökar?

Dom har ju inget o göra med varandra igentligen, förutom att båda sitter i kombiinstrumentet.

Klart att det kan vara glappkontakt eller liknande, men börja med o bygla oljetryckskontakten.

Det man inte dör av gör ont.

13 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
#7
Bullen1 skrev:
jhonnyo skrev:
Bullen1 skrev:
Kolla först så det är rätt nivå i motorn.
Kan vara en defekt oljetryckskontakt

Det är det spåret jag är inne på nu, oljan är på rätt nivå, har kollat det ett antal gånger och den är perfekt. Men det skumma är att varvräknaren dog samtidigt, det finns ingen defekt som kan påverka de båda samtidigt om ni förstår vad jag menar?

Kör med bilen nu eftersom motorn verkar må prima, låter jättefint och inga missljud samt att den beteér sig precis som den brukar. Vad förutom defekt oljetryckskontakt kan det vara som spökar?

Dom har ju inget o göra med varandra igentligen, förutom att båda sitter i kombiinstrumentet.

Klart att det kan vara glappkontakt eller liknande, men börja med o bygla oljetryckskontakten.

Får först tacka för att du tar dig tid och hjälper till, det uppskattas väldigt mycket.

Förstår inte vad du menar med att byggla oljetryckskontakten, den som sitter på min bil är 1-polig och förstår därför inte vad jag ska "bygla".

Bytte idag iafl oljetryckskontakten, gick bara på en hundring så jag tyckte det var värt ett försök även om jag inte hade så stora förhoppningar, och det hjälpte självklart inte. Så nu fortsätter oljelampan att skratta åt mig varje gång jag startar bilen och jag blir bara mer och mer nojjig om att det kan vara nått "större" fel.

Ska kolla oljetrycket imorgon så jag vet med säkerhet om jag kan köra eller inte och har via en bekant fått kontakt med en som jobbar med bilelektronik som kanske kan bringa klarhet i en del.

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 september 2010
#8
Jag drar till med en vild gissning...Det brukar (skall!) finnas en sk "oilpressure relief valve", eller på svenska typ "övertrycksventil", dvs en "ventil" som öppnar om trycket blir för högt av någon anledning. Om denna "ventil" (brukar oftast vara en fjäderbelastad stålkula) går sönder så smiter all olja tillbaka ner i tråget, dvs du får inget oljetryck...
För övrigt så skall du ha närmare 4 liter olja i 2.0:an. Om nu bilen går lika fint som innan trots att lampan lyser så är min andra gissning att kabeln som går till oljetryckkontakten är skavd o tjuvjordar någonstans...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

13 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
#9
dawwe skrev:
Jag drar till med en vild gissning...Det brukar (skall!) finnas en sk "oilpressure relief valve", eller på svenska typ "övertrycksventil", dvs en "ventil" som öppnar om trycket blir för högt av någon anledning. Om denna "ventil" (brukar oftast vara en fjäderbelastad stålkula) går sönder så smiter all olja tillbaka ner i tråget, dvs du får inget oljetryck...
För övrigt så skall du ha närmare 4 liter olja i 2.0:an. Om nu bilen går lika fint som innan trots att lampan lyser så är min andra gissning att kabeln som går till oljetryckkontakten är skavd o tjuvjordar någonstans...

Nu har jag äntligen fått till det, det har varit två svettiga dagar eftersom jag imorgon åker till Norge och mitt nya jobb där jag är så illa tvungen att ha bil.

Tänkte att jag ske berätta vad som gjorts osv. om någon annan i framtiden skulle stöta på samma problem som mig.

Bilen hamnade idag hos ett bilelektronikföretag som felsökte bilen, de kom fram till att den döda varvräknaren berodde på att mätarhuset var trasigt och rekommenderade mig att köpa en ny på skroten. Att oljelampan lös var inte ett elektroniskt fel sa dem och tipsade mig att kolla så att oljesilen inte "geggat" igen.

Med andra ord så hjälpte det inte så mycket, jag var då inne på att mäta oljetrycket för att se om den kanske går köra ändå, dock skulle det isåfall behöva vänta tills dagen efter.

Pratade sedan med farsans granne som frågade vad jag fyllt på med för olja, jag berättade att det var Mobil 1 5w-40 (tror jag det var) och han berättade att det skulle lösa sig om jag bytte till mineralolja 10w-30 eftersom motorn inte orkade bygga upp tryck med den helsyntetiska och mer "blaskiga" oljan som nu var i och därför lös oljelampan.

Sagt och gjort, bytte olja och efter att ha kört ca 1.5 mil så slocknade oljelampan, varvräknaren kom också till liv igen vilket kan tyckas vara konstigt, så jag var tvungen att kolla upp varför det var så. Anledningen är troligen att en summer ska ljuda när man passerar motorvarvtal över 2000/min och oljelampan är tänd. På nått sätt måste varvräknaren kortslutits i och med att oljelampan tändes och således vaknade till liv så fort den slocknade.

Ska också förtydliga då jag såg att frågan varit uppe på andra forum och annat sades i denna tråd, Audi 80 2.0 E (85 kW) ska fyllas på med 3 liter motorolja vid oljebyte och byte av oljefilter

http://www.imagehost.se/images/3t3pkcf0.jpg


Tackar de som tog sig tid att svara, det uppskattas!

Tekniker
345 Inlägg
29 september 2010
#10
Så du hade alltså för tunn olja tongue

Jo helsyntet är inte gjord för dom äldrebilarna.

Skönt att det bara var det.

Konstigt med varvräknaren.

Det man inte dör av gör ont.

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 september 2010
#11
Du vet om att 10W30 är en TUNNARE olja varm än 5W40?

Edit: En "5W40" olja är i grunden en tunnare "vinterolja" med additiv som gör att den beter sig som en tjockare "40" olja när den är varm. En 10W30 olja är då i grunden en tjockare olja med additiv som gör att den beter sig som en 30 olja varm, dvs blaskigare än 40 oljan. En 5W50 olja är tunn kall o relativt "tjock" varm. Har lite svårt att tro att det var oljebytet som redde upp dit problem, min gissning är att lampan hade slocknat tids nog även med syntetoljan...
Senast redigerat av dawwe (29 september 2010)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 september 2010
#12
Jag kör 5W50 helsyntet i min 32000 milade VW 2.0 spis (-95) utan bekymmer o har gjort så de senaste 11000 milen...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Tekniker
345 Inlägg
29 september 2010
#13
dawwe skrev:
Jag kör 5W50 helsyntet i min 32000 milade VW 2.0 spis (-95) utan bekymmer o har gjort så de senaste 11000 milen...

på VW börjar vi använda helsyntet f o m 2000års modell, sen finns det givetvis andra bilar som kan använa det.

Det man inte dör av gör ont.

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 september 2010
#14
Bullen: Jag körde helsyntet på min gamla Polo -82, ca 6000 mil utan problem...Låt inte de gamla och osanna myterna om syntet fortleva... Motiveringen att syntet "tvättar rent" är falsk, det är INTE oljan i sig som renar utan additiven, eller detergenterna om man så vill. O dessa additiv/detergenter finns både i syntet och mineral olja...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Tekniker
345 Inlägg
30 september 2010
#15
dawwe skrev:
Bullen: Jag körde helsyntet på min gamla Polo -82, ca 6000 mil utan problem...Låt inte de gamla och osanna myterna om syntet fortleva... Motiveringen att syntet "tvättar rent" är falsk, det är INTE oljan i sig som renar utan additiven, eller detergenterna om man så vill. O dessa additiv/detergenter finns både i syntet och mineral olja...

Ja säger inget imot det. klart att det inte är oljan isig. det är hur dom har proceserat den.

Helsyntet har funits länge självklart, problemet är att vissa motorer inte svarar bra på det, ja kan tex inte använda det i min reservbil Felicia 97a, det börjar knacka.

vi använder Longlife helsyntet på bilar som har 3000mils intervall, till skillnad mot vanlig som har 1500mils intervall.

Det man inte dör av gör ont.

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 september 2010
#16
Bullen: Jag har kört helsyntet i alla mina bilar, till o med i stenålders-Polon med 1.3 spisen... Att din Felicia "knackar" med en viss (syntetisk) olja beror nog inte på att oljan är syntetisk, orsaken är mer troligt att den oljan du använde låga utanför det rekommenderade viskositetsområdet...Sen vet jag att två oljor med samma viskositetsklassning kan få en given motor att gå olika tyst, kan tex bero på hur oljan är sammansatt samt hur mycket/lite additiv den har. Utöver detta finns det 2-3 olika typer av syntetolja, av dessa är "PAO-syntetolja" den bästa, och dyraste.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Tekniker
345 Inlägg
30 september 2010
#17
Vet inte riktigt vad du vill ha sagt.
det jag har lärt mig med åren är att trots att oljorna har samma viskositet mineral och syntet så kan vissa motorer börja knacka mer eller mindre, hände även min gammla Sierra V6a.

Men hur som helst.

jhonnyo Bytte olja på sin bil till helsyntet 5W40 och oljetrycks lampan börja lysa, han byte olja igen till mineral 10W30 och den slockna.  det är huvudsaken..

Vi på VW/skoda/audi/seat häller bara i Mineral på våra bilar upp till 1998-1999, och det av en anledning.

Det man inte dör av gör ont.

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 september 2010
#18
Bullen: Lampan lyste ju ett bra tag (ca 15km!) även med den "nya" oljan...Hade den slocknat bums så fine. Att ni häller på "mineral" (mer troligt en hydrocrackad olja, dvs en olja som ofta kallas för "syntetisk") må vara hänt, men det betyder inte att det är den bäst lämpade oljan utan att man anser att den oljan är mer än tillräckligt bra. Samtliga dagens oljor (inkl Biltemas billigaste!) är mer än tillräckligt bra till de allra flesta bilar fram till millenie-skiftet ungefär.
Vad jag vill ha sagt är att av två oljor med samma visko-klassning så är den syntetiska alltid den mer beständiga/stabilare oljan, oavsett om det är en "hydrocrackad" eller "PAO" syntet... Högt oljetryck är inget självändamål, flödet har minst lika stor betydelse...
Det här med olja kan man diskutera tills man blir tokig, men en sak är säker: Samtliga dagens oljor är mer än tillräckligt bra för äldre bilar, men att påstå att "äldre" (dvs äldre än årsmodell ca -00) SKALL ha mineral är helt fel.
PS: Med mineral som menar jag verkligen MINERAL, tex Castrol GTX 15W40. Magnatech tex är "syntet".

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

13 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#19
Haha, varför blir det alltid lite hetsk stämning när diskussionen om bäst lämpad motorolja kommer på tapeten? Fast det är bara kul, vad har man annars ett forum till.

Jag var själv jäkligt skeptiskt när jag fick tipset att farsans granne men hade inget att förlora, kan inte heller svära på att det var den som löste alla problem heller eftersom det kanske hade "gått till" sig med synteten som jag fyllde i från början.

Tycker själv det låter konstigt, jag har kört på helsyntet på en gammal Micra -92 och Volvo 345 -82 och det har fungerat hur bra som helst, men men, det kanske är så att det inte finns något svart eller vitt svar på frågan, utan man får helt enkelt köra på det man själv tror på och testa sig fram.

Om några timmar ser vi om det fungerade, ska bila ca 10-11 timmar då så då är det upp till bevis. Tack än en gång för hjälpen!

1 Inlägg
30 april 2014
#20
Jag fick samma problem med att oljelampan lös efter oljebyte. Efter genomsökning hittade jag att kontakten under oljefiltret hade lossnat (finns en framför/ovanför också). Väldigt skönt att det inte var värre! Hann dock hälla på oljetjockare då du pratade om att det kunde vara för tunn olja, 5w40


Sök