En polare ska köpa en gas alpha 12" och ska då ha en låda till men jag hittar inga parametrar att räkna med, och killen han ska köpa av har inte kvar några heller. Tänkte om nån vänlig själ här satt inne på parametrarna som vas, fs och qts? Det är den äldre alpha basen som är orange.
Okej men tänka nämligen bygga en sluten och en portad låda för att se vad som låter bäst, det är lite kul att testa och så ser man vad man gillar bäst så parametrar är ganska bra att ha då:P
Om det ska låta bra så ska du ha slutet som sagt, portat är enbart för att spela högt med dom basarna. Bandpass verkar också funka vilket kan vara att föredra om man ska ha dom i en sedan.
Jag har hört samma saker som ChriZtoffer, dvs att den basen passar i slutet och bandpass men inte i basreflex. Den spelar högt i basreflex, men inte med bra ljudkvalitet. Vill man prova basreflex för jämförelsens skull så är det ju bara att göra så.
Jag testade mina i både slutet och portat. När jag portade lådan så vart det ingen som helst skillnad i db, enbart ljudkvalité som sjönk en del Mina hade 28 liter/st och det var till 10" så jag tycker du ska ha iaf 35-40 liter slutet
Till 1225x skulle jag kunna tänka mig 80-100 liter avstämt till 35-40 Hz om man vill spela ordentligt högt, 50 liter med samma avstämning bör spela jämnare. Slutet kanske 40-50 liter.
Tack för info och tips, tror det blir att testa en portad låda på ca 52 liter och en sluten på 35-40 liter så får man kolla hur det spelar, annars får jag räkna om och bygga nån annan låda om jag inte är nöjd Men tror ni det är overkill med en port på 4" eller port arean kanske inte spelar så stor roll? Kanske är längden som avgör? Använder probox 2000 när jag räknar och det ger inte så mycket hjälp med portarea.
Okej då satsar jag på en 4" port då och ser hur det löser sig, blir att åka och kolla på grejerna imorn sen är det bara att börja bygga efter helgen antar jag:)