2670
Sök

Hjälp! Det viner när jag startar bilen

21 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
Jag har ett problem med mitt nya billjud som jag hoppas kunna få hjälp med här!

Har nyligen införskaffat ett nytt steg och högtalare som drivs på det, har kopplat det korrekt vad jag vet och det låter jätte bra innan jag startar bilen. När jag startar bilen så är det ett vinande ljud i högtalarna som följer motorns varvtal. Förstår inte hur det här uppstår och jag har innan haft en baslåda som har fungerat utmärkt.

Är det någon som kan förstå sig på vad det här kan bero på för jag är lite vilsen just nu..
Tack på förhand //Erik smile

7 274 Inlägg
4 oktober 2010
Det finns snart 1 miljon trådar om EXAKT detta...

21 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
Brains skrev:

Det var ju himla tråkigt men det hjälper ju inte mig?

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
4 oktober 2010
du har dragit lågnivån på samma sida som strömkabeln va? isf så äre där du har felet

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

21 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
xorox_88 skrev:
du har dragit lågnivån på samma sida som strömkabeln va? isf så äre där du har felet

Nej det är ju det som är grejen, jag har verkligen sett till att det inte ska störas, har tom isolerat kabeln sista biten till slutsteget och ändå så låter det konstigt

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
4 oktober 2010
hmm skumt

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

7 274 Inlägg
4 oktober 2010
Erik_H skrev:
Brains skrev:

Du kan ju testa sökfunktionen och följa råden som finns i dom trådarna, så jo det hjälper nog dig...
Vanligaste frågan här på forumet och det blir lite tråkigt efter ett tag.

Dålig lågnivå
Bränd signaljord
Dåligt med kräm till steget/stereon, orsak kan vara jorden, plusmatning eller säkringen

21 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
xorox_88 skrev:
hmm skumt

Väldigt, det har aldrig strulat med mitt förra slutsteg och det är samma strömkabel dragen bara att jag har fördelnings block på slutet nu

21 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
Brains skrev:
Erik_H skrev:
Brains skrev:

Du kan ju testa sökfunktionen och följa råden som finns i dom trådarna, så jo det hjälper nog dig...
Vanligaste frågan här på forumet och det blir lite tråkigt efter ett tag.

Dålig lågnivå
Bränd signaljord
Dåligt med kräm till steget/stereon, orsak kan vara jorden, plusmatning eller säkringen

Det är just det att jag inte hittar någon hjälp, har provat alla dom här "basic" sakerna och inget verkar hjälpa, så då är det inte så lätt även om det blir tråkigt men det syns ju tydligt på trådens namn så då behöver man inte läsa om man inte vill smile

7 274 Inlägg
4 oktober 2010
Vad sitter steget monterat på?
Minns att ett steg i någon bil jag höll på med förut skapade störningar när chassit på steget kom i kontakt med en plåtyta på bilen.

21 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
Brains skrev:
Vad sitter steget monterat på?
Minns att ett steg i någon bil jag höll på med förut skapade störningar när chassit på steget kom i kontakt med en plåtyta på bilen.

Nej den är ju skruvad i baksidan på baslådan och det är ju bara spån så tongue

Med.lem
3 759 Inlägg
4 oktober 2010
Titta i motorutrymmet, nån KAN ju ha instalerat en skruvkompressor under natten utan att du märkt det...

Hittar du ingen kompressor får du nog försöka söka lite istället.
Senast redigerat av Mr_EmCom (4 oktober 2010)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

233 Inlägg
4 oktober 2010
Mr_EmCom skrev:
Titta i motorutrymmet, nån KAN ju ha instalerat en skruvkompressor under natten utan att du märkt det...

varför ska alla vara så otrevliga ?

Audi frälst

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
4 oktober 2010
Har inte hjälp ngn innan med vinande högtalare,Men kan berätta lite hur jag felsöker.
Sätt på allt "volym 0" viner det ur högtalarna.? Koppla bort rca kabeln från steget, Viner det lika mycke eller slutat.

Slutat-> slutsteg OK annat fel: RCA kabel,placering av rca kabeln eller HU.
-Testa dra om rca kabeln,Ny Rca kabel eller testa en annan HU som du vet inte viner.

Viner fortfarande-> Fel på steget: Kontrollera jordningen/plusen alternativ flytta dom,Testa steget i en bil som du vet inte viner.
(databoxar,strömmatning till dom och andra hög förbrukande ledningar kan ge störningar, likaväl som dåliga tändkablar/tändstift )

-Förresten vad är det för hu och steg.?

Edit:glöm inte att stänga av allt imellan testerna,När du laborerar.
Senast redigerat av jinxs (5 oktober 2010)

Diesel is the blood of satan.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
5 oktober 2010
fredde_petermann skrev:
Mr_EmCom skrev:

varför ska alla vara så otrevliga ?

Handlar inte om otrevlighet men när TS inte är villig att söka på ett ämne som är upptaget en miljard gånger
så blir det gärna så här.
Det finns upptaget, lösningar finns.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

572 Inlägg
5 oktober 2010
Detta fick jag upp när jag sökte här på garaget.. Ta en Titt

http://www.garaget.org/forum/search.php … =775814312

DZ Design På Facebook

233 Inlägg
5 oktober 2010
och detta fick jag upp när jag sökte på vinande ljud i billjud/multimedia !! http://www.garaget.org/forum/search.php … 1716278259

så det finns massor med likadana trådar

Audi frälst

21 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
Det handlar ju inte om hur många som ställt frågan innan, alla fall är ju olika så jag förstår inte vad folk gnäller på. Det står klart och tydligt i rubriken så läs inte om ni inte vill?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
5 oktober 2010
Erik_H skrev:
Det handlar ju inte om hur många som ställt frågan innan, alla fall är ju olika så jag förstår inte vad folk gnäller på. Det står klart och tydligt i rubriken så läs inte om ni inte vill?

Nej det är inte olika.. samtliga fel som kan göra att du får generatorstörningar är upptagna
gång på gång så svaren finns.. nu tycker jag att du gör slag i saken och söker lite.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

1 400 Inlägg
5 oktober 2010
Erik_H skrev:
xorox_88 skrev:

Nej det är ju det som är grejen, jag har verkligen sett till att det inte ska störas, har tom isolerat kabeln sista biten till slutsteget och ändå så låter det konstigt

99% av störningarna kommer  nära huv. Då hjälper det inte att isolera lågnivån sista biten vid slutsteget.
Prova men att vira lite folie på lågnivå sladden från huvudenheten och ca 1m bakåt. sänk din Gain lite.
Och kontrollera Generatorns och Batteriets jord så att det är rent och sitter ordentligt.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Sök