Idag tog jag fritt från jobbet och innan träningspasset blev det lite gjort i snickarboden:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-30762af6fd50e9d36ef8696bde3d78c8.jpg]()
Kamkedjehjulet monteras provisoriskt. Egentligen sitter triggerhjulet direkt på drevet, men med kompressormotorn så skall jag använda ett utvändigt triggerhjul på 36-2 kuggar.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-bbae29496357b718eaaebeb51b2db6d9.jpg]()
Bättre bild...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-c9704e55021e5db9b884a63947961d62.jpg]()
Här är axeln som skall driva kompressorn. Tyvärr gjorde jag kilspåret ända in så därför är det permatex längst in för att inte oljan skall gå längst kilspåret och förbi lagret och ut.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-df839d26bcd0ec436fd0b61f90fd1741.jpg]()
36-2 triggerhjulet som jag har testat lite förra sommaren.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-40e5de8a5a0b063627fb7306710be665.jpg]()
Dålig bild, men här är uttagen som jag svetsade till oljetryck samt oljeretur från kompressorn.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-12f6059dfd12324094b7d2afeb941e51.jpg]()
Här filar jag till ett kilspår i triggerhjulet.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-d8eac6b04a9a433759c2ae26c6f35e58.jpg]()
Här har jag kapat till remskivan till kompressorn så den kommer tajt in mot kompressorhuset.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-a7b305bef6a625762aa78c3d8b1a8f1f.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-95ef594bdd4a89590d7a5251632b18dc.jpg]()
Här är den egentillverkade kåpan monterad med axeln, kullagret, fästet jag svetsade på för triggergivaren
![https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-d5114d63df6bf925f45a7f17366dbae3.jpg]()
Fästet måste komma närmare huset så den filas ner 3mm
![https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-a399d5d376b1601055e87a14fcd2069d.jpg]()
Styrningar på insidan så den alltid kommer på samma plats.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-82254c3706a0b60b1486b2942042eb73.jpg]()
Här gängar jag upp hållaren för att sätta Helicoil instatsgängor för att undvika framtida problem.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-cf6141c981b3ae5d4741fffdb4249795.jpg]()
Drivningen från vevaxeln måste kapas för att passa.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-a0bb915a891f59cd502389ca8d822680.jpg]()
Nu är drivningen på plats!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-086f56271d5b2c32d3d7b89fa9b6f439.jpg]()
Skall bara lackas också när allt är provkört o klart.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-4017e280d35f39852b9150055b017fc5.jpg]()
Bulten är - ve och fasa - en Renault 10,9 bult.....hoppas att det håller.........hittar jag en ARP M10 fingängad i rätt längd skall den bytas!!!!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-d601f837ef7059fdd2ef7215ca39a549.jpg]()
Skall tillverka en remspännare med styrningar på sidorna så inte remmen lämnar moderskeppet så att säga...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-3a3646025b74e6161925efd67df5047c.jpg]()
Remspännarhjulet kommer från en Opel med Diesel motor...Diesel....hm...låt gå för den här gången....
Det var allt för ikväll - återkommer så snart jag kan med fler uppdateringar.