3003
Sök

AC,ACC,ECC betyder?

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
6 juli 2006
Trådstartare
Nu börjar jag tröttna på det här nu vill jag ha det svart på vitt big_smile Vad betyder ac? Vad betyder acc? vad betyder ecc? jag vet vad alla är men fan itne vad de betyder

Bmw osv..

684 Inlägg
6 juli 2006
UseDubbelTurbo skrev:
Nu börjar jag tröttna på det här nu vill jag ha det svart på vitt big_smile Vad betyder ac? Vad betyder acc? vad betyder ecc? jag vet vad alla är men fan itne vad de betyder

Air condition (ac) Electronic climat control (ecc) automatic climat control (acc samma som ecc)

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
6 juli 2006
Trådstartare
villon skrev:
UseDubbelTurbo skrev:

Air condition (ac) Electronic climat control (ecc) automatic climat control (acc samma som ecc)

där ser man smile tackar för svaren

Bmw osv..

Carpenter
310 Inlägg
6 juli 2006
Nästan alla tillverkare har olika namn på sina klimatanläggningar, men är i slutändan samma sak.

A/C brukar oftast vara enkel ac som du ställer in manuellt

Acc ecc. etc etc. brukar ha automatisk inställning och många gånger olika zoner (en för förare, en för passagerare.)
Senast redigerat av Delerium (6 juli 2006)

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
6 juli 2006
Trådstartare
en grej som jag tycker är lite konstigt det är att ac = air condition betyder väl luft kondinering(stavning) och det har ju inprincip ALLA bilar?

Bmw osv..

BMW Power
2 362 Inlägg
6 juli 2006
UseDubbelTurbo skrev:
en grej som jag tycker är lite konstigt det är att ac = air condition betyder väl luft kondinering(stavning) och det har ju inprincip ALLA bilar?

Inte min wink tog bort skiten big_smile

BMW, bogsering med wire :/

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
6 juli 2006
Trådstartare
FugitivE skrev:
UseDubbelTurbo skrev:

Inte min wink tog bort skiten big_smile

försöker du härma bubblan eller? wink

Bmw osv..

21 761 Inlägg
6 juli 2006
UseDubbelTurbo skrev:

Hur det är med splitternya bilar rent generellt vet jag inte men lite äldre bilar från tex 90-talet har väl inte AC som standard tror jag, det brukar väl ofta vara tillval.
Är inte säker dock, har ju själv bara en gaaamal traktor från -86.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
6 juli 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
UseDubbelTurbo skrev:

Hur det är med splitternya bilar rent generellt vet jag inte men lite äldre bilar från tex 90-talet har väl inte AC som standard tror jag, det brukar väl ofta vara tillval.
Är inte säker dock, har ju själv bara en gaaamal traktor från -86.

nu missförstod vi var andra för jag är dålig på förklara.. men i mina ögon är luft konditonering samma som fläkt system....... vilket alla bilar från 70talet tills nu har standard men luft konditonering(hur det nu stavas) kanske inte alls är samma sak som ett fläkt system?

Bmw osv..

21 761 Inlägg
6 juli 2006
Jaha.
AC är ju mer än ett fläktsystem. Det ingår en kylanläggning så att luften utifrån kyls ner när den kommer in i kupen, dessutom avfuktas luften också så att det inte ska bli kondens inne i bilen. Bilens fläkt brukar slås på automatiskt när man startar AC anläggningen, på min bil så går fläkten igång på läge 1 när jag vrider igång AC:n.

Det som en AC kan göra är alltså att dels kyla ner ytterluften för att få svalt i bilkupen och dels att avfukta luften så att det inte blir kondens i bilen.

En ACC eller ECC däremot kan ju vad jag vet både kyla ner ytterluften och hålla en viss inställd kupetemperatur oavsett om det är + eller -30 grader utomhus. Dessa anläggningar har alltså förmåga att dels kyla ner ytterluften och dels kunna hålla en vald temperatur inne i bilen oavsett yttertemperatur, dvs en klimatkontroll.
Senast redigerat av Drönirettab (6 juli 2006)

Örebroare i exil
970 Inlägg
6 juli 2006
Jag fick förklarat för mig i skolan att ett ac system INTE KYLER luften. Den tar bara bort värmen från den. Trodde det var samma sak ja, men tydligen inte. ECC för övrigt, är inte det Electronic Cruise Control. Dvs farthållare...?

Hej FRA!

21 761 Inlägg
6 juli 2006
Jag vet inte exakt hur det går till när en AC anläggning jobbar, om den tar bort värmen från luften eller kyler ner luften får nog någon annan svara på. Man kan iaf konstatera att luften som blåser ur luftutblåsen är betydligt svalare än ytterluften.

Om ECC betyder något annat än Electronic Climate Control vet jag inte heller, jag vet dock att bla Volvo benämner detta system med ECC och bla SAAB kallar samma typ av system för ACC.

Miklen
6 juli 2006
ECC å ACC e ju samma..sen brukar d väl inte gå att ställa temperatur när man har ac utan d e en funktion för ECC å ACC

Carpenter
310 Inlägg
6 juli 2006
AC är ett kylsystem i sig som kräver en gas som heter R34 om jag inte minns fel.

Dom första ac:n som kom hade en annan gas som senare vart klassad som farlig, vilket nu längre inte är tilllåtet att återfylla med. utan du måste konvertera ditt system, vilket kan kosta multum om du har otur. Oftast kostar det mer än bilen om du ska konvertera.

Nånting ni skall veta om Air condition är att den mår bäst utav att vara på hela året om oavsett om det är varmt eller kallt. packningar torkar och kompressorn sinar till slut om bara kör den när ni själva behöver den.

Självklart finns era rövarhistorier om en ac som klarat sig i 30 år men ska man lita lite på fakta så kan ja säga att eran rövare vart printad direkt ut brunögat!

Carpenter
310 Inlägg
6 juli 2006
Miklen skrev:
ECC å ACC e ju samma..sen brukar d väl inte gå att ställa temperatur när man har ac utan d e en funktion för ECC å ACC

Läs!

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
6 juli 2006
Trådstartare
Man lär sig mkt på en dag:D

Bmw osv..

21 761 Inlägg
6 juli 2006
Delerium skrev:
Nånting ni skall veta om Air condition är att den mår bäst utav att vara på hela året om oavsett om det är varmt eller kallt. packningar torkar och kompressorn sinar till slut om bara kör den när ni själva behöver den.

Har jag också hört, dessutom har jag hört att eftersom systemet avfuktar luften så blir det mindre kondens på rutorna i vintertid när man har igång AC:n.

Den där farliga gasen som fanns förut var freon, hade den gasen i min AC från början men sedan behövde systemet repas av en firma och då konverterade firman samtidigt om till nuvarande köldmedium. Var ett antal år sedan.
Senast redigerat av Drönirettab (6 juli 2006)

1 256 Inlägg
7 juli 2006
Drönirettab skrev:
Delerium skrev:

Har jag också hört, dessutom har jag hört att eftersom systemet avfuktar luften så blir det mindre kondens på rutorna i vintertid när man har igång AC:n.

Den där farliga gasen som fanns förut var freon, hade den gasen i min AC från början men sedan behövde systemet repas av en firma och då konverterade firman samtidigt om till nuvarande köldmedium. Var ett antal år sedan.

Helt rätt, Kan oxå tillägga att när det blir kallare än 5 grader celsius ute så kopplar ac:n kompressorn ifrån med automatik, finns på alla "nyare" bilar idag..

Temperaturen kan skilja på olika tillverkare, men det brukar var imellan 5 och 8 grader celsius.

Sen finns oxå folket som kör utan ac för at få mer effekt i bilen, AC:n äter upp hästkrafterna,  men det är överkurs wink
Senast redigerat av Jonni (7 juli 2006)

555 Inlägg
10 juni 2007
Nu fick man veta att kylmedlet tar bort värmen från luften eller kyler ner den, men hur länge räcker kylmedlet? Försvinner det aldrig om inte det är något problem med AC:n eller? För när folk har frågat i sina trådar om påfyllning så verkar alla säga nåt om att det måste vara en läcka eller något annat.

Satt i en polares bil och då hissade han upp fönstret när han skulle sätta på ACC. Varför? Är det samma sak med AC? Kan vara bra att veta nu när det är varmt och man använder AC så man inte kör med fönstren nere medan man har AC på.

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
10 juni 2007
lanred skrev:
Nu fick man veta att kylmedlet tar bort värmen från luften eller kyler ner den, men hur länge räcker kylmedlet? Försvinner det aldrig om inte det är något problem med AC:n eller? För när folk har frågat i sina trådar om påfyllning så verkar alla säga nåt om att det måste vara en läcka eller något annat.

Satt i en polares bil och då hissade han upp fönstret när han skulle sätta på ACC. Varför? Är det samma sak med AC? Kan vara bra att veta nu när det är varmt och man använder AC så man inte kör med fönstren nere medan man har AC på.

Ja om jag inte minns helt fel så försvinner aldrig kylmedlet från systemet. För det är väl ett återcirkulerade? Vad jag har hört så byter man bara det smile

Din polare stänger fönstret för att inte kylan ska blåsa ut smile. Då gör ju inte AC:n någon större nytta precis ^^
Senast redigerat av THEBADGUY (10 juni 2007)

Allt för den där jävla hatten!

Sök