3308
Sök

Köpråd. Nya krav! Se sista sidan. Astra F, Golf, Mazda 323, Passat.

14 Inlägg
19 januari 2011
kenth66 skrev:
kör kungligt till samma kostnad, är till salu: http://www.garaget.org/?car=203894

klanka inte ner på avensis, det går bra att få fart på, samt väghållning: http://www.garaget.org/?car=102587

visst fasen kan man ha kul i en corolla, men allt handlar om vad man man vill lägga ut!  : http://www.youtube.com/watch?v=w1bITDiF … re=related

Så sant! Den var fin den Mercan.

Tror dock inte att TS vill hålla på med sådant..

5 111 Inlägg
19 januari 2011
Suad skrev:
Volvo544special65 skrev:
Suad skrev:
Du är så tråkig o snål.
Du ska inte ta med den bilen till begravningen precis "när du dör"vi pratar här om nån tusenlapp för en rostig corolla skit

Bara jag som inte förstår något som helst av innebörden i detta inlägg?

De ingen idé att skriva nått här om nån j...... corolla 1.3 eller 1.4 köp den och kör istället orka hålla på me det här.

Så det är inte välkommet med frågor om köpråd på bilar här utan det är bättre köpa dem i blindo än att fråga efter andras erfarenheter?

5 111 Inlägg
19 januari 2011
Chucknorris skrev:
Jag kan verkligen inte förstå varför du väljer den tråkigaste bilen som överhuvudtaget existerar (typ), 1,4 liters motor tillåt mig att skratta big_smile , inget emot Toyota, Toyota Supra tex är nog en fin bil även om jag aldrig har ägt en sådan. Men varför välja en liten skitbil när du kan välja att uppleva kvalite och en skön körkänsla och dessutom slippa skämmas över sin fattiga bil. Som bilintresserad kan jag inte annat än ta avstånd från sådana här typer av val.

Din Volvo 244 är iallafall en fin klassiker som snart klassas som veteranbil.

Vadå "skämmas över nån fattig bil"? Är man så töntig så sitter problemet snarare hos en själv än hos bilen man har.

Vill man uppleva kvalitet så torde väl förresten Corolla nästan vara vägen man skall välja...
Senast redigerat av Volvo544special65 (19 januari 2011)

4 637 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
Tråkig och snål om man väljer en fin bil för upp till 45 000 kronor som man dessutom gillar?
Rätt kul tack vare sättet växlar och koppling fungerar på och 110 hk som det är i vanligaste motorn duger.
Okej bil att åka till jobbet i när man ändå bara sitter och halvsover till P4... Bara läskigt med för pigg bil på de vägarna. Snål på bensin blir man glad av om man emellanåt kör 300 mil i månaden.

Hade jag velat ha en Golf som ser betydlig mer tråkig ut enligt mig hade ingen klagat? Visst, i Sverige kanske Corolla framstår som trist men i vissa länder stylar folk dem som fan (något jag inte kommer att göra dock. (Samma sak med Mercedes, gubbil i Sverige men populärt stylingobjekt i Tyskland...

Corolla är en av de trevligare bilar jag kört.

4 637 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
Suad skrev:
Volvo544special65 skrev:
Suad skrev:
Du är så tråkig o snål.
Du ska inte ta med den bilen till begravningen precis "när du dör"vi pratar här om nån tusenlapp för en rostig corolla skit

De ingen idé att skriva nått här om nån j...... corolla 1.3 eller 1.4 köp den och kör istället orka hålla på me det här.

Visst, trådens längd kan göra att jag framstår som tjatig men det mesta i tråden är trots allt bara svammel... Lite OT är kul men detta...
Senast redigerat av Navkapsel (20 januari 2011)

5 111 Inlägg
19 januari 2011
Problemet med Mercedes är väl snarare att det är alldeles för mycket 18-årsbil och pimpningsobjekt för min smak, det ska jag erkänna att jag skäms lite över ibland, men jag försöker att inte gå överstyr med min om inte annat...fast ibland börjar jag undra om man inte stylat sönder den och hamnat på lite slöddernivå... neutral
Senast redigerat av Volvo544special65 (19 januari 2011)

4 637 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Suad skrev:
Du är så tråkig o snål.

Nej, ser inget sammanhang i orden. Ungefär som en gammal frikyrkopastor jag hörde predika en gång.

4 637 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Problemet med Mercedes är väl snarare att det är alldeles för mycket 18-årsbil och pimpningsobjekt för min smak, det ska jag erkänna att jag skäms lite över ibland, men jag försöker att inte gå överstyr med min om inte annat...fast ibland börjar jag undra om man inte stylat sönder den och hamnat på lite slöddernivå... neutral

Ingen fara med den. Riktigt stilig ju!

4 637 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
Kan man sätta 13" hjul på en bil som ska ha 14"? Jag såg fina hjulsidor på Rusta idag men de fanns bara i 13"...

Nja, var faktiskt bara ett dåligt skämt, bästa att påpeka det.
Senast redigerat av EmilHammarlund (19 januari 2011)

17 Inlägg
19 januari 2011
EmilHammarlund skrev:
Kan man sätta 13" hjul på en bil som ska ha 14"? Jag såg fina hjulsidor på Rusta idag men de fanns bara i 13"...

Nja, var faktiskt bara ett dåligt skämt, bästa att påpeka det.

riktig dålig skämt

Forummoderator
9 299 Inlägg
19 januari 2011
Vad gäller motorval så måste du själv provköra. Det är omöjligt att råda och beskriva skillnader.

Förmodligen är ägarna av 1.3 och 1.4 inte ens här och läser och om de gör det så tror jag inte de kan säga varken bu eller bä. Med största sannolikhet kommer alla modeller kännas som raketer mot din 244 även om du kanske måste veva lite mer spak. Mer intressant är väl din fråga om stolarna, och sedan måste ju utrustningen vara lite av intresse.

Åk till en beghandlare och kolla runt. De flesta bilar är ju trots allt utrustade enligt vissa fåtal paket och det lär du dig snabbt vad det innebär. Som du själv sa så ska du inte köpa bil i morgon utan i framtiden. Hela världen är full av gamla bilar och en längre resa och högre pris är alltid intressant om man inte har bråttom.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 637 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
Angående bilarnas pigghet. Provkörde en BMW 316 -95 i somras, trodde den skulle vara pigg men den upplevde jag som slöare än den gamla slitna 142an jag ägde då (med max något på 70hk kvar?). BMWn gick som en bil ska och lät inget konstigt men något måste varit fel?
Dessutom var den förvånansvärt sliten invändigt, noll upplevd kvalitetskänsla känner dock inte till bilens historik, kan ha stått i solljus och materialet blivit känsligt på det sättet.

Jaja, se inte detta om något skitsnack om BMW, det bilarna jag kört eller åkt i är inte alls i min smak men alla ska få sin egen uppfattning. De är ju rätt snygga och har bakhjulsdrift. smile

5 111 Inlägg
20 januari 2011
Skulle tro att en av anledningarna är att en Volvo 142 med dagens mått mätt har en ganska låg utväxling (numreriskt hög) i bakaxeln på 4,10:1. Det går friskt upp till 100 i förhållande till effekt och vikt kanske, men därefter är inte en 142 så särskilt rolig längre....

Sedan så är man ju mer isolerad från alla element i en modernare bil så fartupplevelsen blir inte densamma... Kom på mig själv med att ligga i 120 efter en smal, kurvig och halkig väg genom the middle of nowhere med mercan för ett tag sedan (NEJ, jag har inget att säga till mitt försvar där, det var stenkorkat och ouppmärksamt), kan väl säga att det hade man märkt om man gjort med en 142a... lol

huh?
10 427 Inlägg
20 januari 2011
..sen har en gammal Volvo-fyra lite råare karaktär än en "nyare" BMW, det kan
säkert upplevas positivt. wink

4 637 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
Gamla Volvo-fyror är gott!

Jag har inte tänkt köpa hela biljäveln kontant men en vettig kontantinsats har jag räknat med.
Men måste man ha bilen helförsäkrat under avbetalningstiden?
Någon som vet?

1 482 Inlägg
20 januari 2011
Navkapsel skrev:
Angående bilarnas pigghet. Provkörde en BMW 316 -95 i somras, trodde den skulle vara pigg men den upplevde jag som slöare än den gamla slitna 142an jag ägde då (med max något på 70hk kvar?). BMWn gick som en bil ska och lät inget konstigt men något måste varit fel?
Dessutom var den förvånansvärt sliten invändigt, noll upplevd kvalitetskänsla känner dock inte till bilens historik, kan ha stått i solljus och materialet blivit känsligt på det sättet.

Jaja, se inte detta om något skitsnack om BMW, det bilarna jag kört eller åkt i är inte alls i min smak men alla ska få sin egen uppfattning. De är ju rätt snygga och har bakhjulsdrift. smile

En 316 är inte pigg nånstans, minsta motorvalet.

Tänk på att en liten motor oftast drar mer bensin än en stor i hög hastighet. Så att köpa en bil med liten motor är inte alltid det bästa alternativet om man åker mycket motorväg.

Jag ska byta ut min Seat Ibiza 1.6l mot en Bmw 750 med 5.4 liters V12 för den dricker lika mycket eller mindre soppa än vad seaten gör på motorväg.. som ett exempel...

BLT Service
Theracords Music Label

huh?
10 427 Inlägg
20 januari 2011
Noxxer skrev:
Jag ska byta ut min Seat Ibiza 1.6l mot en Bmw 750 med 5.4 liters V12 för den dricker lika mycket eller mindre soppa än vad seaten gör på motorväg.. som ett exempel...

Nice, så en V12:a drar ~0,6liter/mil? wink

4 637 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
Okej, jag kom på en sida där man kan jämföra förbrukning. Kör mest i 70-100.

Corolla 1,6 110 hk -99 kändes mkt piggare än Mazda 323 -99 ??? hk. smile
110 hk i så liten bil, värsta monstret ju! Vanligaste motorn det.

1 339 Inlägg
20 januari 2011
Varför inte en Subaru då? Boxermotor & permanent fyrhjulsdrift men samtidigt Japansk som Toyota..

1 482 Inlägg
20 januari 2011
steifan skrev:
Noxxer skrev:

Nice, så en V12:a drar ~0,6liter/mil? wink

Seaten dricker inga 0.6liter/milen i 110-120.. Då varvar den 3500-4000rpm och dricker runt litern.

BLT Service
Theracords Music Label

Sök