3689
Sök

Köpråd. Nya krav! Se sista sidan. Astra F, Golf, Mazda 323, Passat.

4 637 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
Evildan skrev:
män med hjärna kör bil med stjärna

I slutet av året eller senast första halvan av nästa kommer det nog ett undantag...
Senast redigerat av Navkapsel (30 januari 2011)

5 111 Inlägg
30 januari 2011
Det finns redan ett jävla bra undantag.

2 624 Inlägg
30 januari 2011
Volvo544special65 skrev:
Det finns redan ett jävla bra undantag.

Du vaknar varje dag på fel sida va? För du verkar galet förbannad alltid när du skriver i denna tråden.. roll

5 111 Inlägg
30 januari 2011
Ja men om man saknar sans och vett så till den milda grad att man gjort ett så föga förnuftsgrundat bilköp som en ful äcklig gammal rishög från untertürkheim så kan man inte vara annat än sur. wink

4 637 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Ja men om man saknar sans och vett så till den milda grad att man gjort ett så föga förnuftsgrundat bilköp som en ful äcklig gammal rishög från untertürkheim så kan man inte vara annat än sur. wink

Är MB så illa?

5 111 Inlägg
30 januari 2011
Det vet jag inte...jag har då inga som helst bekymmer med min annat än att det är vandaler och bryter sönder den varje dag, men det säger ju inte allt om bilarna...och jag skall erkänna att jag inte har haft några som helst förnuftsgrundade argument bakom mitt bilköp utan bara har den för att den är "cool" (väldigt diffust pittmätarargument) och jag har ju fått intrycket att du är klokare än så...

4 637 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Det vet jag inte...jag har då inga som helst bekymmer med min annat än att det är vandaler och bryter sönder den varje dag, men det säger ju inte allt om bilarna...och jag skall erkänna att jag inte har haft några som helst förnuftsgrundade argument bakom mitt bilköp utan bara har den för att den är "cool" (väldigt diffust pittmätarargument) och jag har ju fått intrycket att du är klokare än så...

Pittmäteri är den minsta anledningen till att jag är sugen på MB. (Om nu en gammal 190 1,8 eller 2,0 är så cool?) Men det varkar vara ett skapligt klokt köp för mig och mina behov...
Senast redigerat av Navkapsel (30 januari 2011)

4 637 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
skalman1 skrev:
Volvo544special65 skrev:

Haha ungefär som när jag köpte min w126:a.

Yess vilken bil! Och vilken inredning! Och vilken motor!

Men scheisse vad rostig den är!

Och vad mycket fel det blir på den!

Och 2 liter /mil!

Och den är jävligt svårsåld!

Fan ska jag inte kunna sälja biljäveln nån gång!

Scheizze DeLuxe jag måste lägga 5000 i mellan för att byta den mot ett mattgrått renoveringsobjekt!

Yesss den är borta!

Typ.  tongue

Låter ju toppen!

2 624 Inlägg
30 januari 2011
Navkapsel skrev:
skalman1 skrev:
Volvo544special65 skrev:

Och 2 liter /mil!

Scheizze DeLuxe jag måste lägga 5000 i mellan för att byta den mot ett mattgrått renoveringsobjekt!

Yesss den är borta!

Typ.  tongue

Låter ju toppen!

lol

huh?
10 427 Inlägg
30 januari 2011
skalman1 skrev:
Volvo544special65 skrev:

Och 2 liter /mil!

Yesss den är borta!

Typ.  tongue

Årets bästa/roligaste/verklighetsbeskrivande forumsinlägg hittills! cool
Haha smile

4 637 Inlägg
31 januari 2011
Trådstartare
Innan tråden dör ut vill jag tacka de som gett vettiga svar! Betyder mycket. Men lite kul har det varit att inte vetat vad de blir.

Men känns skönt att ha bestämt sig äntligen...
Senast redigerat av Navkapsel (31 januari 2011)

Forummoderator
9 299 Inlägg
3 februari 2011
Navkapsel skrev:

Har du tänkt på en sak? Nämligen att Toyota är fantastiskt driftsäkra bilar, kostar ingenting i underhåll och bara går och går. Dessutom drar de så lite bränsle. lol

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 637 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
caromania skrev:
Navkapsel skrev:

Har du tänkt på en sak? Nämligen att Toyota är fantastiskt driftsäkra bilar, kostar ingenting i underhåll och bara går och går. Dessutom drar de så lite bränsle. lol

Toyotan är bättre och trevligare, det har jag erkänt. Finns hundratals fina 98-01 till salu vilket ger fina möjligheter att välja rätt. Verkligen en av alla bilar jag kört som jag gillar bäst.
Men en bil i mina händer brukar rulla länge, frågan är om det finns delar när den är 25-30 år gammal?
Men betsämt är bestämt och skulle jag ändra mig lär jag inte ta upp det på Garaget. lol Tråden bör dö nu...
Senast redigerat av Navkapsel (3 februari 2011)

Evildan
10 februari 2011
Navkapsel skrev:
caromania skrev:
Navkapsel skrev:

Toyotan är bättre och trevligare, det har jag erkänt. Finns hundratals fina 98-01 till salu vilket ger fina möjligheter att välja rätt. Verkligen en av alla bilar jag kört som jag gillar bäst.
Men en bil i mina händer brukar rulla länge, frågan är om det finns delar när den är 25-30 år gammal?
Men betsämt är bestämt och skulle jag ändra mig lär jag inte ta upp det på Garaget. lol Tråden bör dö nu...

Jag har inte haft några svårigheter att hitta service/slitdelar till mina KE20 jag haft, finns bra med delar till bägge dina hötappar...
MB är ett trevligt val.
Gör så som känns bäst, det är ju ändå du som ska bruka den.

4 637 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
Ska tråden aldrig somna in? sad

Jag har inte haft så svårt att bestämma mig när det gäller andra bilar jag funderat på. Visst, finns diverse bilar jag funderat på men de har sållats bort vid t ex provkörning.

Men nu är det lite varannan dag 190 och varanann dag Corolla. Kan ju vara lite tryggt att bestämma mig innan köp istället för efter...

Som sagt, brukar inte ha svårt för att bestsämma mig men mellan 190 och Corolla är det svårt...
Senast redigerat av Navkapsel (10 februari 2011)

4 637 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
Har provsuttit en Mazda 626 02?. Trevlig. Inte så mkt törstigare än Corolla 1,6 med den motorn.
626 känns riktigt påkostad och designen känns mer 11 än 01! (Förutom orange skärmblink. som förstör allt, går nog att byta.) Var någon lite lyxutrustad version med tror jag.
Bland det säkraste enligt Folksam (98-02) Grön+ vilket är rätt unikt för en så gammal bil...
Verkar stå lägre i pris eller åtmintone ungefär som Corolla.

Accord vill ha lite mer bensin men ser fina ut och vet att lite äldre iaf var säkra... Ser rätt moderna ut de med.

Jaja, lite funderingar jag delar med er till er som följer tråden... Någon japan blir det nog iaf. smile
Tror slumpen kommer att avgöra. Den bästa bilen till salu den dag (eller ja, de månader) jag ska köpa...
Tar ju inte första bil man hittar om jag inte vill ha just den...
Vi får se om jag besämmer mig helt någon gång.
Senast redigerat av Navkapsel (13 februari 2011)

6 662 Inlägg
12 februari 2011
Om du känner för att skaffa en 626a bör du kolla över vakuumslangarna..kopplar du ur/frikoppla så dör motorn ifall slangarna ger sig

De/Dem

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 februari 2011
Jag tror 626 (Eller liknande) är mycket vettigare än en Corolla:

-Storlek, komfort och som du säger även utförande är i en annan klass.

-Jag är övertygad om att den är mycket säkrare, folksams statistik har sina svagheter och jag tror inte varken Corolla eller 626 brukar råka ut för några värre olyckor men om så vore fallet hade jag föredragit i att sitta i en stor, bra konstruerad bil än en liten bra konstruerad bil.

Förbrukningen skriver du själv är liknande, om jag inte minns fel är 626 både starkare och högre utväxlad? Kör du mycket i landsvägsfart eller däröver tror jag förbrukningen kan jämna ut sig av de anledningarna, även om vi inte får glömma att säkerhet, komfort och stabilitet av många anses vara värd en högre förbrukning!

Jag hade nog fortsatt titta åt Mercedes-hållet, men frågan är om inte en 626 är en bra kompromiss? Du åker klart mer ståndsmässigt än i en Corolla och det (Personlig åsikt) ser inte längre ut som om du lånat farmors bil.

Det enda du offrar är bakhjulsdriften så som jag förstått det, men ovanstående plus åldersskillnaden mot i alla fall MB 190 kanske är värt det?
Senast redigerat av Rquired (12 februari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

5 111 Inlägg
12 februari 2011
Kanske skall tillägga en sak...

Han som har garaget bredvid mitt (garagelänga i hyreshus) har en Corolla kombi av modellen som väl kom med 98 års modell.

Ser fin ut i lack och så, men under lacken har det kommit rostblemmor (stora) på underliga ställen, typ runt dörrhandtag (på passagerarsidans dörr ser det ut som att den fått böldpest runt handtaget rent utav), mitt på paneler kan det finnas angrepp osv. Dvs. ungefär samma typ av rost som MB kritiseras för.

Jag vill inte med det säga att MB är bättre än Toyota för det finns det nog inte en chans att de är, bara att man kan inte gå säker från sådant ens med en Corolla. sad

4 637 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
Malheus skrev:
Om du känner för att skaffa en 626a bör du kolla över vakuumslangarna..kopplar du ur/frikoppla så dör motorn ifall slangarna ger sig

Tack för tipset!

Sök