3498
Sök

Plasta. Hur tillverkar man en form?

11 Inlägg
6 juli 2006
Trådstartare
Hej, ska bygga in stereo åt syrran i hennes scooter, funderar på plasta hållare för högtalare å stereo att ha i hjälmfacket under sitsen, men funderar på vad jag ska ha att göra formen med? Ngt tips?
Senast redigerat av Tenggren (6 juli 2006)

184 Inlägg
7 juli 2006
kanske nån hönsnät och nå tyg på det?

1 417 Inlägg
7 juli 2006
hur ska formen vara då?
Släng på lite alu-tejp på en sylt-hink och gjut av den. Borde vara perfekt ju smile

11 Inlägg
7 juli 2006
Trådstartare
asså en plywood är plan, jag vill ha runda former, lixom tänkte mig något matrial typ sånt dom använder när dom gör spoilers och sånt. ingen som vet något sånt?

1 417 Inlägg
7 juli 2006
Bonocell heter det. Funkar som frigolit.
Annars funkar hönsnät med ett tygstycke på väldigt bra.

11 Inlägg
7 juli 2006
Trådstartare
aha, är det dyrt? vart kan jag få tag på det? hönsnät blir krångligt i detta sammanhang, jag vill kunna slipa ner det i rätt former

1 417 Inlägg
8 juli 2006
jag tror faktiskt att det kostar en slant. Kolla med närmsta byggvaruhus.

2 122 Inlägg
8 juli 2006
går de inte å använda byggskum? och sen slipa till de som man vill ha sen plasta på de?

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

166 Inlägg
8 juli 2006
Kirre skrev:
går de inte å använda byggskum? och sen slipa till de som man vill ha sen plasta på de?

Jo det går det också

93 Inlägg
8 juli 2006
Tjennare läste om ditt problem. Jag hade valt hård frigolit som du sen slipar ner till de former som du vill ha det kommer att funka perfekt, sen lackar du. kanske lägga på något lager spackel eller något så det blir en jämn yta.

Ronis

11 Inlägg
8 juli 2006
Trådstartare
Okej, men jag har frigolit men det låter lite bondigt^^, men när dom juter plattor till hus har dom en typ av isolering som är rosa och typ som fregolit fast finare. ska fråga om jag får lite sånt, grannen har byggfirma:D (byggde arlanda tornet) så plastar jag på det sen? det är ju plasta jag vill göra för det låter skoj.

37 Inlägg
9 juli 2006

Evighetsprojektist
216 Inlägg
9 juli 2006
Som jag förstått det använder man Bonocell istället för frigolit när man ska plasta över det bara eftersom frigoliten inte klarar av polyestern som du använder vid plastningen, det gör däremot Bonocellen.
Så det går att använda frigolit lika bra om du bara täcker det med tex folie innan du plastar.
Du använder ju bara frigoliten för att göra formen, sen bygger du på glasfibermattan med ytterligare lager.

Så är min uppfattning iaf!

11 Inlägg
10 juli 2006
Trådstartare
Okej, tack för svar:D har fått hem moppen nu, ska kolla på det imorgon

Sök