2869
Sök

Generatorvin..?! Har provat det mesta! Hjälp.

BAAAS SKADAD!! =)
190 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
Fick störande generatorvin när bilen är igång. Dessutom piper det när jag har tändningen igång och när jag kör utan tändning så hör jag störningen i ca 5 sek sedan försvinner den, alltså bara batteriet.
Hör även ett gällt skärjud när jag stänger av stereon.
Utan stereo monterad och under färd så sprakar det till någon gång i en högtalare, typ något "tickljud"?

Har som sagt provat det mesta utan resultat.
Provat att gjorda lågnivåutgången mot bilstereons chassi funkade inte.
Provat att byta stereon för att vara säker på att det inte är signaljorden i stereon som gått, tre stycken stereos har jag provat.
Jordpunkterna till stegen ser bra ut. Ska jag prova att byta för att vara säker?
Har provat att montera ett störnings filter för "engine noise" utan resultat.
Har inte strömkabelen och lågnivå tillsammans.

Ger snart upp sad

7 276 Inlägg
10 oktober 2010
Har stegets chassi någon kontakt med bilens chassi?

BAAAS SKADAD!! =)
190 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
Nja det sitter på baksidan av ryggstödet. som är av plåt men täckt med tyg men är skruvat i plåten så skruvarna har ju kontakt med bilens chassi och stegens chassi. Ingen "ny installations problem" utan problemet har kommit efter ett tag.

7 276 Inlägg
10 oktober 2010
Kan ju vara värt ett försök iaf att skruva loss den och se om det blir skillnad.

BAAAS SKADAD!! =)
190 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
Absolut! Ska prova det idag. Ska även prova att byta jordningspunkter till stegen.

BAAAS SKADAD!! =)
190 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
Nu har jag provar följande utan resultat.
Bytat lågnivåkabel, skruvat dit en extra jordkabel, kopplat in stereon med "engine noise" filtret till samma punkter som steget får ström på och är jordat på, dvs i bagaget har jag ett extra batteri som jag kopplade in stereon på. Byglat över remoten till stegets plus. Dragit ut lågnivåkablarna utanför bilen. Skruvat loss steget från baksätets rygg. Provade igen med en kabel stump och jorda utgången för lågnivå från stereon till stereons chassi.

Jag blir galen som inte får rätt på det! Det känns så tröstlöst.

SNÄLLA Hjälp mig komma på fler saker som kan vara fel!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
10 oktober 2010
Dra loss lågnivåkablarna från steget.. fortsätter det vina så är det stegproblem.
Annars kommer det garanterat någonstans framifrån.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

stRaend
10 oktober 2010
Tokken skrev:
Dra loss lågnivåkablarna från steget.. fortsätter det vina så är det stegproblem.
Annars kommer det garanterat någonstans framifrån.

glöm inte stänga av systemet först innan du drar ur lågnivåkablarna. man kan aldrig beskriva för mycket här på forumet roll

BAAAS SKADAD!! =)
190 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
Jag hör inget ljud när jag har dragit ut lågnivå kablarna i alla fall. Hm inget fel på stegen då.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
10 oktober 2010
du har väl inte lagt lågnivån vid strömkabeln?
strömkabeln ger ifrån sig ett magnetfält som ger induktionsström i lågnivån om de ligger för nära varandra. denna induktionsström uppfattas då som ett vinande i högtalarna, dvs generatorns hastighet då det är den som bilen får sin ström ifrån när den är igång.

försvinner vinandet om du stänger av stereon?

prova dra en lågnivå tillfälligt tvärs igenom bilen ovanpå sätena osv bara den är långt ifrån strömkabeln.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
10 oktober 2010
mk2_power skrev:
du har väl inte lagt lågnivån vid strömkabeln?
strömkabeln ger ifrån sig ett magnetfält som ger induktionsström i lågnivån om de ligger för nära varandra. denna induktionsström uppfattas då som ett vinande i högtalarna, dvs generatorns hastighet då det är den som bilen får sin ström ifrån när den är igång.

försvinner vinandet om du stänger av stereon?

prova dra en lågnivå tillfälligt tvärs igenom bilen ovanpå sätena osv bara den är långt ifrån strömkabeln.

läs igenom tråden en gång snälla

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

BAAAS SKADAD!! =)
190 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
Något förslag?

Sök