3539
Sök

940 Turbo med ryckig gång

7 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hallå...
Toppackningen och LMM gick på min 940 Turbo. Jag köpte en 3mm MLS Cometic packning. Nu när jag kör på höga varv (4500/5000) och turbon arbetar för fullt så smäller det hela tiden och den går ojämnt, tror inte att det har med packningen att göra. Någon som kan veta felet??hmm


1 738 Inlägg
11 oktober 2010
#3
får för lite bränsle?


Ointresserad.
936 Inlägg
11 oktober 2010
#4
Polarn har ett snarlikt problem.

940 turbo plus.

Om han trycker fullt, så drar den en stund, sen är det precis som den klipper tändningen eller nåt. Bilen bara smäller till. Släpper man gasen och trycker igen så går det fint.

Jag fattar fan inte vad det är. Måste vara nåt tändrelaterat eftersom det sker så snabbt.

Vad säger expert panelen? Sorry för den brutala trådkapningen Mr insane.

Teabag appreciation club.

7 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#5
Jag har bytt insugspackning, trot med på bränslet faktiskt. Beter sej precis som Snitch förklarade det, ruggigt jobbigt när man vill gasa lite extra och man vet att den SKA gå bättre än så


341 Inlägg
11 oktober 2010
#7
du har inte glömt att dra åt någon tryckslang eller dylikt? gick den likadant innan du bytte topplockspackning?

135 Inlägg
11 oktober 2010
#8
prova med startgas runt insugspackningen bara för att.. kan vara tjuvluft som kommer in.. Det var de på min iaf.  Men jag hade ett skevt insugsrör ja..

Ointresserad.
936 Inlägg
12 oktober 2010
#9
NORRLANDSGOLD skrev:
prova med startgas runt insugspackningen bara för att.. kan vara tjuvluft som kommer in.. Det var de på min iaf.  Men jag hade ett skevt insugsrör ja..

Lagom svårt när man kör bilen.

Teabag appreciation club.

7 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#10
jimmzzan skrev:
hur mycket laddar du ?

Laddade 1bar innan jag bytte packning, nu ligger det bara på 0,5 utan att jag har rört något


7 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#11
robbinT skrev:
du har inte glömt att dra åt någon tryckslang eller dylikt? gick den likadant innan du bytte topplockspackning?

Den gick inte så innan jag bytte packning:S Allt är åtdraget


7 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#12
Dessutom verkar det som att jag har fått olja i vattnet, blir lite fundersam om den packningen verkligen är så bra, kanske är bättre att O-ringa blocket. Någon som har nån kunskap om den saken??


135 Inlägg
12 oktober 2010
#13
Snitch skrev:
NORRLANDSGOLD skrev:
prova med startgas runt insugspackningen bara för att.. kan vara tjuvluft som kommer in.. Det var de på min iaf.  Men jag hade ett skevt insugsrör ja..

Lagom svårt när man kör bilen.

ja vissa föddes ju i en lada.. du kan inte gasa med handen på gasreglaget i bilen eller ? dumbass
Senast redigerat av NORRLANDSGOLD (12 oktober 2010)

1 738 Inlägg
12 oktober 2010
#14
olja och vatten ihop så har du sprucken toppackning, angående ryckig gång och så som du förklarar det så tyder det som jag sa innan på dålig bränsle tillförsel!

Vilken års mod har du på 940:n? på nyare 940 siter det bara 1 pump i tanken, annars har du på äldre 940 en i tanken och 1 under föraren. Oftast går den i tantken sönder o pumpen under föraren orkar då inte skicka fram bränslet därav ditt fel tror jag wink lyssna om du hör pumpen gå under föraren först, vrid till andra läget med nyckeln bara så hör du. Sen tar du hjälp av någon kompis att lyssna under bilen (sätta örat imot tanken ) o lyssna om tank pumpen surrar. det är ju en början iaf!


Sen skrev någon att du skulle prova startgas vid insug och alla övriga tryck slangar m.m så du vet att det är tätt! Det hör du genom att bilen står på tomgång, sen sprutar du startgasen lite överallt vid insuget! Om det då inte är ett tätt system så kommer bilen att gå upp i varv, hoppas du förstod vad jag menade wink

Angående packningen så köper du dig en "SKÄRINGSPACKNING" behövs väll ingen större presentation av denna packning då namnet talar för sig själv smile o-ringa / pianotråd är bara onödigt med jobb, pengar o tid om du inte ska trimma mycket

MVH


7 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#15
940RDALLE skrev:
olja och vatten ihop så har du sprucken toppackning, angående ryckig gång och så som du förklarar det så tyder det som jag sa innan på dålig bränsle tillförsel!

Vilken års mod har du på 940:n? på nyare 940 siter det bara 1 pump i tanken, annars har du på äldre 940 en i tanken och 1 under föraren. Oftast går den i tantken sönder o pumpen under föraren orkar då inte skicka fram bränslet därav ditt fel tror jag wink lyssna om du hör pumpen gå under föraren först, vrid till andra läget med nyckeln bara så hör du. Sen tar du hjälp av någon kompis att lyssna under bilen (sätta örat imot tanken ) o lyssna om tank pumpen surrar. det är ju en början iaf!


Sen skrev någon att du skulle prova startgas vid insug och alla övriga tryck slangar m.m så du vet att det är tätt! Det hör du genom att bilen står på tomgång, sen sprutar du startgasen lite överallt vid insuget! Om det då inte är ett tätt system så kommer bilen att gå upp i varv, hoppas du förstod vad jag menade wink

Angående packningen så köper du dig en "SKÄRINGSPACKNING" behövs väll ingen större presentation av denna packning då namnet talar för sig själv smile o-ringa / pianotråd är bara onödigt med jobb, pengar o tid om du inte ska trimma mycket

MVH

Tackar för en lång och bra förklarning, ska kolla upp det där. Jag tror den får för mycket luft i förhållande till soppa, jag satte i en VX3 kam och då gick den mycket sämre än med original kammen, kan gröna spridare, bränsletrycksregulator och 3" LMM vara något för det?? Och då borde jag väl kunna få lite mer effekt också???

Mvh


1 738 Inlägg
12 oktober 2010
#16
Mr-Insane skrev:
940RDALLE skrev:
olja och vatten ihop så har du sprucken toppackning, angående ryckig gång och så som du förklarar det så tyder det som jag sa innan på dålig bränsle tillförsel!

Vilken års mod har du på 940:n? på nyare 940 siter det bara 1 pump i tanken, annars har du på äldre 940 en i tanken och 1 under föraren. Oftast går den i tantken sönder o pumpen under föraren orkar då inte skicka fram bränslet därav ditt fel tror jag wink lyssna om du hör pumpen gå under föraren först, vrid till andra läget med nyckeln bara så hör du. Sen tar du hjälp av någon kompis att lyssna under bilen (sätta örat imot tanken ) o lyssna om tank pumpen surrar. det är ju en början iaf!


Sen skrev någon att du skulle prova startgas vid insug och alla övriga tryck slangar m.m så du vet att det är tätt! Det hör du genom att bilen står på tomgång, sen sprutar du startgasen lite överallt vid insuget! Om det då inte är ett tätt system så kommer bilen att gå upp i varv, hoppas du förstod vad jag menade wink

Angående packningen så köper du dig en "SKÄRINGSPACKNING" behövs väll ingen större presentation av denna packning då namnet talar för sig själv smile o-ringa / pianotråd är bara onödigt med jobb, pengar o tid om du inte ska trimma mycket

MVH

Tackar för en lång och bra förklarning, ska kolla upp det där. Jag tror den får för mycket luft i förhållande till soppa, jag satte i en VX3 kam och då gick den mycket sämre än med original kammen, kan gröna spridare, bränsletrycksregulator och 3" LMM vara något för det?? Och då borde jag väl kunna få lite mer effekt också???

Mvh

Prova ställa upp laddet lite, då märker du ju även om det är ett soppa problem! oftast spikar den ( hugger ) när du laddar på! vx3 är ju en vassare kam o har du inte gjort något med topp m.m så gör den tyvärr ingen skildnad. av min erfarenhet och min setup i motorn ( 940 full tryckare -94, chippade bränsle/tändnings boxar, guldboxen, 1,6 i ladd, 3 tum avgas utan kat ) Så har jag inte haft några problem med spikningar OSV o då har jag inte uppgraderat med pump, spridare, btr, lmm m.m så enligt mig är det överskattat! men visst så är det ju bra o byta o så vet jag ju iof inte hur mina kolvar ser ut smile Men iaf har inte haft några problem! Skippa btr:en o sätt på original spridare samt lmm igen o börja felsöka efter det sen wink vem vet det kanske är något av de sakerna som var felet!

Har du inte chipat, mer ladd så har du inte mycket nytta av större bränsle tillförsel, utan det blir för stora saker och då får du mer bensin som eventuelt dränker cylindrarna mer med bensin än vad de vill ha! Då kan det bli en dålig motor gång av det hela!


MVH


Ointresserad.
936 Inlägg
12 oktober 2010
#17
NORRLANDSGOLD skrev:
Snitch skrev:
NORRLANDSGOLD skrev:
prova med startgas runt insugspackningen bara för att.. kan vara tjuvluft som kommer in.. Det var de på min iaf.  Men jag hade ett skevt insugsrör ja..

Lagom svårt när man kör bilen.

ja vissa föddes ju i en lada.. du kan inte gasa med handen på gasreglaget i bilen eller ? dumbass

Lite svårt o bygga laddtryck då kanske? Eller är det bara jag?

Teabag appreciation club.

1 738 Inlägg
12 oktober 2010
#18
Snitch skrev:
NORRLANDSGOLD skrev:
Snitch skrev:

Lagom svårt när man kör bilen.

ja vissa föddes ju i en lada.. du kan inte gasa med handen på gasreglaget i bilen eller ? dumbass

Lite svårt o bygga laddtryck då kanske? Eller är det bara jag?

Behöver inte bygga något laddtryck för att kolla om någon packning är trasig! som jag sa innan att bilens tomgång höjs om man sprejar med startgas, men den höjs ENBART om insugspackning o dylikt är trasig!

En enkel o smidig felsökning som inte tar mer än 5 sec att kolla

MVH


508 Inlägg
12 oktober 2010
#19
940RDALLE skrev:
Mr-Insane skrev:
940RDALLE skrev:
olja och vatten ihop så har du sprucken toppackning, angående ryckig gång och så som du förklarar det så tyder det som jag sa innan på dålig bränsle tillförsel!

Vilken års mod har du på 940:n? på nyare 940 siter det bara 1 pump i tanken, annars har du på äldre 940 en i tanken och 1 under föraren. Oftast går den i tantken sönder o pumpen under föraren orkar då inte skicka fram bränslet därav ditt fel tror jag wink lyssna om du hör pumpen gå under föraren först, vrid till andra läget med nyckeln bara så hör du. Sen tar du hjälp av någon kompis att lyssna under bilen (sätta örat imot tanken ) o lyssna om tank pumpen surrar. det är ju en början iaf!


Sen skrev någon att du skulle prova startgas vid insug och alla övriga tryck slangar m.m så du vet att det är tätt! Det hör du genom att bilen står på tomgång, sen sprutar du startgasen lite överallt vid insuget! Om det då inte är ett tätt system så kommer bilen att gå upp i varv, hoppas du förstod vad jag menade wink

Angående packningen så köper du dig en "SKÄRINGSPACKNING" behövs väll ingen större presentation av denna packning då namnet talar för sig själv smile o-ringa / pianotråd är bara onödigt med jobb, pengar o tid om du inte ska trimma mycket

MVH

Tackar för en lång och bra förklarning, ska kolla upp det där. Jag tror den får för mycket luft i förhållande till soppa, jag satte i en VX3 kam och då gick den mycket sämre än med original kammen, kan gröna spridare, bränsletrycksregulator och 3" LMM vara något för det?? Och då borde jag väl kunna få lite mer effekt också???

Mvh

Prova ställa upp laddet lite, då märker du ju även om det är ett soppa problem! oftast spikar den ( hugger ) när du laddar på! vx3 är ju en vassare kam o har du inte gjort något med topp m.m så gör den tyvärr ingen skildnad. av min erfarenhet och min setup i motorn ( 940 full tryckare -94, chippade bränsle/tändnings boxar, guldboxen, 1,6 i ladd, 3 tum avgas utan kat ) Så har jag inte haft några problem med spikningar OSV o då har jag inte uppgraderat med pump, spridare, btr, lmm m.m så enligt mig är det överskattat! men visst så är det ju bra o byta o så vet jag ju iof inte hur mina kolvar ser ut smile Men iaf har inte haft några problem! Skippa btr:en o sätt på original spridare samt lmm igen o börja felsöka efter det sen wink vem vet det kanske är något av de sakerna som var felet!

Har du inte chipat, mer ladd så har du inte mycket nytta av större bränsle tillförsel, utan det blir för stora saker och då får du mer bensin som eventuelt dränker cylindrarna mer med bensin än vad de vill ha! Då kan det bli en dålig motor gång av det hela!


MVH

Här var det en som kunde sina saker iaf...

Ointresserad.
936 Inlägg
12 oktober 2010
#20
940RDALLE skrev:
Snitch skrev:
NORRLANDSGOLD skrev:

ja vissa föddes ju i en lada.. du kan inte gasa med handen på gasreglaget i bilen eller ? dumbass

Lite svårt o bygga laddtryck då kanske? Eller är det bara jag?

Behöver inte bygga något laddtryck för att kolla om någon packning är trasig! som jag sa innan att bilens tomgång höjs om man sprejar med startgas, men den höjs ENBART om insugspackning o dylikt är trasig!

En enkel o smidig felsökning som inte tar mer än 5 sec att kolla

MVH

Du får tänka på att grejerna "expanderar" när de blir trycksatta.

Om det nu är en pytte pytte liten läcka så är det inte säkert den märks.

Teabag appreciation club.


Sök