2922
Sök

Köpråd, Volvo 850/Saab 900 ~450hk

551 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#1
Jag är sugen på att köpa något väldigt trimmat till sommaren, har möjlighet att meka och har kunskap och lär mig gärna mer. Är mest intresserad av följande bilar:
Volvo 850 T5 450-500 hk
Saab 900ng/9-3og 400hk-450hk

Vet att båda är framhjulsdrivna men det gör inget wink.
Saker jag gillar med Volvo: 5ans Motorljud och att det är Volvo
Saab: Tycker den är snyggare än volvon.. Volvon känns så stor o klumpig..

Bilen jag kommer köpa kommer kosta en slant och vara byggd så den klarar effekten mer än 1 vecka..

Det jag kan tänka mig med volvon är att turbon spoolar upp snabbare pga motorvolymen, men sen så är det ju så gött med ketchup effekten i saab också tongue
För och nackdelar med bilarna? väghållning kommer finnas på dom, bussningar, stag, dämpare osv.
Beslutsångest ... hjälp..

MVH
Senast redigerat av marven (11 oktober 2010)

You can't B serious, oh K

7 274 Inlägg
11 oktober 2010
#2
Saabens väghållning suger orginal. Däremot finns det mycket kul att montera som hjälper rätt bra.
Saabens starka kort är väl motorn, den behöver du inte öppna för den effekten. (Gäller ng900 samt og9-3 med T5 motor)
Svaga kortetet är väl lådan då. Dock kommer du långt med en riktig diff vilket jag skulle föreslå i vilket fall som helst vid dom där effekterna.
Helt klart bästa uppgraderingen jag gjorde på min och då hade jag 260hk....


551 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#3
Brains skrev:
Saabens väghållning suger orginal. Däremot finns det mycket kul att montera som hjälper rätt bra.
Saabens starka kort är väl motorn, den behöver du inte öppna för den effekten. (Gäller ng900 samt og9-3 med T5 motor)
Svaga kortetet är väl lådan då. Dock kommer du långt med en riktig diff vilket jag skulle föreslå i vilket fall som helst vid dom där effekterna.
Helt klart bästa uppgraderingen jag gjorde på min och då hade jag 260hk....

Det har jag läst, att saabens väghållning inte är en höjdare. volvon är ju framtung också.. quaife diff kommer jag satsa på ifall där inte är någon redan monterad!

You can't B serious, oh K

228 Inlägg
11 oktober 2010
#4
Säger volvo, känns mer driftsäker..

Det e VI som e HAMMARBY!

German Engineering
9 083 Inlägg
11 oktober 2010
#5
Audi-femmans motorljud är oslagbar, de var först med turbo-femma och senare härmade Volvo tongue Audi ska du ha wink Vill du ha ner hästarna i backen så är framhjulsdrift inte nåt att rekommendera tongue

Mvh
Senast redigerat av CarpeDiem (11 oktober 2010)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

551 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#6
adde87 skrev:
Säger volvo, känns mer driftsäker..

jo så känner jag lite också men jag vet egentligen inte, har inte ägt saab innan

You can't B serious, oh K

551 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#7
CarpeDiem skrev:
Audi-femmans motorljud är oslagbar, de var först med turbo-femma och senare härmade Volvo tongue Audi ska du ha wink Vill du ha ner hästarna i backen så är framhjulsdrift inte nåt att rekommendera tongue

Mvh

äsch wink jo jag vet att framhjulsdrift inte är optimalt för greppet men det gör inget det är kul ändå.

You can't B serious, oh K

8 249 Inlägg
11 oktober 2010
#8
Saabarna har man ju blivit avskräckt ifrån pga väghållningen original. Volvon har ju fördel av bättre växellåda. Sen låter femmorna fränt. Men det här är en sån där tråd som kommer urarta. Enda rådet jag kan ge TS är att prova olika bilar.

CarpeDiem skrev:
Vill du ha ner hästarna i backen så är framhjulsdrift inte nåt att rekommendera tongue

Beror på vad man menar med få ner hästarna i backen wink Jämför vi transmissionsförlust så tar framhjulsdriften en förkrossande seger över fyrkraffs. Och vid dem effekter och chassiemodifieringar det pratas om och med riktiga däck så är det inga större bekymmer med fästet och med samma effekter kan man ha en hel del bekymmer med att hitta fäste med bakhjulsdrift med.


German Engineering
9 083 Inlägg
11 oktober 2010
#9
Marlboroman skrev:
Saabarna har man ju blivit avskräckt ifrån pga väghållningen original. Volvon har ju fördel av bättre växellåda. Sen låter femmorna fränt. Men det här är en sån där tråd som kommer urarta. Enda rådet jag kan ge TS är att prova olika bilar.

CarpeDiem skrev:
Vill du ha ner hästarna i backen så är framhjulsdrift inte nåt att rekommendera tongue

Beror på vad man menar med få ner hästarna i backen wink Jämför vi transmissionsförlust så tar framhjulsdriften en förkrossande seger över fyrkraffs. Och vid dem effekter och chassiemodifieringar det pratas om och med riktiga däck så är det inga större bekymmer med fästet och med samma effekter kan man ha en hel del bekymmer med att hitta fäste med bakhjulsdrift med.

Då menar jag stillastående start som till exempel wink Där har FWD mkt stor förlust, fyrkrafs är överlägset helt enkelt wink

Mvh

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 oktober 2010
#10
CarpeDiem skrev:
Då menar jag stillastående start som till exempel wink Där har FWD mkt stor förlust, fyrkrafs är överlägset helt enkelt wink

Mvh

resten då? oftast framför man ju bilen rullandes så att säga.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 oktober 2010
#11
Valde förövrigt att redigera din rubrik istället för att låsa.  Tänk på det i framtiden.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

OEM <3
6 957 Inlägg
12 oktober 2010
#12
CarpeDiem skrev:
Marlboroman skrev:
Saabarna har man ju blivit avskräckt ifrån pga väghållningen original. Volvon har ju fördel av bättre växellåda. Sen låter femmorna fränt. Men det här är en sån där tråd som kommer urarta. Enda rådet jag kan ge TS är att prova olika bilar.

CarpeDiem skrev:
Vill du ha ner hästarna i backen så är framhjulsdrift inte nåt att rekommendera tongue

Beror på vad man menar med få ner hästarna i backen wink Jämför vi transmissionsförlust så tar framhjulsdriften en förkrossande seger över fyrkraffs. Och vid dem effekter och chassiemodifieringar det pratas om och med riktiga däck så är det inga större bekymmer med fästet och med samma effekter kan man ha en hel del bekymmer med att hitta fäste med bakhjulsdrift med.

Då menar jag stillastående start som till exempel wink Där har FWD mkt stor förlust, fyrkrafs är överlägset helt enkelt wink

Mvh

Sen är det ju hur ofta du håller på med rödljusrace? En 4WD bil med motsvarande effekt får det riktigt svettigt mot en FWD-bil när det börjar rulla på..

Till T: hade nog valt Volvon, vet ej varför..känns säkrare och motorljudet är ju mumma big_smile
Senast redigerat av Bjork (12 oktober 2010)

OEM <3

German Engineering
9 083 Inlägg
12 oktober 2010
#13
Bjork skrev:
CarpeDiem skrev:
Marlboroman skrev:
Saabarna har man ju blivit avskräckt ifrån pga väghållningen original. Volvon har ju fördel av bättre växellåda. Sen låter femmorna fränt. Men det här är en sån där tråd som kommer urarta. Enda rådet jag kan ge TS är att prova olika bilar.


Beror på vad man menar med få ner hästarna i backen wink Jämför vi transmissionsförlust så tar framhjulsdriften en förkrossande seger över fyrkraffs. Och vid dem effekter och chassiemodifieringar det pratas om och med riktiga däck så är det inga större bekymmer med fästet och med samma effekter kan man ha en hel del bekymmer med att hitta fäste med bakhjulsdrift med.

Då menar jag stillastående start som till exempel wink Där har FWD mkt stor förlust, fyrkrafs är överlägset helt enkelt wink

Mvh

Sen är det ju hur ofta du håller på med rödljusrace? En 4WD bil med motsvarande effekt får det riktigt svettigt mot en FWD-bil när det börjar rulla på..

Handlar inte om jag håller på med rödljusrace.

Mvh

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

OEM <3
6 957 Inlägg
12 oktober 2010
#14
CarpeDiem skrev:
Bjork skrev:
CarpeDiem skrev:

Då menar jag stillastående start som till exempel wink Där har FWD mkt stor förlust, fyrkrafs är överlägset helt enkelt wink

Mvh

Sen är det ju hur ofta du håller på med rödljusrace? En 4WD bil med motsvarande effekt får det riktigt svettigt mot en FWD-bil när det börjar rulla på..

Handlar inte om jag håller på med rödljusrace.

Mvh

När jag skrev "du" menar jag personer i allmänhet, en uttrycksform!
En original Evo 9a får svettas ordentligt mot en Steg 1 T5a..

OEM <3

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
12 oktober 2010
#15
Marlboroman skrev:
Saabarna har man ju blivit avskräckt ifrån pga väghållningen original. Volvon har ju fördel av bättre växellåda. Sen låter femmorna fränt. Men det här är en sån där tråd som kommer urarta. Enda rådet jag kan ge TS är att prova olika bilar.

CarpeDiem skrev:
Vill du ha ner hästarna i backen så är framhjulsdrift inte nåt att rekommendera tongue

Beror på vad man menar med få ner hästarna i backen wink Jämför vi transmissionsförlust så tar framhjulsdriften en förkrossande seger över fyrkraffs. Och vid dem effekter och chassiemodifieringar det pratas om och med riktiga däck så är det inga större bekymmer med fästet och med samma effekter kan man ha en hel del bekymmer med att hitta fäste med bakhjulsdrift med.

Växellådorna i 850 är knappast bättre än i Opel 900/Saab Vectra. Möjligtvis att känslan är aningen bättre men inte hållbarheten.

Att väghållningen är bedrövligt dålig orginal håller jag dock med om.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

551 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#16
torpis skrev:
Valde förövrigt att redigera din rubrik istället för att låsa.  Tänk på det i framtiden.

tack

You can't B serious, oh K

551 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#17
IceEyes skrev:
Marlboroman skrev:
Saabarna har man ju blivit avskräckt ifrån pga väghållningen original. Volvon har ju fördel av bättre växellåda. Sen låter femmorna fränt. Men det här är en sån där tråd som kommer urarta. Enda rådet jag kan ge TS är att prova olika bilar.

CarpeDiem skrev:
Vill du ha ner hästarna i backen så är framhjulsdrift inte nåt att rekommendera tongue

Beror på vad man menar med få ner hästarna i backen wink Jämför vi transmissionsförlust så tar framhjulsdriften en förkrossande seger över fyrkraffs. Och vid dem effekter och chassiemodifieringar det pratas om och med riktiga däck så är det inga större bekymmer med fästet och med samma effekter kan man ha en hel del bekymmer med att hitta fäste med bakhjulsdrift med.

Växellådorna i 850 är knappast bättre än i Opel 900/Saab Vectra. Möjligtvis att känslan är aningen bättre men inte hållbarheten.

Att väghållningen är bedrövligt dålig orginal håller jag dock med om.

Växellådorna med riktig diff är nog hållbarheten rätt bra på båda.. jag får väl provköra bilarna och se vilken jag gillar bäst. jag vet fortfarande inte vilket håll det lutar..har åkt en saab med över 300 hk men aldrig en volvo med så mkt effekt.. väghållning har jag bara erfarenhet av honda men det kan man väl inte jämföra mot en nästan dubbelt så tung bil.

You can't B serious, oh K

Saaboholic
3 129 Inlägg
12 oktober 2010
#18
Utan tvekan saaben.
Ganska trevligt att slippa bygga om hela motorn om man vill ligga runt 400-450hk. En ordentlig diff i lådan så äre bara att köra smile

Saabs svaga sidor är väghållningen och lådan.
För väghållning finns det hur mycket prylar som helst som ger dig en mycket trevligare bil.

Lådan:
Oftast är det 3.an som ger sig eller diffen vid ras, en ordentlig diff förhindrar oerhört mycket.

"Liberty of thought is the life of the soul"

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
12 oktober 2010
#19
Marlboroman skrev:
Saabarna har man ju blivit avskräckt ifrån pga väghållningen original. Volvon har ju fördel av bättre växellåda. Sen låter femmorna fränt. Men det här är en sån där tråd som kommer urarta. Enda rådet jag kan ge TS är att prova olika bilar.

CarpeDiem skrev:
Vill du ha ner hästarna i backen så är framhjulsdrift inte nåt att rekommendera tongue

Beror på vad man menar med få ner hästarna i backen wink Jämför vi transmissionsförlust så tar framhjulsdriften en förkrossande seger över fyrkraffs. Och vid dem effekter och chassiemodifieringar det pratas om och med riktiga däck så är det inga större bekymmer med fästet och med samma effekter kan man ha en hel del bekymmer med att hitta fäste med bakhjulsdrift med.

Problemet med FWD är väl mest viktförflyttningen på bilar med mycket tryck i sig.

Såvidare man nu inte har mycket vikt över framhjulen så har RWD och fyrkrafs ett rätt stort övertag tyvärr.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

2 021 Inlägg
12 oktober 2010
#20
9000 är en stabilare och mer lättmekad bil än 900, samt 2,3 liters motor gör den mer rättvisa gentemot t5an.

Svårt val helt klart, men mellan de bilar ts väljer mellan hade jag nog satsat på 850n.



Sök