4426
Sök

Saab 93, steg 3, utan 3tum avgas? + ladd fråga.

Elektriker
718 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
#1
Halloj!

Har egentligen två st frågor.

Första frågan är så här att jag har en 93 Aero -00 med bsr steg 3 sportluftfilter å hemma gjort 3tum från turbon å ut. Och nu har det blive så att det blive mer pendlande på 10mil åt gången, och då lever ju 3tum om en hel del, och ja lite allmänt less på att det lever om helt enkelt, ja börja bli för gammal kanske?tongue

I alla fall, bsr tar 1500kr för att jag ska få steg 2 istället(inte mkt pengar, men är student just nu så..), men frågar är om det är skadligt att köra med steg 3 och original avgassystem? Vill ju ändå ha lite å köra med så att säga. Men undrar om turbon kan ta skada av att de blir för varmt lr nått? Vist turbon tål ju extrema temperaturer men.

Aja åsso fråga två, har ju ingen extra laddtrycks mätare på min bil, utan bara original "luftmängd mätare". Och tycker inte bilen går som den skar, som att de saknas lite ladd, är lur på att den läker lite granna. Men då min "tryckmätare" visar fullt ladd ändå?

Om jag inte tänker helt fel så än om jag tappar ladd, så känner originalmätaren av samma luftmängd? Så kanske dax å skaffa en tryckmätare? OCh finns det nå bra sätt att ta reda på vart det kan läka? mer än klämma, känna å se?

Aja lite frågor bara, hoppas nån fattar va ja skrev:P

Som att kasta vatten i sjön.

206 Inlägg
16 oktober 2010
#2
Att köra steg 3 med orginal DP är ingen vidare bra idé.

Ang.fråga två så är det troligt att någon av de världsberömda blå backventilerna har pajat, du lossa den översta slangen på magnetventilen och ta en prov tur. Går bilen som den ska så har du hittat felet. 95% av gångerna så är det backventilen närmast spjällhuset som är trasig.

7 277 Inlägg
16 oktober 2010
#3
Sätt dit en extra ljuddämpare bara.


Elektriker
718 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
#4
Kax skrev:
Att köra steg 3 med orginal DP är ingen vidare bra idé.

Ang.fråga två så är det troligt att någon av de världsberömda blå backventilerna har pajat, du lossa den översta slangen på magnetventilen och ta en prov tur. Går bilen som den ska så har du hittat felet. 95% av gångerna så är det backventilen närmast spjällhuset som är trasig.

Nä okok ,det jag fått för mig också, att ja tappar effekt fattar jag, men är väl just hur skadligt det är.

Aha okok, jag har ju inte tappat allt laddtryck, utan bara en del verka det som:P Har ju haft problem med att vakuum slangen till insuget flyge lös, beställt ett nytt "fäste" men väntat fan 2månader nu, har tejpat fast den nu, å då gick den bättre, fast tejpen kan ju tappat sin tätningförmåga en aning:P Ba ja får nya kopplingen så ska jag se om de blir skillnad, annars får jag komma backventilen smile

Angående extra dämpare så, då blir det 3st, vette fan vart jag får plats med en till? Största problemet är ju att eftersom det är hemmagjort så är passformen kanske 95% vilket de inte ligger perfekt, å det är nog det som är mest störande:P

Aja får se hur det blir..

Tack för svaren i alla fall!

Som att kasta vatten i sjön.

7 277 Inlägg
16 oktober 2010
#5
Med en turbo, cat och 2 riktiga ljuddämpare så bör inte bilen låta mycket alls.
Min gamla 9-3 lät då inte mycket med 3" hela vägen och dubbla ljuddämpare.


7 277 Inlägg
16 oktober 2010
#6
Med en turbo, cat och 2 riktiga ljuddämpare så bör inte bilen låta mycket alls.
Min gamla 9-3 lät då inte mycket med 3" hela vägen och dubbla ljuddämpare.


Elektriker
718 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
#7
Ja.. ja vet inte, är ju att de inte ligger perfekt, vibrerar å har sig, borde ju egentligen svetsa om, man har massa annat å fixa på bilen som ligger klart för det:P

Sen har jag ju ingen cat.. Men gör det så stor skillnad på ljudet de? Har ju verkligen funderat på å skaffa en, problemet nu är ju att ekonomin tillåter inte så mycket..

Som att kasta vatten i sjön.

7 277 Inlägg
16 oktober 2010
#8
Stor skillnad minns jag inte men jag vet att det gör skillnad.
Men om du har vibrationsproblem så hjälper ingen cat.

Jag hade ett JT system, 3" från turbon utan cat med dubbla ljuddämpare.
Lät mer än orginal men verkligen inte mycket.
Pendlade 20 mil om dagen i nästan ett års tid med det...


Elektriker
718 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
#9
Nja, sanningen är ju att passformen är ett större problem än själva dämparna.

Men frågan är ju egentligen hur skadligt det är att köra med original dp och steg 3, tycker det är massa nissar som kör med det å påstår att de ska gå så bra ändå. En kompis som är mekare sa också att det inte är nån större fara, man får mindre effekt bara. Vet inte vem man ska tro riktigt:P Frågar man bsr lär dom ju garanterat säga att ja ska köpa steg 2(steg 1) mjukvara istället.

Känns ju som att det ska bli sjukt varmt för turbon om man kör hårt?

Är ju både och, är ju kul med lite brum å effekt också men..

Som att kasta vatten i sjön.

206 Inlägg
16 oktober 2010
#10
Du tappar inte allt ladd om backventilerna är trasiga.

Elektriker
718 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
#11
A okok, men ska börja med å skälla på ÅF så jag får den dära jävla "anslutningen" nån gång, sen får man se om det bättrar sig.

Ska tillägga att jag har ett lite visslande ljud också när bilen laddar, ungefär som generatorvin i högtalarna(fast det är inte det har kollat;)) Och vad jag fattat så kan det bero på att den läker lite?

Som att kasta vatten i sjön.

155 Inlägg
16 oktober 2010
#12
För det första, skaffa en cat. Finns INGEN anledning till att inte använda en. Man behöver inte hälla vatten på bilhatarnas kvarn (miljöpartiet).

För det andra, så är det bästa nog att klämma dit en ljuddämpare till. Kolla så inte det inte läcker. Kan låta mera då. Har en ljuddämpare på min viggen. Är ingen ljudskillnad i motorvägsfart mot orginal. Gasar man då brakar helvetet lös och det låter en hel del.
Jag har förvisso en cupé med ljuddämpad hatthylla. Det är inget svårt att fixa själv. Fått för mig att det gör mkt för att hålla ned ljudet.


7 277 Inlägg
16 oktober 2010
#13
Visst ja! Var även noga med att utblåset inte slutar före bakkjolen.
Märkte en stor skillnad på ljudet i kupén när mitt ändrör blev stulet...


Elektriker
718 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
#14
Haha kör inte utan cat för effektens skull, endast på grund av lathet:P

Mja, inte för å va negativ, men 3 dämpare känns trångt?

Å jo i 110 plan väg äre inte alls så farligt, men gåre tungt = full bil å uppför t.ex. som jag har när jag pendlar, så vibrerar det ju som en jävla tröska..

Fortfarande inte fått nå bra svar på frågan:P

Men antar att om jag vill köra steg tre får dra ut latmasken ur röven, köpa en cat å frågan farsan om han har en dag över å hjälpa en svetsa.. blir dock till sommarn då jag inte har nå varmgarage å hålla till i..

Dryga är ju just det att då man inte kan svetsa själv måste far göra det åt en, å är ju rätt tidskrävande att få till dom dära sista mm som behövs för att de ska bli bra.

Sen va ju tjejen å körde in downpipen i en trottoarkant så fick bryta lite i systemet för å få till så det inte låg emot igen, å ja, det blev ju inte bättre än innan direkt.

Har haft lite problem med läckage, trodde jag fått till det men vette fan.

Alternativet är väl å dra dit originalsystemet (Mer trångt vid turbon p.g.a cat jäveln helt otroligt nog)och programmera bort chipet.(ppc)

Tack för alla svar iaf! Än om ingen helt svarat på hur skadligt det är att köra med original dp å steg 3wink





Brains: Ja min slutdämpare slutar ju strax innan kjolen det! Sökt efter en sista liten 3" ändrör men hittar inget som inte kostar skjorta för inget tycker ja? nån som har tips vart de finns till vettigt pris?
Senast redigerat av monno (16 oktober 2010)

Som att kasta vatten i sjön.

155 Inlägg
16 oktober 2010
#15
Ring lr maila bsr som din mjukvara kommer ifrån och fråga. Kan inte svaret men tror knappast det är jättebra. Det går, men antagligen får turbon något kortare livslängd. Känns som det minst krångliga och billigaste altenativet är att fixa dit nuvarande system. Kan hiva upp en bild på min hatthylla där. Kompisens bil med exakt samma system och trim som min låter mycket mera inuti än min. Han har en vanlig hatthylla.


Elektriker
718 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
#16
Chansen att bsr svarar annat än att jag ska "uppgradera" till deras steg 2 lär va rätt stor.
Aja är inte helt säker på vad jag vill göra jag inte:P

Jo men vore ju fint det, klart slipper man mycket av ljudet från bagaget kanske det bli mycket skillnad? I alla fall för dom som sitter bak:P

Som att kasta vatten i sjön.

Ex-08'a
113 Inlägg
16 oktober 2010
#17
turbon åker på ganska så mycket smisk genom att du ökar på laddet och soppan så mer avgaser vill ut i ett mindre hål än vad som ska vara med steg 3, så räkna me en betydligt mindre livs längd än om du kör med 3" smile

Mvh// marcus


Saab älskare!
4 597 Inlägg
16 oktober 2010
#18
Ska du ha steg 3 så ska du deffenetivt ha ett 3" dp, sen kan du dock ha 2.5" rör från katten och bakåt, vilket dämpar ljudet mycket, men INTE effekten. Den låter nästan identiskt med en orginalare med den setupen, samt att man inte skadar turbon, och får snabbare spoolup effekt smile



Sök