3501
Sök

Bästa vinterbilen?!

Saabifierad
2 031 Inlägg
21 oktober 2010
#61
Då alla har snöat in sig på Volvo 740, BMW 320 och Ford Sierra alternativt Opel Calibra 4x4 tipsar jag här om Volvo 340/360, Opel Rekord och Opel Omega, trevliga vinterbilar cool

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

593 Inlägg
21 oktober 2010
#62
Falcken skrev:
epapower skrev:
Falcken skrev:
Jag hade en 745 förra vintern och lekte med, den var fan odödlig smile
Enda nackdelen med den var att jag låg på 3l/milen när jag körde på sjön-.-

Tänkte höra hur passa mycket en dohc motor håller för ? (Alltså om de är tåliga eller inte )
Någon som har plågat en sån riktigt hårt ? smile

Jag skulle nog rekommendera köra vanlig 8v motor (istället bonntrimma lite), jag och mina poalre har riktigt dåliga erfarenhter av just 16v dohc motorerna. De strular, knackar, kamremmar och oljepumpsbultar går av och de blir ras osv. nej fy säger ja. Sen finns de säkert dom som upplevt motsatsen med dessa, men ja är iallafall skeptisk till att plåga skiten ur en sån på vintern

mvh

Ok, tack för svar smile
Det var vad jag misstänkte, har hört att de inte är så tåliga om man gillar att varva. tongue
Hur är de annars om mna jämnför med 740, stabila när man sladdar eller´?

De funkar riktigt bra!, och imed den stela bakaxeln blir det ganska trevliga/kontrollerade häng.
Men kapa 1,5varv på fjädrarna bak och 2 varv fram så blir det lite stummare och bra mkt lättare att sladda kontollerat. (får bort "finlandsfärjakänslan" då) =p

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
21 oktober 2010
#63
Arenwik skrev:
Kanske dags att ändra rubrik till "bästa vinterlekbilen" tror jag. RWD är knappast det bästa att köra med på vintern, där regerar 4WD stort och efter det FWD

beror på hur du definierar bra wink men om det är likställt med säkerhet så är jag helt på din linje! smile
ingenting som slår 4-krafsare där. med antispin på kan du behandla gasen hur du vill utan att tappa kontrollen smile

MVH


Random Hero
4 047 Inlägg
21 oktober 2010
#64
Har kört subaru legacy 2.2 med den gamla permanenta 4wdn, sjukt rolig bil o så brett har ja aldrig kunnat sladda med nån bil förut! Så den är min nummer 1!

Nu i vinter ska ja köra en Omega -88, med 2.0L motorn, har kört i 4 dar o nu startar den inte wink men fan va rolig den är att sladda med, lång hjulbas o lätt i bak så den har man bra kontroll över smile

Dog food lid. Backwards

1 380 Inlägg
21 oktober 2010
#65
jag röstar för 740 16v smile
man kan plåga dem riktigt bra .. det enda är väl att den är känslig om kammremen går av . men det är ju bara slänga på en ny innan vintern .. och sen klipper du balansaxelremmen så inte den drar med sig kammen.. och den drar väl en skvätt . men vinternöjen ska kosta wink .
annars hade jag nog satsat på en bmw 525 eller 318 big_smile


Tyngaste 2.0
256 Inlägg
21 oktober 2010
#66
Ifall någon inte har sagt mercedes 190E så är den ganska rolig fast man måste vara VAKEN hela tiden, hahaha helt sjuk,

Jag kommer iallfall köra in i många snödrivor på vintern kanske några stolpar också tongue


Random Hero
4 047 Inlägg
21 oktober 2010
#67
Dani_A skrev:
Ifall någon inte har sagt mercedes 190E så är den ganska rolig fast man måste vara VAKEN hela tiden, hahaha helt sjuk,

Jag kommer iallfall köra in i många snödrivor på vintern kanske några stolpar också tongue

Dåliga säten, man glider ur dom hela tiden, o har man inte sportratten så får man ju ratta lastbilsratt tongue

Dog food lid. Backwards

68 Inlägg
21 oktober 2010
#68
Det ska vara en BMW e34 på vintern! underbar bil:D

blinka med blåljusen om du vill "rejsa"!

345 Inlägg
21 oktober 2010
#69
Chevrolet Caprice. Billiga, V8 med gott om kraft, och ganska ofta diffade. Och ja, automat går precis lika bra att sladda med. Plus att man åker bekvämare än valfri 740 eller BMW i samma prisklass.


175 Inlägg
21 oktober 2010
#70
Ska bli kul o prova 945an i vinter, Omegan hade jag förra året och den gick jävligt bra på bredden! Långa häng på fullt rattutslag va inga större hinder
Senast redigerat av Nisse1 (21 oktober 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 oktober 2010
#71
Arenwik skrev:
Kanske dags att ändra rubrik till "bästa vinterlekbilen" tror jag. RWD är knappast det bästa att köra med på vintern, där regerar 4WD stort och efter det FWD

Mycket av en åsikts och vanefråga, tycker personligen 4WD är fruktansvärt överskattat och helt onödigt vintertid och att FWD generellt uppträder mer otäckt än RWD. Men alla har olika åsikter...

Det viktigaste är inte att man generaliserar så som du just gjorde, det finns fruktansvärt kompententa vinterbilar med bakhjulsdrift och det finns helt värdelösa vinterbilar med tex. "trygg" framhjulsdrift.

Det gäller att välja en modell som uppträder som man vill, eller köra men tungan rätt i mun om man väljer en giftig vinterbil. Och detta har inget med drivningen att göra...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Tyngaste 2.0
256 Inlägg
21 oktober 2010
#72
DusanMandick skrev:
Dani_A skrev:
Ifall någon inte har sagt mercedes 190E så är den ganska rolig fast man måste vara VAKEN hela tiden, hahaha helt sjuk,

Jag kommer iallfall köra in i många snödrivor på vintern kanske några stolpar också tongue

Dåliga säten, man glider ur dom hela tiden, o har man inte sportratten så får man ju ratta lastbilsratt tongue

haha, jag fick sportratten på köpet , ahhh säten är det bästa ju som att sitta i berg o dal bana ungefär fast farligare hahaha:P


Tyngaste 2.0
256 Inlägg
21 oktober 2010
#73
Jag tycker personligen att Fwd är riktigt läskiga på vintern specielt om du får en sladd, den går ju rakt fram ingen antispinn eller sladd hjälper där tongue, (OBS "Jag tycker" )
Senast redigerat av Dani_A (21 oktober 2010)


474 Inlägg
21 oktober 2010
#74
funderar på en 318 e36 touring, är det nå att ha?

Kommentera & Rösta ! ©

474 Inlägg
21 oktober 2010
#75
men har du lite känsla för körning så lär du ju dig att hantera en sladd under normala förhållanden och då är rwd f*n så mycket roligare än fwd.. Körde en s60 förra vintern, säger bara en sak. USCH!

Det spann konstant när man gasade så antispinn lampan blinkade HELA TIDEN (hade nya dubbdäck). När man svängde och gasade så gick det rakt fram.. Det ryckte i ratten hela tiden när man gasade och så kunde man inte drifta lika lätt som med en rwd.
!

Kommentera & Rösta ! ©

Tyngaste 2.0
256 Inlägg
21 oktober 2010
#76
wallingstam skrev:
men har du lite känsla för körning så lär du ju dig att hantera en sladd under normala förhållanden och då är rwd f*n så mycket roligare än fwd.. Körde en s60 förra vintern, säger bara en sak. USCH!

Det spann konstant när man gasade så antispinn lampan blinkade HELA TIDEN (hade nya dubbdäck). När man svängde och gasade så gick det rakt fram.. Det ryckte i ratten hela tiden när man gasade och så kunde man inte drifta lika lätt som med en rwd.
!

Förstår vad du menar gubben tongue


297 Inlägg
21 oktober 2010
#77
140 aga diff, Helt instabil och farlig.
245 aga ditt, Funkade bra, dock mycket rattande.
Bmw 523 Touring (e39) orginial, Helt klart den bösta vinterbilen jag haft. Mjukt och stadig. Helt underbar viktfördelning av bilen.

i år blir de en annan 245 som ska moddas lite för att få till rätt balans.


1 062 Inlägg
21 oktober 2010
#78
"bästa" vinterbilen har visst en annan innebörd än för en annan.. Är bakhjulsdrivna -80-talsbilar bra vinterbilar?
Kul å sladda med kanske smile

M.V.H.


2 656 Inlägg
21 oktober 2010
#79
golf vr6 syncro 4wd bra viktfördelning rolig motor sjysst väghållning och dessutom ganska snygga :p så för mig e de ett klart val


Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 oktober 2010
#80
Elda skrev:
Dani_A skrev:
Jag tycker personligen att Fwd är riktigt läskiga på vintern specielt om du får en sladd, den går ju rakt fram ingen antispinn eller sladd hjälper där tongue, (OBS "Jag tycker" )

fast får du sladd får du sladd, det är en definition på överstyrning. Däremot om du provocerar en FWD bil som en RWD bil så släpper det rakt fram, gäller o kunna köra, RWD e betydligt svårare smile

Det var raka motsatsen jag hävdade men visst det beror som sagt på vad man som förare utgår från. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök