4462
Sök

Hur skrapar man lättast glasen på en vedkamin?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
Precis som rubriken säger. Det gäller insidan av luckorna på vår vedkamin. Det blir en massa sot där och fast man skrapar och skrapar så blir det en hinna till sist som knappt går att skrapa bort med en klickskrapa. Är det någon som vet något medel man kan tvätta med innan glaset blir varmt och som tar bort denna svåra hinna?

Tacksam för svar.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (20 oktober 2010)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Handledare
1 481 Inlägg
20 oktober 2010
Ta en blöt trasa och doppa i askan i kaminen. Funkar kanon att rengöra glasen med. Och gratis också.....

Sanizz
21 oktober 2010
Ska kolla det med farsan imon. Vet inte hur han gör men hans är riktigt rena.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
21 oktober 2010
saab_sonett skrev:
Ta en blöt trasa och doppa i askan i kaminen. Funkar kanon att rengöra glasen med. Och gratis också.....

Håller med, funkar kalas smile Däremot ska man inte låta sotet vara kvar för länge på glaset, jobbigt å få bort när det bränt fast, så rengör varje gång efter du eldat.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
te_wik skrev:
saab_sonett skrev:

Håller med, funkar kalas smile Däremot ska man inte låta sotet vara kvar för länge på glaset, jobbigt å få bort när det bränt fast, så rengör varje gång efter du eldat.

Mvh Tommy

Det är precis detta jag menar....man tänker inte alltid på den hinnan som bränt fast, det är den som är så svår. Ska testa lite förslag ikväll.

/Benny

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
21 oktober 2010
Det folk inte tänker på att sot är väldigt fett.

Köp dig ugnsrengöring på sprayflaska, spraya på sotet, vänta 10-15 min och gör rent med blöt trasa.
Vad det är för hinna du pratar om har jag inte den blekaste aning om vad det är.

Hade spis/vedkamin hos päronen som användes flitigt på vinterhalvåret och någon hinna fick vi aldrig.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
Bebben skrev:
Det folk inte tänker på att sot är väldigt fett.

Köp dig ugnsrengöring på sprayflaska, spraya på sotet, vänta 10-15 min och gör rent med blöt trasa.
Vad det är för hinna du pratar om har jag inte den blekaste aning om vad det är.

Hade spis/vedkamin hos päronen som användes flitigt på vinterhalvåret och någon hinna fick vi aldrig.

Det är lätt att skrapa bort det vanligaste sotet men efter några eldningar så smyger det sig på en hinna på insidan av glasen. vet ej varför, om det beror på veden eller om det beror på att glasen börjar bli gamla/slitna eftersom kaminen är ifrån 1978 eller 1979.

/Benny

Min youtubekanal!

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
21 oktober 2010
Vad använder du för rengöringsmedel då?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
Bebben skrev:
Vad använder du för rengöringsmedel då?

Jag har bara en klickskrapa som jag skrapar med.

/Benny

Min youtubekanal!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
21 oktober 2010
Grejjen varför det sotar är oftast att man har för hårt drag och elden för nära glaset, så vill man inte behöva rengöra hela tiden så måste man elda lugnare.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Riktigt dum i huvudet
70 Inlägg
>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
skruffse skrev:
Ugn/glashällsrengörning

Har det hemma...ska prova.

/Benny

Min youtubekanal!

23 Inlägg
22 oktober 2010
Det finns medel speciellt för detta. Säljs där det säljs vedkaminer. Lycka till!

Sök