2890
Sök

Hur vet man om vevhusventilationen är igensatt?

403 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
Precis som topic lyder, har läst om många som gjort rent sina vevhusvent, på forum och på bilannonser. Frågan är varför? och hur det kommer sig att dom blir igensatta? Samt om det är svårt att göra rent? lr om det bara är att ta bort och lösa upp oljan med nå starkt medel.

Whatever :)
1 652 Inlägg
24 oktober 2010
Är vevhusventen igen satt så finns rinsken att oljan tittar ut genom stickan eller packboxar.. om de skulle vara gamla. de hända mig för ett tag sedan, har aldrig tänkt på att göra rent vev venten

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

5 710 Inlägg
25 oktober 2010
XeptiQ skrev:
Är vevhusventen igen satt så finns rinsken att oljan tittar ut genom stickan eller packboxar..

...vilket kan leda till motorhaveri. Vissa motorer har mer problem än andra med VV och det är inte fel att ha koll på sin VV om man nu har en "problem-motor".
och hur det kommer sig att dom blir igensatta?

Gammal olja, avlagringar, fukt i en blandning ihop med trånga snirkliga rör och många mil kan göra att det sätter igen.
Samt om det är svårt att göra rent? lr om det bara är att ta bort och lösa upp oljan med nå starkt medel.

Samma sak som du gör rent andra oljiga prylar med:
Oljelösande rengöringsmedel, borste, trasor något att skrapa med + tid och tålamod smile

MVH Jonas
..............

Glidarn
408 Inlägg
25 oktober 2010
På min audi så pissar det ut avgaser när man lyfter på oljestickan, så den berömda böjjen ska bytas på onsdag. tillhör 1,8t AWT -01 problem motorerna?

(obrut)

403 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
Ofan. Prövade att låta olje locket ligga löst igår, det låg relativt still men det snurrade tillbaka sig lite. samt så tog jag bort oljestickan och höll för hålet, men kände inte att de varken sög lr blåste upp. Finns det nå andra sätt att kolla om de är igensattt? förutom att skruva bort ventilationen:P

Sök