3114
Sök

Dumpventil, dumplock?! blir förvirrad..

145 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#1
Tjena allihopa:)
nu ska jag beställa en dumpventil till min org 850 t5 ..ska jag ha en återcirkulerande eller bara
en vanlig öppen? och måste jag ha dumplock? vad är isånnafall betekniken på turbon?
DL -kkk, DL garrett eller dl mitsu? yikes


145 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#2
jonnielahti skrev:
klart du måste göra ett dumplock för att du ska ha nån nytta av den andra du tänkt köpa då din turbo har inbyggd dumpventil smile

okej men vad för dumplock ska jag ha då:)? det är det som jag inte vet och vill få svar på:) sen om jag ska ha en vanlig öppen eller inte?


145 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#3
jonnielahti skrev:
om du inte har någon luftmassemätare så kan du köra med öppen ventil, annars eldar du upp katten smile

okej men kan  jag tillverka ett eget lock av av typ 2 mm plåt och packnings massa:P? vet du vilket av dom här locken som passar på min? www.ridetech.se  sen går du in på dumplock!


498 Inlägg
24 oktober 2010
#4

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

904 Inlägg
24 oktober 2010
#5
kolla med KL Racing prata med dom så löser dom din problem

AUTOTECH S60 power

632 Inlägg
24 oktober 2010
#6
Det är ett Mitsubishi dumplock du ska ha om du har kvar 15G turbon på bilen som sitter original på Volvo 850 T5: orna.

Jag rekommenderar dig att köra med en återcirkulerande dumpventil eftersom du får fel värden annars vilket kan leda till att du får kass tomgång och att bilen dör. Men det finns dem som kört flera år med öppen dumpventil utan problem också. Var bara väldigt noga när du ställer in dumpen.

Mvh/Tobias

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

145 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#7
Fire-Fox skrev:
Det är ett Mitsubishi dumplock du ska ha om du har kvar 15G turbon på bilen som sitter original på Volvo 850 T5: orna.

Jag rekommenderar dig att köra med en återcirkulerande dumpventil eftersom du får fel värden annars vilket kan leda till att du får kass tomgång och att bilen dör. Men det finns dem som kört flera år med öppen dumpventil utan problem också. Var bara väldigt noga när du ställer in dumpen.

Mvh/Tobias

okej:) vad menar du med att ställa in dumpen? vad händer om den inte är inställd riktigt:)?


371 Inlägg
24 oktober 2010
#8
om den inte är inställd så låter det inte så mycket som du kanske vill att det skall låta. du kan ställa in "hårdhet" så det låter mera typ. jag har ett dumplock liggandes. inget hemma gjort utan ett riktigt. smile intresserad? isf får jag plocka av det från min t5a smile


904 Inlägg
24 oktober 2010
#9
sen är det ockå att den inte ska öppna på tomgångs gasning därav hårdheten. jag kör med en halv återcirkulerande dump funkar på min

AUTOTECH S60 power

145 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#10
lindstrome skrev:
om den inte är inställd så låter det inte så mycket som du kanske vill att det skall låta. du kan ställa in "hårdhet" så det låter mera typ. jag har ett dumplock liggandes. inget hemma gjort utan ett riktigt. smile intresserad? isf får jag plocka av det från min t5a smile

okej smile nja ska beställa ett nu från ridetech, kostar 80 kr.. men tack endå:) du kanske har nått annat intressant:)?


371 Inlägg
24 oktober 2010
#11
öppen dump funkade på min t5a. smile


371 Inlägg
24 oktober 2010
#12
T5driver skrev:
lindstrome skrev:
om den inte är inställd så låter det inte så mycket som du kanske vill att det skall låta. du kan ställa in "hårdhet" så det låter mera typ. jag har ett dumplock liggandes. inget hemma gjort utan ett riktigt. smile intresserad? isf får jag plocka av det från min t5a smile

okej smile nja ska beställa ett nu från ridetech, kostar 80 kr.. men tack endå:) du kanske har nått annat intressant:)?

hmm något annat intressant tongue vet inte, vad skulle det vara tycker du ? smile


145 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#13
lindstrome skrev:
T5driver skrev:
lindstrome skrev:
om den inte är inställd så låter det inte så mycket som du kanske vill att det skall låta. du kan ställa in "hårdhet" så det låter mera typ. jag har ett dumplock liggandes. inget hemma gjort utan ett riktigt. smile intresserad? isf får jag plocka av det från min t5a smile

okej smile nja ska beställa ett nu från ridetech, kostar 80 kr.. men tack endå:) du kanske har nått annat intressant:)?

hmm något annat intressant tongue vet inte, vad skulle det vara tycker du ? smile

belysning mm:) karossdelar..


904 Inlägg
24 oktober 2010
#14
beställ inte från ridetech vet så många som är besvikna ink av det företaget finns många trådar om dom

AUTOTECH S60 power

84 Inlägg
26 oktober 2010
#15
beställ från stylingbutiken.se billiga och bra med snabb leverans, jag har själv gjort de, tillverka inte ett eget ingen mening att snåla med de, läcker de får du inte bra laddtryck,
visst kan du ha öppen dump på 850 nema problema,  http://www.stylingbutiken.se/Shop/Index … elId=DV-93 den skulle ja rekomendera, har en likadan fast med maxladd till 2 barm denna är på 1.5 låter nog mer i din bil, sen ett dumplock http://www.stylingbutiken.se/Shop/Index … lId=DV-31*
Senast redigerat av Timpa_med_mera (26 oktober 2010)

84 Inlägg
26 oktober 2010
#16
sen måste du ha ett t kors så du kan montera den nya avlastningsventilen med, och slangklämmor och vakumslang

1 255 Inlägg
26 oktober 2010
#17
Så länge original funkar varför inte köra med den bara onödigt o byta?

Bytte själv till en original dump på min evo som hade en öppen dump när ja köpte den.

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

84 Inlägg
26 oktober 2010
#18
jo men han vill kanske att de ska pysatill, sen om han nu ska trimma så är orginaldumpen för liten

1 255 Inlägg
26 oktober 2010
#19
Timpa_med_mera skrev:
jo men han vill kanske att de ska pysatill, sen om han nu ska trimma så är orginaldumpen för liten

Förliten anledningen till att man byter är väl när original inte orkar hålla tätt vid fullt ladd längre vilket betyder att ca 70% av dom som byter dump skulle kunna spara in dom pengarna o köra med original istället tongue Men tycker man de är värt dom pengarna för att bilen ska pysa så visst dock lite löjligt om du frågar mig.

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

84 Inlägg
26 oktober 2010
#20
ja men smaken är som baken smile jag hade kvar orginaldumpen på min t5,a och det blev som att den inte orkade släppa alllt tryck för när man kopplade så va de som att man inte släppt gasen, jag har ifs lite mer laddtryck än orginal


Sök