2915
Sök

Dumpventil, dumplock?! blir förvirrad..

1 255 Inlägg
27 oktober 2010
Timpa_med_mera skrev:
Anubis skrev:
Timpa_med_mera skrev:

det har då aldrig hänt mig och ja har kört och åkt så med många bilar?

Nä krävs lite värre än en liten 25mm dump för de smile

dåså? ts pratar om en standardbil. varför ska han då ha en större än  25mm?

Aldrig påstått att han ska ha större, de var en förklaring till varför du förmodligen inte haft dom problemen.

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

84 Inlägg
27 oktober 2010
okej ts, inga problem att sättadit en öppen dumpventil smile fråga om de är nått, så nu va de problemet löst

1 255 Inlägg
27 oktober 2010
Timpa_med_mera skrev:
okej ts, inga problem att sättadit en öppen dumpventil smile fråga om de är nått, så nu va de problemet löst

Nä problem är de väl inte återstår bara o se hur länge katten överlever tongue

84 Inlägg
27 oktober 2010
varför skulle det vara några problem med de? jag körde med 1.7 i laddtryck och uppskruvat bränsle max med min ett bra tag innan jag tömde katten och den såg ut som ny invändigt,

1 255 Inlägg
27 oktober 2010
Timpa_med_mera skrev:
varför skulle det vara några problem med de? jag körde med 1.7 i laddtryck och uppskruvat bränsle max med min ett bra tag innan jag tömde katten och den såg ut som ny invändigt,

För kör man öppen dump så kommer motorn gå fett när du släpper ut luft som luftmassemätaren tror finns i systemet vilket kommer leda till att de kommer oförbränt bränsle ut i avgassystemet o när de väl antänder kommer de elda på katten.

Ett exempel man kan ta är ju om man kör helt utan katt o öppen dump då skjuter man ju ibland lite eld ur avgassystemet mellan växlarna, men har du katt på är de ju den som får ta stryk istället.

84 Inlägg
27 oktober 2010
Anubis skrev:
Timpa_med_mera skrev:

För kör man öppen dump så kommer motorn gå fett när du släpper ut luft som luftmassemätaren tror finns i systemet vilket kommer leda till att de kommer oförbränt bränsle ut i avgassystemet o när de väl antänder kommer de elda på katten.

Ett exempel man kan ta är ju om man kör helt utan katt o öppen dump då skjuter man ju ibland lite eld ur avgassystemet mellan växlarna, men har du katt på är de ju den som får ta stryk istället.

det va exakt de jag skrev innan, men att den skulle ta stryk av den lilla extra bränslemångden måste ta flera år isåfall

1 255 Inlägg
27 oktober 2010
Timpa_med_mera skrev:
Anubis skrev:
Timpa_med_mera skrev:

det va exakt de jag skrev innan, men att den skulle ta stryk av den lilla extra bränslemångden måste ta flera år isåfall

Jadu de kan ja inte svara på att den tar stryk vet ja sen hur långtid de tar innan katten blir hel kass vet i fan, kör utan katt så aldrig riktigt tänkt på de  tongue

Så här ser min brukskatt ut http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=641028
Senast redigerat av Anubis (27 oktober 2010)

84 Inlägg
27 oktober 2010
jag har likadant big_smile

1 255 Inlägg
27 oktober 2010
Timpa_med_mera skrev:
jag har likadant big_smile

Då är de väl fan inte konstigt att den inte tar stryk tongue haha

84 Inlägg
27 oktober 2010
haha nej inte min nej big_smile

904 Inlägg
27 oktober 2010
Anubis skrev:
Timpa_med_mera skrev:

min katt klarade sig bra å inte hört nåt i från den nya ägaren. nu kör jag utan katt

AUTOTECH S60 power

84 Inlägg
27 oktober 2010
nepp:P

145 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
Timpa_med_mera skrev:
lindstrome skrev:
Timpa_med_mera skrev:
sen måste du ha ett t kors så du kan montera den nya avlastningsventilen med, och slangklämmor och vakumslang

måste man ju inte.... inget t-kors. du drar bara från den slangen som går original från dumpen

jag menar ett t kors man sätter på ett tryckrör fattar du ? på 850 sitter det ingen (25mm anslutning) till dumpen så man får sätta dit de !!?

får man svetsa som jag ska göra wink

145 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
Blyfot_Racing skrev:
Anubis skrev:
Timpa_med_mera skrev:

min katt klarade sig bra å inte hört nåt i från den nya ägaren. nu kör jag utan katt

kan man rensa org katten? blir det någon skillnad och vad säger bilprovningen?
har nämligen två kattar så tänkte rensa ena wink

84 Inlägg
27 oktober 2010
T5driver skrev:
Blyfot_Racing skrev:
Anubis skrev:

ja du kan rensa katten man sbp godkänner inte det, om du kör med mkt laddtryck kan de bli skillnad

371 Inlägg
27 oktober 2010
haha varför kallar du mig efterbliven? tongue seriöst.. om man läser igenom detta forumet är det inte jag som verkar vara efterbliven tongue hehe. vill inte starta något bråk men tycker det är tråkigt att man skall bli kallad för efterbliven av någon som inte vet vad han snackar om.. verkar det som iaf..
men men,

ang att köra utan katt så funkar det i dom flesta fallen inte. men ibland går det. tex på min calibra turbo jag har för något år sedan. så hade jag ingen katt och den klarade sig precis när det gäller avgasvärden. och ja det skall bli effektökning om man tar bort katten, hur mycket vågar jag inte svara på.

371 Inlägg
27 oktober 2010
Timpa_med_mera skrev:
T5driver skrev:
Blyfot_Racing skrev:

ja du kan rensa katten man sbp godkänner inte det, om du kör med mkt laddtryck kan de bli skillnad

bara för att dom inte har godkänt dig så betyder inte det att det är så tongue om man bara håller sig inom avgasvärdena så säger dom inget. detta har jag även testat själv..

84 Inlägg
27 oktober 2010
lindstrome skrev:
Timpa_med_mera skrev:
T5driver skrev:

bara för att dom inte har godkänt dig så betyder inte det att det är så tongue om man bara håller sig inom avgasvärdena så säger dom inget. detta har jag även testat själv..

och hur hade du tänkt att klara avgasvärdena utan katten?

84 Inlägg
27 oktober 2010
lindstrome skrev:
haha varför kallar du mig efterbliven? tongue seriöst.. om man läser igenom detta forumet är det inte jag som verkar vara efterbliven tongue hehe. vill inte starta något bråk men tycker det är tråkigt att man skall bli kallad för efterbliven av någon som inte vet vad han snackar om.. verkar det som iaf..
men men,

ang att köra utan katt så funkar det i dom flesta fallen inte. men ibland går det. tex på min calibra turbo jag har för något år sedan. så hade jag ingen katt och den klarade sig precis när det gäller avgasvärden. och ja det skall bli effektökning om man tar bort katten, hur mycket vågar jag inte svara på.

men du säger att ja inte vet vad jag pratar om eller hur?
jag är 100 % på att det blir så som jag slrev, varför har jag inte den blekaste aning om men så är fallet,

57 Inlägg
27 oktober 2010
Lind4hl skrev:
Har du kvar Luftmassemätaren så kör med återcirkulerande, standard eller eftermarknads kvittar, bara du släpper tillbaka luften från dumpen EFTER luftmassemätaren men INNAN turbon.

Allt annat är rent jävla skitsnack, har man Lmm ska man ha återcirkulerande.

Thats it! smile

Sök