3452
Sök

Problem med tomgång på Audi a3 -00, verkstadens fel?

196 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hej!
Jag börjar bli lite skogstokig på min bil!
Lämnade in den för ca 2 veckor sedan pga av att lambdasonden var helt slut och när jag fick tillbaka den från verkstaden så skakade hela jävla bilen av hoppande tomgång. Då lämnade jag in den igen och då bytte dom en massa slangar hit å dit + packningar kring lambdan, dom påstod sen att bilen va OK. När jag skulle hämta bilen så starta den ju inte ens....
Nu påstår dom att gasspjället antagligen är slut och nu är min fråga, kan dom ha orsakat felet när dom bytte lamdasonden? Var sitter gasspjället? Dom var tvungna att plocka ner grenröret vid lambda bytet då den hade kärvat fast i fästet.
Kan tillägga att den ALLTID har startat under 4 år och ALDRIG har skakat pga tomgången ballar ur.

Full fart spar tid!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
25 oktober 2010
#2
Verkar som en hej-kom-och-hjälp-mej verkstad detdär

Det sitter ingen packning runt lamdan, varför byta en massa slangar om bilen funkade bra innan och dom inte haft sönder ngt?
Gasspjället slut? Ska luften nött sönder metallen på spjället då menar dom eller?
det sitter förövrigt på insuget, det är den delen som röret ifrån luftfiltret sitter på.

Jag skulle kollat tomgångsmotorn om det sitter någon sådan.
Men det kan vara så att du har elektroniskt gaspjäll, ska dom vara där och pilla så kan dom rengöra och nollställa det istället!
Senast redigerat av LeafBox (25 oktober 2010)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

196 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
#3
Mechanum heter dom, en jätte stor auktoriserad verkstad i Göteborg..

Alltså, verkstadssnubben sa till mig att han hade varit å pillat på gasspjället å gjort någon inställning efter jag hade lämnat in den 2a gången. 3:e gången sa han att han skulle beställa en begagnad å se om det fungerade bättre, jag tycker bara att chansen att halva bilen behöver repareas efter ett lambda byte är väldigt liten då jag aldrig haft några problem med det han påstår..

Full fart spar tid!

888 Inlägg
25 oktober 2010
#4
På vilket sätt va lamdasomnden helt "slut"? Dom tar ju inte slut dom går sönder och då går bilen oftast dåligt.

196 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
#5
Jag fick upp en felkod på lambdan å åkte till MECA för att dom skulle göra jobbet, dom kunde inte få loss den å då åkte jag till Mechanum. När jag hade lämnat in bilen på Mechanum så sa dom till mig att han jävla idioten på MECA hade klippt av lambdan så va den inte slut innan så var den det nu...

Full fart spar tid!

Forummoderator
17 990 Inlägg
25 oktober 2010
#6
Då jag själv jobbat i bilbranschen vet jag att följdfel kan uppstå av slarv/okunnighet eller helt enkelt därför att nått gett upp som ändå var på gång. Men spjället? Som Leafbox säger: motorn till gasen i så fall om det finns sådan.

Att i din situation få rätt mot en verkstad som kanske har lite pengar att röra sig med kan bli mycket kostsamt. Oavsett om du har rätt. Anmäla till ARn kostar inget men kanske får du en obrukbar bil i nåt halvår... Dessutom kan ARN bara rekommendera! Ring som och hör om verkstaden har anmälningar på sig tidigare.

Att Låta en advokat ta sig an ärendet kan snabba upp saken lite. Men då drar kostnaderna iväg upp till 15-30 tusen rätt snabbt. Säk dig till en Audi-verkstad och ta saken från där istället. Säger de att den tidigare verkstaden varit ute och cyklat så kanske du kan få kompensation.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

196 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
#7
Tack för tipset! Jag har redan ställt till med en himla scen hos dom, fick mellan 4-5000kr genom konsumenttjänstelagen lagat på bilen då dom "glömde" informera mig om några saker dom hade bytt när jag skulle hämta bilen andra gången.
Bilen ska bli klar idag har dom sagt, får se vad slutsumman slutar på, vill bara ha min bil tillbaka!

Full fart spar tid!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
25 oktober 2010
#8
Tkr det är lite dumt att inte ta en så pass ny bil till märkesverkstaden direkt.
Jag menar, det där är dom ända motorer dom ser hela dagarna, och dom vet även felen som brukar bli, och har speciella datorer som hjälper enormt mkt när det är så mkt elektronik.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

196 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
#9
Jag hade kollat upp att dom var auktoriserade att hade blivit godkända hos konsumentverket, dessutom är dom en märkesverkstad.
tänk vad bra allt vore om man vore synsk...

Full fart spar tid!

Forummoderator
17 990 Inlägg
25 oktober 2010
#10
LeafBox skrev:
Tkr det är lite dumt att inte ta en så pass ny bil till märkesverkstaden direkt.
Jag menar, det där är dom ända motorer dom ser hela dagarna, och dom vet även felen som brukar bli, och har speciella datorer som hjälper enormt mkt när det är så mkt elektronik.

Efterklok kan man vara... Men visst är det så! Ofta så kan de säga att "det är felet och vi börjar med det" och kanske blir räkningen mindre trots högre timpeng...

Hade en Citroen med ett duktigt elfel som gjorde att den stannade rätt som det var ibland. Många år sen nu. Vi snackar Citroen CX... Flera "ej märkesverkstäder" ville inte ens ta emot bilen! Vettigt av dom. Den Citroenverkstad som till slut fick den gav en offert och den kan de salta med högst 10%. De hittade aldrig felet och efter några dagar fick jag beskedet att "du får xxxxx kronor" för den så skrotar vi den och tar delarna. Så kan det vara! Historien längre än så men ville bara poängtera problemet.

Bra att du fick ut lite extra pengar av dem! Inte dåligt alls!

EDIT: Surfade runt på namnet på verkstaden och kom fram till att de har i likhet med många andra varit föremål för diverse fall där ägaren inte varit "helt nöjd" och hotat med ARN. Koncernen som äger verkstan ifråga är känd inom bilkretsar för ett något "tveksamt" förhållningssätt gentemot kund. Varför inte konstatera för dom att du ringer G-P och drar historien och ser om det hjälper. De vill inte gärna hamna i mediacirkusen igen. Tro mig.
Senast redigerat av Dieselsmurfen (25 oktober 2010)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

196 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
#11
Här ska ingenting skrotas smile
Vill som sagt bara få bilen lagad utan att bli lurad därför jag bad om råd om vad de kan ha orsakat, jag bad aldrig om råd om vilken verkstad jag skulle välja.

Full fart spar tid!

196 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
#12
Dieselsmurfen skrev:
LeafBox skrev:
Tkr det är lite dumt att inte ta en så pass ny bil till märkesverkstaden direkt.
Jag menar, det där är dom ända motorer dom ser hela dagarna, och dom vet även felen som brukar bli, och har speciella datorer som hjälper enormt mkt när det är så mkt elektronik.

Efterklok kan man vara... Men visst är det så! Ofta så kan de säga att "det är felet och vi börjar med det" och kanske blir räkningen mindre trots högre timpeng...

Hade en Citroen med ett duktigt elfel som gjorde att den stannade rätt som det var ibland. Många år sen nu. Vi snackar Citroen CX... Flera "ej märkesverkstäder" ville inte ens ta emot bilen! Vettigt av dom. Den Citroenverkstad som till slut fick den gav en offert och den kan de salta med högst 10%. De hittade aldrig felet och efter några dagar fick jag beskedet att "du får xxxxx kronor" för den så skrotar vi den och tar delarna. Så kan det vara! Historien längre än så men ville bara poängtera problemet.

Bra att du fick ut lite extra pengar av dem! Inte dåligt alls!

EDIT: Surfade runt på namnet på verkstaden och kom fram till att de har i likhet med många andra varit föremål för diverse fall där ägaren inte varit "helt nöjd" och hotat med ARN. Koncernen som äger verkstan ifråga är känd inom bilkretsar för ett något "tveksamt" förhållningssätt gentemot kund. Varför inte konstatera för dom att du ringer G-P och drar historien och ser om det hjälper. De vill inte gärna hamna i mediacirkusen igen. Tro mig.

TACK! Jag är drottning på att hota folk!

Full fart spar tid!

196 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
#13
Dieselsmurfen skrev:
LeafBox skrev:
Tkr det är lite dumt att inte ta en så pass ny bil till märkesverkstaden direkt.
Jag menar, det där är dom ända motorer dom ser hela dagarna, och dom vet även felen som brukar bli, och har speciella datorer som hjälper enormt mkt när det är så mkt elektronik.

Efterklok kan man vara... Men visst är det så! Ofta så kan de säga att "det är felet och vi börjar med det" och kanske blir räkningen mindre trots högre timpeng...

Hade en Citroen med ett duktigt elfel som gjorde att den stannade rätt som det var ibland. Många år sen nu. Vi snackar Citroen CX... Flera "ej märkesverkstäder" ville inte ens ta emot bilen! Vettigt av dom. Den Citroenverkstad som till slut fick den gav en offert och den kan de salta med högst 10%. De hittade aldrig felet och efter några dagar fick jag beskedet att "du får xxxxx kronor" för den så skrotar vi den och tar delarna. Så kan det vara! Historien längre än så men ville bara poängtera problemet.

Bra att du fick ut lite extra pengar av dem! Inte dåligt alls!

EDIT: Surfade runt på namnet på verkstaden och kom fram till att de har i likhet med många andra varit föremål för diverse fall där ägaren inte varit "helt nöjd" och hotat med ARN. Koncernen som äger verkstan ifråga är känd inom bilkretsar för ett något "tveksamt" förhållningssätt gentemot kund. Varför inte konstatera för dom att du ringer G-P och drar historien och ser om det hjälper. De vill inte gärna hamna i mediacirkusen igen. Tro mig.

Förresten, var hittade du denna informationen? Har en kontakt hos konsumentverket som kanske kan hjälpa mig..

Full fart spar tid!

Forummoderator
17 990 Inlägg
25 oktober 2010
#14
Adiiii skrev:
Dieselsmurfen skrev:
LeafBox skrev:
Tkr det är lite dumt att inte ta en så pass ny bil till märkesverkstaden direkt.
Jag menar, det där är dom ända motorer dom ser hela dagarna, och dom vet även felen som brukar bli, och har speciella datorer som hjälper enormt mkt när det är så mkt elektronik.

Efterklok kan man vara... Men visst är det så! Ofta så kan de säga att "det är felet och vi börjar med det" och kanske blir räkningen mindre trots högre timpeng...

Hade en Citroen med ett duktigt elfel som gjorde att den stannade rätt som det var ibland. Många år sen nu. Vi snackar Citroen CX... Flera "ej märkesverkstäder" ville inte ens ta emot bilen! Vettigt av dom. Den Citroenverkstad som till slut fick den gav en offert och den kan de salta med högst 10%. De hittade aldrig felet och efter några dagar fick jag beskedet att "du får xxxxx kronor" för den så skrotar vi den och tar delarna. Så kan det vara! Historien längre än så men ville bara poängtera problemet.

Bra att du fick ut lite extra pengar av dem! Inte dåligt alls!

EDIT: Surfade runt på namnet på verkstaden och kom fram till att de har i likhet med många andra varit föremål för diverse fall där ägaren inte varit "helt nöjd" och hotat med ARN. Koncernen som äger verkstan ifråga är känd inom bilkretsar för ett något "tveksamt" förhållningssätt gentemot kund. Varför inte konstatera för dom att du ringer G-P och drar historien och ser om det hjälper. De vill inte gärna hamna i mediacirkusen igen. Tro mig.

googla "mechanum arn"
Förresten, var hittade du denna informationen? Har en kontakt hos konsumentverket som kanske kan hjälpa mig..

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Gasglad
3 244 Inlägg
25 oktober 2010
#15
Mechanum i ett nötskal!!! Har själv jobbat där så vet vad som pågår!

Kom in till mig så kan jag nog hjälpa dig, iafall börja med att läsa av felkoderna som man har felen svart på vitt iafall!
Senast redigerat av MrCarfreak (25 oktober 2010)

//Carfreak

196 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
#16
MrCarfreak skrev:
Mechanum i ett nötskal!!! Har själv jobbat där så vet vad som pågår!

Kom in till mig så kan jag nog hjälpa dig, iafall börja med att läsa av felkoderna som man har felen svart på vitt iafall!

Kcc bilservice? Nej tack, din "felsökning" visade att min Luftmassemätare var sönder när den fungerar galant!
Har fått nog av bluff företag!

Full fart spar tid!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
25 oktober 2010
#17
haha, grävde sin egen grav där tror jag! ;D

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Gasglad
3 244 Inlägg
25 oktober 2010
#18
Adiiii skrev:
MrCarfreak skrev:
Mechanum i ett nötskal!!! Har själv jobbat där så vet vad som pågår!

Kom in till mig så kan jag nog hjälpa dig, iafall börja med att läsa av felkoderna som man har felen svart på vitt iafall!

Kcc bilservice? Nej tack, din "felsökning" visade att min Luftmassemätare var sönder när den fungerar galant!
Har fått nog av bluff företag!

Visade ej att den var sönder utan att en felkod hade satts på den samt lambda sonden.

//Carfreak

196 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
#19
Ja, han gav mig ett pris på ca 5000:- på massemätaren, lambdan + arbete utan garantier. Fick inte ens kvitto på felsökningen. Då betalar jag hellre 2000:- extra för orginaldelar

Full fart spar tid!

196 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
#20
MrCarfreak skrev:
Adiiii skrev:
MrCarfreak skrev:
Mechanum i ett nötskal!!! Har själv jobbat där så vet vad som pågår!

Kom in till mig så kan jag nog hjälpa dig, iafall börja med att läsa av felkoderna som man har felen svart på vitt iafall!

Kcc bilservice? Nej tack, din "felsökning" visade att min Luftmassemätare var sönder när den fungerar galant!
Har fått nog av bluff företag!

Visade ej att den var sönder utan att en felkod hade satts på den samt lambda sonden.

Nä, du sa att den va sönder å började leta på skruvas hemsida efter en ny

Full fart spar tid!


Sök