3842
Sök

Blöddrig under 2.5k varv, ingen tomgång

36 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
#1
godkväll gott folk. Har precis köpt en 740 GLT -89 (automat).
När jag köpte den hade den stått helt orörd sen April i år.
Startar utan problem, fast måste hålla lite på gasen för att den ska hålla sig vid liv.

EFter några min funkar den som den ska, hinner köra ca 10min utan problem sen helt
plötsligt dör den och förblir stendöd, ingenting hände när jag vrider på nyckeln.
Misstänkte att det var batterit som va kasst och hämtade ett nytt och den startar igen.

Bilen är igång några min (ca 7-10min) sen dör den igen och är svårstartad.
Nu håller den sig knappt vid liv och jag måste pumpa  på gasen liksom för
att den inte ska dö, håller jag in gasen så går den ner i varv tillslut dör.
Om  jag pumpar upp den till 2.5k varv så går den som den ska liksom..

Jag provade bilen i April innan den vart stående och då funkade den alldeles utmärkt
så nånting måste ha blivit knas medan den stått..

Nån som har en aning om vad det kan vara?
Mvh:)


Nismo
758 Inlägg
27 oktober 2010
#2
Låter som lambdasond, alt luftmassemätaren.. tongue

36 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
#3
Grundstrom skrev:
Låter som lambdasond, alt luftmassemätaren.. tongue

okej, glömde skriva att lambdalampan lyser.. fast det gjorde den även när jag provkörde den i april, och då gick den som en klocka! kan den ha tagit stryk över den hårda vinten som var?


Nismo
758 Inlägg
27 oktober 2010
#4
Jag kunde köra med min gamla volvo tills den blev varm ungefär 5-10min. sen blev den likadan, och det var lambdasonden iaf!

36 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
#5
okej min är lika oavsett varm eller kall... jag tycker de e märkligt att den gick bra innan när jag precis starta den och lät den bli varm sen dog pga batteriet och kolen i generatorn va kasst..


Nismo
758 Inlägg
27 oktober 2010
#6
Du kan ju prova o dra ur kabeln till lmm så kan du ju utesluta den ifall de inte gör någon skillnad. Är de inte den så är de nog lambdasonden iochmed att den lampan tillomed lyser ;P

Game On!
244 Inlägg
27 oktober 2010
#7
kan ju va troligt att det är lambdan om den varnar för det (visserligen lyser lambda-lampan på väldigt många Volvo som rullar utan problem)

Men det där med att den blir "bättre" runt 2.5k rpm låter som luftmassemätaren tongue


36 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
#8
Jag får prova det imorgon:) tack för tips!


Forummoderator
18 097 Inlägg
27 oktober 2010
#9
Så sant. Lyser lamda är den väl "inte helt frisk" Kostar lite på Biltema och (om den gamla lossnar) lätt att byta.

LMM? Som Grundstrom säger: Låt bilen gå på tomgång och ryck ur kablaget till LMM. Den bör ge nån form av indikation typ dör, går dåligt eller vad som helst. Inte? LMM fel. Prova att köra bilen utan LMM inkopplad. Skillnad?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

36 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
#10
Okej mina ungtuppar.. Jag har Fixat lite på Kärran nu.. och det jag har gjort är:
*olja
*fördelarlock
*rotor
*oljefilter
*tändkablar
*generatorkol
*luftfilter
'soppapumpsrelä

Nu går bilen på tomgången alldeles utmärkt MEN när jag nuddar gasen så dör den, oavsett om LMM
är inkopplad eller inte.. jag har slut på idéer.. ingen aning om vad det kan vara..

Har också kollat felkoder och får 1-1-1 på både 6:an och 2:an..
en annan grej jag märkt är att när jag provade elvärmen på speglar och bakruta så började bilen gå
kasst och blöddra och ha sig sen tillslut dog den. När jag startade den igen så lös Automatlampan (pil upp), startade om igen och då försvann den ? Bilen gick f.ö dåligt och var svårstartad efter detta..
Idag går den finfint på tomgången igen som vanligt men DÖR vid gaspådrag...

Mvh
Mvh


Nismo
758 Inlägg
30 oktober 2010
#11
Byt lambdasond!

36 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
#12
Grundstrom skrev:
Byt lambdasond!

Okej, så Luftmassemätaren är antagligen hel och den kan vi utesluta?


Nismo
758 Inlägg
30 oktober 2010
#13
Ja har du provat de som står längre upp i tråden? Om lmm:en, ha bilen igång. Dra ur kontakten till den osv? Men jag tycker du ska satsa på o byta lambdasonden!

36 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
#14
Grundstrom skrev:
Ja har du provat de som står längre upp i tråden? Om lmm:en, ha bilen igång. Dra ur kontakten till den osv? Men jag tycker du ska satsa på o byta lambdasonden!

jajjemensan, när jag drar ur den när bilen är på, så blir det absolut ingen skillnad, samma sak om jag starta upp den med ller utan kontakten.. exakt samma betéende. Men då får jag prova att byta lambdan. Skulle ha gjort det i igår men den från min andra 740 var borta.. Lika bra att skaffa en helt ny rackare!


36 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
#15
Förresten, tempmätaren funkar inte heller, kan det ha något med saken att göra?  mvh



Sök