BMWgrabben skrev:
Vad kör du?? ATt du vågar använda navigator
. Har BARA väldig tråkiga minnen från dessa.. senast igår, då jag körde extra till ett nytt ställe
. Bil o dubbelplansläp, hela ekipaget med last kanske vägde runt 50-55ton. Kommer till en liten bro med varningsskyltarna "ej över 3.5t" och "ej längre än 12m".
Man blev lite pissnödig där..
Alltså det beror på lite vad du har för gps och hur du använder den. Jag äger över huvud taget ingen kartbok och har körningar över hela euroa. Klarar mig bra med gpsn.
Garmin tex är en gps jag inte kommer överens med, jag skulle inte lita på en sån. Men det går säkert det också, handlar väl om vad man är van vid.
Dels kan du ställa in gpsn efter att välja bra vägar framför korta. Sen när du ställer in en adress så får du upp tre olika värdrutter som gpsn har räknat ut. Då ser du ju också på skärmen hur den dragit rutten, om det är stora vägar eller små. Om du tycker att någon av dom ser bra ut så väljer du den, vill du åka en annan rutt så ställer du in det.
Jag lägger alltså ner mycket tid på att komma överens med gpsn innan jag börjat rulla. När både gpsn och jag är överens så vet ju jag vilken väg den kommer att dra mig. Då är det bara luta dig tillbaka och köra.
Visst har jag kommit till ställen där man inte fått köra lastbil, det man får göra då är ju att dra i handbromsen, zooma ut och kolla om hur man ska komma runt det. En rolig grejj hände i Polen sist jag var där. Kom fram till en 3,8 viaduk, stannade och funderade hur jag skulle köra för att komma runt. Ser då en fullstor trailerdragare komma mötande. Höll säkert 90 under viadukten.
Hmm, den där va fan inte 3,8 tänkte jag
Smög fram och visst, mycke riktigt kom jag under också. Viadukten var alltså inte 3,8 utan över 4 meter..