Ja det är ju olika hur man tycker ang det där, jag har varit och kört i nästan alla länder i Europa och har aldrig ägt en kartbok. Visst har man stött på jobbiga situationer men det hade jag nog även om jag gått efter karta också...
Javisst kör man dragare med trailersläp funkar det ju överallt typ Men jag kör också trailer och en kalv bakom, lite mindre kul om man vill vända Har man en tillräcklig bra och uppdaterad gps funkar det ju!
Javisst kör man dragare med trailersläp funkar det ju överallt typ Men jag kör också trailer och en kalv bakom, lite mindre kul om man vill vända Har man en tillräcklig bra och uppdaterad gps funkar det ju!
As det har du rätt i, med trailer tar man sig alltid ur situvationen. Om inte det går är det ing problem att backa tillbax nån km heller. Med ett längre ekipage är det annorlunda. Dock får man bara köra sånna ekipage i Sverige och Finland, och i dom länderna brukar det alltid gå att köra endå :p
Håller med AHA i GPS-frågan faktiskt. En lite mer påkostad variant idag funkar faktiskt väldigt bra! Fick låna ett gammalt härke på firman som ville att jag skulle köra in på små oplogade grusvägar och skit.. Så ja, det bör vara en premium-modell när man kör lastbil!
Vad kör du?? ATt du vågar använda navigator . Har BARA väldig tråkiga minnen från dessa.. senast igår, då jag körde extra till ett nytt ställe . Bil o dubbelplansläp, hela ekipaget med last kanske vägde runt 50-55ton. Kommer till en liten bro med varningsskyltarna "ej över 3.5t" och "ej längre än 12m".
Finland sverige och lite i Danmark också Har då iaf någon på ahola gjort en kortare sträcka, trodde han. Men sluta med att han körde runt överallt typ, kanske inte var så bra. Men han skulle ha last på kalven så var inget att göra åt
Vad kör du?? ATt du vågar använda navigator . Har BARA väldig tråkiga minnen från dessa.. senast igår, då jag körde extra till ett nytt ställe . Bil o dubbelplansläp, hela ekipaget med last kanske vägde runt 50-55ton. Kommer till en liten bro med varningsskyltarna "ej över 3.5t" och "ej längre än 12m".
Man blev lite pissnödig där..
Jag körde vilse i Sthlm flera gånger med trailer
Vart i Sthlm var de då? haha, fan kan tänka mig. tralier e ej roliga heller asså
Tja jobbar för stunden på Hedemora miljö ab - Maserfrakt (bild finns bland mina bilder) kört buss innan men bestämmde mig för att byta "upp" mig då jag har velat köra lastbil längre tid! Tog E-behörigheten nu i juli här i år (2011) hade redan C sen ett par år tillbaka men behövde E för att få jobb.. nu har jag det!
Körde lastbil lite paralellt med bussjobbet ett tag.. så det blev att köra lite: Grusbil - privat litet åkare, Distrubitionsbil, och special-körning åt en bilskrot med lastbilen.. mest spännande på många sett var från skroten med en lastbil lastad med en annan lastbil uppepå ner till göteborg och en av hamnarna där.. då båda fordonen var sålda till sydafrika någonstans..
Så någon som har nått annat p G. säg gärna till då jag gärna är på för att testa nått nytt som kan leda till mer arbete!
Inget annat än: bak eller 4-hjulsdrift gäller =)
Vad då bilskatt??
Tja jobbar för stunden på Hedemora miljö ab - Maserfrakt (bild finns bland mina bilder) kört buss innan men bestämmde mig för att byta "upp" mig då jag har velat köra lastbil längre tid! Tog E-behörigheten nu i juli här i år (2011) hade redan C sen ett par år tillbaka men behövde E för att få jobb.. nu har jag det!
Körde lastbil lite paralellt med bussjobbet ett tag.. så det blev att köra lite: Grusbil - privat litet åkare, Distrubitionsbil, och special-körning åt en bilskrot med lastbilen.. mest spännande på många sett var från skroten med en lastbil lastad med en annan lastbil uppepå ner till göteborg och en av hamnarna där.. då båda fordonen var sålda till sydafrika någonstans..
Så någon som har nått annat p G. säg gärna till då jag gärna är på för att testa nått nytt som kan leda till mer arbete!
Haha okok... ja dom verkar ju vara rätt stora vad jag förstått.. åkte till järvsö (semester) i helgen som var... och möte inte bara den bil jag kör.. men efter jävle uppe på E:an och även rv 83 möte jag ju en jävla massa av maserfrakts bilar.. både hedemora och vad nu det stog på de andra vagnarna hehe
Jag skulle vilja testa köra med trailer... för att se hur dom beter sig och om jag skulle tycka att det var kul!!
Inget annat än: bak eller 4-hjulsdrift gäller =)
Vad då bilskatt??
[quote= Så någon som har nått annat p G. säg gärna till då jag gärna är på för att testa nått nytt som kan leda till mer arbete![/quote] Vet du vad det komiska är?
Att jag oxå kör åt Hedemora..
Haha okok... ja dom verkar ju vara rätt stora vad jag förstått.. åkte till järvsö (semester) i helgen som var... och möte inte bara den bil jag kör.. men efter jävle uppe på E:an och även rv 83 möte jag ju en jävla massa av maserfrakts bilar.. både hedemora och vad nu det stog på de andra vagnarna hehe
Jag skulle vilja testa köra med trailer... för att se hur dom beter sig och om jag skulle tycka att det var kul!![/quote] Ja, skulle vad kul med ngt nytt. SJälv kört bara tradare, trivs med det oxå men som sagt, skulle va kul med ngt nytt, det blir när det blir. inget jag "jagar" .
Aa, hedemora e stora Maserfrakt e "centralen", som M4 typ, många åkerier knutna till sig TEY:en körde jag en gång, så jävla skön den är , kör annars en XSU:n
Jag skulle vilja testa köra med trailer... för att se hur dom beter sig och om jag skulle tycka att det var kul!!
Det är ett optimalt ekipage. Helt underbart att köra, du kan göra en Upall efter en helt vanlig lansväg om det är så. Du tar dig alltid ur situvationer. När du backar tar det väldigt lång tid från att du börjat styra innan trailern börjar ändra riktning, det gör att den inte är så känslig och man kan backa på hög backen full fart längre sträckor utan problem.
Nackdelen är att dom är totalt värdelösa på vintern, har du inge lasst på kan du fan köra fasst i en nerförsbacke. Sen om du kör Sverige och ska ha för mycket grejjer med dig kan arbetsgivaren be dig ta med dig en link också.
Haha.. ja tyvärr vill jag väl säga.. vore bättre att bli anställd direkt av företaget, jag vart inkastad i bemmaningsföretaget utan att äns säga nått om det själv.. sökte inte ens det.. dom ringde ju bara samma dag som uppkörningen på CE
Inget annat än: bak eller 4-hjulsdrift gäller =)
Vad då bilskatt??
Jag skulle vilja testa köra med trailer... för att se hur dom beter sig och om jag skulle tycka att det var kul!!
Det är ett optimalt ekipage. Helt underbart att köra, du kan göra en Upall efter en helt vanlig lansväg om det är så. Du tar dig alltid ur situvationer. När du backar tar det väldigt lång tid från att du börjat styra innan trailern börjar ändra riktning, det gör att den inte är så känslig och man kan backa på hög backen full fart längre sträckor utan problem.
Nackdelen är att dom är totalt värdelösa på vintern, har du inge lasst på kan du fan köra fasst i en nerförsbacke. Sen om du kör Sverige och ska ha för mycket grejjer med dig kan arbetsgivaren be dig ta med dig en link också.
Det är det sämsta du kan köra.....
O-fan... nåja vill testa det i alla fall för att få veta själv hur jag skulle tycka det var
Inget annat än: bak eller 4-hjulsdrift gäller =)
Vad då bilskatt??
Haha.. ja tyvärr vill jag väl säga.. vore bättre att bli anställd direkt av företaget, jag vart inkastad i bemmaningsföretaget utan att äns säga nått om det själv.. sökte inte ens det.. dom ringde ju bara samma dag som uppkörningen på CE
Misstänkte de, det är några andra oxå från ett bamnningsföretag i e-tuna som kör nu. Haft två som upplärning under denna månad .
Inget fel med bammingsföretag, bara man får ett schema så