PetteRR skrev:
okej, men hade inte tänkt lägga över 10k. Tänkte hitta en fin runt 87-90, äre insprutning på dem också? Men självklart köper jag en den senare modellen om de finns dom till rätt pris
B230F kom -87 med Bosch LH 2.2
Men undvik den om du inte hittar en fin som går bra, rostar som sjutton och har ingen felkodsläsning, så man kan riva av sig håret om den inte startar en dag
88B och framåt har LH 2.4 som är en utvecklning och bättre, har dessutom felkodsläsning och galvad karross, så den inte rostar lika jävligt.
Jag skulle rekommendera 90>. Bättre halvljus, och om du inte ska ha extraljus är även helljuset bättre på dom denare. Som MantaRobin säger har 91-92 nya mätarhuset (samma som i 940) men i verkligheten är det gamla bättre än sitt rykte. Hemligheten att få t.ex tankmätaren att hålla sig fungerande är att alltid köra till rött och sen tanka fullt. Dock går det inte komma ifrån att 940:ins är bättre, och snyggare
När det gäller 740 har skicket mer betydelse än milen, köp hellre en bil med inte alltför många ägare som gått 60k mil än en flerägarbil med 20k på mätaren. Motorerna märks det ingen större skillnad på om dom bara blivit servade ungefär som dom ska.
Det du ska kolla på en 740 är fram till -88 hela golvet, bagagerumsgolv, länkarmsinfästningar, dörrar och skärmkanter.
88B> är det länkarmsinfästningar, skärmkanter fram och golvet precis framför främre domkraftsfästet om bilen gått mycket grusväg.
Mekaniskt är dom nästan skottsäkra, och går den tyst i drivlinan och jämt i motorn är den i regel frisk.
GL-modellen med 116 hk är hyfsat soppasnål om du kör som folk. Blandad körning ca 0,88, landsväg 0,79-0,86 beroende på fart och belastning, vid isracing ca 1-1,1 l/mil
Glader9991 skrev:
Inget ont om nån. Men vore det inte bättre att hålla bilen i samma skick som Gunnar 86år skulle göra, än att slipa bilen plåtren så den blir rostbrun osv.? Drar ju uppmärksamhet hos snuten.
Tycker jag också. Att hålla vinterbilen i okej skick borde ju ligga i allas intresse för att skippa riskera att gå i kylan... Service med oljebyte innan varje vinter är inte dum idé t.ex
Är ju inte direkt snyggt på gamla volvos med rostad karross heller egentligen (min åsikt).