sirmiro skrev:
Minister skrev:
Wikipedias förklaring tycker jag är tillräckligt tydlig...
"En dieselmotor är en förbränningsmotor konstruerad med principen för en kolvmotor, där bränslet tillsätts först i kompressionsfasens slutskede, till skillnad från exempelvis ottomotorn (bensinmotorn)"
"Ottomotor (efter Nikolaus Otto) är en förbränningsmotor av kolvtyp där den brännbara gasblandningen antänds av en elektrisk gnista som kommer från ett tändstift."
Med andra ord är alla 4takts kolvmotorer där bränsle och luft blandas i insuget Ottomotorer?
Eller var går gränsen?
För jag vidhåller att vilket bränsle en motor drivs av inte har någon betydelse för vilken typ av motor det är. Ottomotorn är en förbränningsmotor - och både diesel & bensin förbränns. Om jag sedan kör min dieselmotor på flygfotogen (vilket går utmärkt) är motortypen 'fotogenmotor' då?
Så var är skillnaden på Otto och Diesel - förutom bränsle? Tändstiftet har jag ju redan uteslutit, då en ottomotor kan övergå till självantändning...
Det är bättre att acceptera att det är så än att spekulera... Det var varit så i över 100 år...
Om en ottomotor övergår i självantändning så går dne ju inte som det är tänkt. En diesel ska gå med självantändning.
En fotogendriven diesel är en fotogendriven diesel. En fotogendriven ottomotor är en fotogendriven ottomotor.
En Att diesel heter just diesel vet jag inte vad det bero på, men om vi kan kalla bensin för otto istället...
Vad motorn är för någon typ beror på HUR och NÄR bränslet blandas med luften
Jobbar den enligt ottos princip blandas bränsle med luft i insuget, och den färdiga blandningen komprimeras och antänds av en elektrisk gnista (eller annan elektrisk källa).
Har man för hög kopmression självantänder ottosåsen, det är korrekt, fast i en ottomotor är det en okontrollerad förbränning som kan förstöra motorn, även kallat spikning, eller knackning om det är allvarligt.
Jobbar den enligt diesels princip sugs det bara in luft, och när den komprimerats mycket (över dubbelt så mycket som i en ottomotor) så sprutas bränslet in och antänds av den varma luften, ty luft som komprimeras blir varmt.
Det kan du själv prova, känn i botten på cykelpumpen efter att du pumpat hjulen... Eller på toppen av en tryckluftskompressor.
En wankelmotor är en wankelmotor, för att även om den arbetar enligt ottos princip, är den så pass olik i sin uppbyggnad att det är en egen motor.
EDIT:
Kort sagt: Vad gäller otto/diesel beror det mer på enligt vilken princip den arbetar snarare än motorns uppbyggnad och konstruktion.
Bägges uppbyggnad heter fyrtakts förbränningsmotor.