2959
Sök

Är inte Diesel motor en otto motor?

475 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
#1
Hade lektion i dag på körskolan  ( yrkes utbildning )
så visar han en Bild på en Otto motor ( vanlig 4 taks motor ) boxer V-motor och en rak motor.
SEN en bild på Diesel motor. jag påpekade att det bör kanske inte heta en diesel motor utan som sagt
en otto motor som driv utan diesel. då läraren sa att det var
rudolf diesel som uppfann och heter där efter diesel motor
(http://sv.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Diesel)
satt tyst och funderade.
om en bil kör på Etanol bör det väl inte heta en etanol otto
eller om en wankel kör på vätgas så är det fortfarande en wankel motor
(http://sv.wikipedia.org/wiki/Ottomotor) om man nu läser lite
"ottos patent beskriver en fyrtaktsmotor,
och ottocykeln är en synonym för de fyra cyklerna i fyrtaktsmotorn"
,
är inte diesel motor en 4 taks motor? och bör då kanske kallas för otto motor?
och inte namnet på bränslet den bränner?

bara en tanke... svara diskutera och motivera... ha helst käll förteckning
//attackhamster
Senast redigerat av attackhamster (2 november 2010)

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
2 november 2010
#2
Det handlar inte om att i bensin/etanol motorn antänds drivmedlet av ett tändstift och i diesel motorn så antänds det av kompressionen.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
2 november 2010
#3
"Ottomotor (efter Nikolaus Otto) är en förbränningsmotor av kolvtyp där den brännbara gasblandningen antänds av en elektrisk gnista som kommer från ett tändstift.
På senare tid har benämningen Ottomotor till del ersatts av benämningen tändstiftsmotor, som gäller alla kolvmotorer med elektrisk tändning med hjälp av tändstift."
-Wiki

Finns ingen gnista i en diesiel-motor

EDIT:
40 sekunder för sent, typiskt! tongue
Senast redigerat av LeafBox (2 november 2010)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

715 Inlägg
2 november 2010
#4
Rudolf Diesel skapa diesel-motorn och otto skapa ottmotorn. Och det är precis som du kör en saab, du säger du säger ionte du kör en bil. Likadant säger du att du har en vankelmotor även om det är en otto-motor.

Och som någon skriver ingen gnista i diselen. Du har IKEA, inlopp, kompression,expansion och avgas. Skillnaden är att dieslen komprimerar ren luft och sedan tar in dieslen. Intaget av dieslen kommer mellan kompression och expansion. du har ju bränsleluftblanding på bensinmotorn. Etanol kan jag inte alls men på en gasmotor har du gnista också
Senast redigerat av mulleina (2 november 2010)

Huh? (`´,)
518 Inlägg
2 november 2010
#5
Men en diesel kan arbetar ju med kompressions tändning det gör inte Bensin motorn den har ju tändstift.

Om jag inte har fel är en otto motor beroende av just den biten dvs insug av bränsle/luft blandning samt tändstift och inte allt för hög komp.
För med för hög komp får man kompressions tändning.
Medans en diesel har komp tändning och en massa kompression för att uppnå tändningen.

Dvs komprimera luft - injicera diesel och komp tändning.

Det är inte bränslet som gör motorn utan hur motorn arbetar med bränsle - luft - tändning.

Har garanterat fel. Men det står jag för. smile

Förr i tiden uppfattades förekomsten av brinnande bävrar som ett tecken på att något väldigt skumt var på gång.

475 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
#6
myran skrev:
Det handlar inte om att i bensin/etanol motorn antänds drivmedlet av ett tändstift och i diesel motorn så antänds det av kompressionen.

och innefattar av otto´s cykeln. så om man sätter i glödstift i en wankel motor. driver den på metanol
(http://sv.wikipedia.org/wiki/Gl%C3%B6dstift) så är det en diesel motor med metanol wankel?

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
2 november 2010
#7
Men om det nu spelar roll om det är tändstift eller kompression som tänder motorn - börjar då en 'Top Fuel' motor som en ottomotor men går i mål som en dieselmotor?
Tändstiften smälter ju bort efter halva repan...
(http://www.fordclubsweden.se/forum/show … hp?t=64017)


För motortypen är inte bestämd av vilket bränsle som driver den, utan typen av motor. Ottomotorn är en kolvmotor med 4 takter. Då bör alla kolvmotorer vara Ottomotorer, oavsett drivmedel eller tändning.


Eller menar ni annars seriöst att de snabbast accelerande fordonen som finns nyttjar en motor som byter konstruktion halvvägs, då de nyttjar Ottomotorn väldigt extremt?


1 200 Inlägg
2 november 2010
#8
Wikipedias förklaring tycker jag är tillräckligt tydlig...
"En dieselmotor är en förbränningsmotor konstruerad med principen för en kolvmotor, där bränslet  tillsätts först i kompressionsfasens slutskede, till skillnad från exempelvis ottomotorn (bensinmotorn)"

"Ottomotor (efter Nikolaus Otto) är en förbränningsmotor av kolvtyp  där den brännbara gasblandningen antänds av en elektrisk gnista som kommer från ett tändstift."

Smålänning
7 887 Inlägg
2 november 2010
#9
Det är grundläggande kunskaper.

Ovastående inlägg förklarar mycket bra skillnaden.

Sen finns det tvåtakts ottomotorer, och tvåtakts dieselmotorer

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
2 november 2010
#10
Minister skrev:
Wikipedias förklaring tycker jag är tillräckligt tydlig...
"En dieselmotor är en förbränningsmotor konstruerad med principen för en kolvmotor, där bränslet  tillsätts först i kompressionsfasens slutskede, till skillnad från exempelvis ottomotorn (bensinmotorn)"

"Ottomotor (efter Nikolaus Otto) är en förbränningsmotor av kolvtyp  där den brännbara gasblandningen antänds av en elektrisk gnista som kommer från ett tändstift."


Med andra ord är alla 4takts kolvmotorer där bränsle och luft blandas i insuget Ottomotorer?

Eller var går gränsen?

För jag vidhåller att vilket bränsle en motor drivs av inte har någon betydelse för vilken typ av motor det är. Ottomotorn är en förbränningsmotor - och både diesel & bensin förbränns. Om jag sedan kör min dieselmotor på flygfotogen (vilket går utmärkt) är motortypen 'fotogenmotor' då?

Så var är skillnaden på Otto och Diesel - förutom bränsle? Tändstiftet har jag ju redan uteslutit, då en ottomotor kan övergå till självantändning...


3 354 Inlägg
2 november 2010
#11
sirmiro skrev:
Minister skrev:
Wikipedias förklaring tycker jag är tillräckligt tydlig...
"En dieselmotor är en förbränningsmotor konstruerad med principen för en kolvmotor, där bränslet  tillsätts först i kompressionsfasens slutskede, till skillnad från exempelvis ottomotorn (bensinmotorn)"


å var är skillnaden på Otto och Diesel - förutom bränsle? Tändstiftet har jag ju redan uteslutit, då en ottomotor kan övergå till självantändning...

kan inte takterna göra en skillnad? då de inte är helt likadana?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
2 november 2010
#12
Seth skrev:
sirmiro skrev:
Minister skrev:
Wikipedias förklaring tycker jag är tillräckligt tydlig...


å var är skillnaden på Otto och Diesel - förutom bränsle? Tändstiftet har jag ju redan uteslutit, då en ottomotor kan övergå till självantändning...

kan inte takterna göra en skillnad? då de inte är helt likadana?

Just en sån sak jag syftar på, men hur lika eller olika är de, tillräckligt för att klassa det som en annan grundkonstruktion?


Smålänning
7 887 Inlägg
2 november 2010
#13
sirmiro skrev:
Minister skrev:
Wikipedias förklaring tycker jag är tillräckligt tydlig...
"En dieselmotor är en förbränningsmotor konstruerad med principen för en kolvmotor, där bränslet  tillsätts först i kompressionsfasens slutskede, till skillnad från exempelvis ottomotorn (bensinmotorn)"

"Ottomotor (efter Nikolaus Otto) är en förbränningsmotor av kolvtyp  där den brännbara gasblandningen antänds av en elektrisk gnista som kommer från ett tändstift."


Med andra ord är alla 4takts kolvmotorer där bränsle och luft blandas i insuget Ottomotorer?

Eller var går gränsen?

För jag vidhåller att vilket bränsle en motor drivs av inte har någon betydelse för vilken typ av motor det är. Ottomotorn är en förbränningsmotor - och både diesel & bensin förbränns. Om jag sedan kör min dieselmotor på flygfotogen (vilket går utmärkt) är motortypen 'fotogenmotor' då?

Så var är skillnaden på Otto och Diesel - förutom bränsle? Tändstiftet har jag ju redan uteslutit, då en ottomotor kan övergå till självantändning...

Det är bättre att acceptera att det är så än att spekulera... Det var varit så i över 100 år...

Om en ottomotor övergår i självantändning så går dne ju inte som det är tänkt. En diesel ska gå med självantändning.

En fotogendriven diesel är en fotogendriven diesel. En fotogendriven ottomotor är en fotogendriven ottomotor.

En Att diesel heter just diesel vet jag inte vad det bero på, men om vi kan kalla bensin för otto istället...

Vad motorn är för någon typ beror på HUR och NÄR bränslet blandas med luften

Jobbar den enligt ottos princip blandas bränsle med luft i insuget, och den färdiga blandningen komprimeras och antänds av en elektrisk gnista (eller annan elektrisk källa).
Har man för hög kopmression självantänder ottosåsen, det är korrekt, fast i en ottomotor är det en okontrollerad förbränning som kan förstöra motorn, även kallat spikning, eller knackning om det är allvarligt.

Jobbar den enligt diesels princip sugs det bara in luft, och när den komprimerats mycket (över dubbelt så mycket som i en ottomotor) så sprutas bränslet in och antänds av den varma luften, ty luft som komprimeras blir varmt.
Det kan du själv prova, känn i botten på cykelpumpen efter att du pumpat hjulen... Eller på toppen av en tryckluftskompressor.

En wankelmotor är en wankelmotor, för att även om den arbetar enligt ottos princip, är den så pass olik i sin uppbyggnad att det är en egen motor.

EDIT:
Kort sagt: Vad gäller otto/diesel beror det mer på enligt vilken princip den arbetar snarare än motorns uppbyggnad och konstruktion.
Bägges uppbyggnad heter fyrtakts förbränningsmotor.
Senast redigerat av twin_cam (2 november 2010)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
2 november 2010
#14
twin_cam skrev:
sirmiro skrev:
Minister skrev:
Wikipedias förklaring tycker jag är tillräckligt tydlig...
"En dieselmotor är en förbränningsmotor konstruerad med principen för en kolvmotor, där bränslet  tillsätts först i kompressionsfasens slutskede, till skillnad från exempelvis ottomotorn (bensinmotorn)"



Med andra ord är alla 4takts kolvmotorer där bränsle och luft blandas i insuget Ottomotorer?

Eller var går gränsen?

För jag vidhåller att vilket bränsle en motor drivs av inte har någon betydelse för vilken typ av motor det är. Ottomotorn är en förbränningsmotor - och både diesel & bensin förbränns. Om jag sedan kör min dieselmotor på flygfotogen (vilket går utmärkt) är motortypen 'fotogenmotor' då?

Så var är skillnaden på Otto och Diesel - förutom bränsle? Tändstiftet har jag ju redan uteslutit, då en ottomotor kan övergå till självantändning...

Det är bättre att acceptera att det är så än att spekulera... Det var varit så i över 100 år...

Om en ottomotor övergår i självantändning så går dne ju inte som det är tänkt. En diesel ska gå med självantändning.

En fotogendriven diesel är en fotogendriven diesel. En fotogendriven ottomotor är en fotogendriven ottomotor.

En Att diesel heter just diesel vet jag inte vad det bero på, men om vi kan kalla bensin för otto istället...

Vad motorn är för någon typ beror på HUR och NÄR bränslet blandas med luften

Jobbar den enligt ottos princip blandas bränsle med luft i insuget, och den färdiga blandningen komprimeras och antänds av en elektrisk gnista (eller annan elektrisk källa).
Har man för hög kopmression självantänder ottosåsen, det är korrekt, fast i en ottomotor är det en okontrollerad förbränning som kan förstöra motorn, även kallat spikning, eller knackning om det är allvarligt.

Jobbar den enligt diesels princip sugs det bara in luft, och när den komprimerats mycket (över dubbelt så mycket som i en ottomotor) så sprutas bränslet in och antänds av den varma luften, ty luft som komprimeras blir varmt.
Det kan du själv prova, känn i botten på cykelpumpen efter att du pumpat hjulen... Eller på toppen av en tryckluftskompressor.

En wankelmotor är en wankelmotor, för att även om den arbetar enligt ottos princip, är den så pass olik i sin uppbyggnad att det är en egen motor.

EDIT:
Kort sagt: Vad gäller otto/diesel beror det mer på enligt vilken princip den arbetar snarare än motorns uppbyggnad och konstruktion.
Bägges uppbyggnad heter fyrtakts förbränningsmotor.

Att acceptera utan att ifrågasätta är något jag aldrig kommer göra. Det måste finnas en grund till det.

Om jag tar en B20 så kommer det ALLTID vara en Ottomotor, oavsett om jag kör bensin, etanol, vätgas, biogas, nitrometan eller något annat i den.
Om jag väljer att höja kompressionen massor så påverkar det fortfarande inte motortypen.
Om jag lyckas få en ottomotor att gå med självantändning så påverkar det inte motortypen.

För vi kan väl inte kalla top fuel motorerna som är ottomotorer vid start för dieselmotorer vid mål? Och jag talar om motortyp - inte drivmedel.

Så vad påverkar vad det är för motortyp?


Wankel - rotorer
Otto - runda kolvar (cylindrar)
Jet - kräver många ord att förklara ;)

Är inte det grunderna i motortypen? För det är ju en ottomotor oavsett om det är förgasare eller insprut, så den delen påverkar ju inte heller...


3 354 Inlägg
2 november 2010
#15
ottomotorn är väl mer än att det är kolvar? Otto's patent var på en fyrtaktsmotor (Ottocykeln) av kolvtyp och inte enbart en kolvmotor så eftersom diesel's motor har en smärre ändring i takterna så borde ju det som innan räcka då det är mer än kolvar som innefattas i patenten?

2 taktsmotor går jag inte in på då det står bl.a på wiki att det är av otto eller dieseltyp. så 2 taktaren är en historia för sig sj

Liten Notis: att det heter dieselmotor beror inte på att den drivs av diesel utan både "oljan" och motorn döptes efter uppfinnaren Rudolf Diesel
Senast redigerat av Seth (2 november 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
2 november 2010
#16
Seth skrev:
ottomotorn är väl mer än att det är kolvar? Otto's patent var på en fyrtaktsmotor (Ottocykeln) av kolvtyp och inte enbart en kolvmotor så eftersom diesel's motor har en smärre ändring i takterna så borde ju det räcka?

2 taktsmotor går jag inte in på då det står bl.a på wiki att det är av otto eller dieseltyp. så 2 taktaren är en historia för sig sj

Liten Notis: att det heter dieselmotor beror inte på att den drivs av diesel utan både "oljan" och motorn döptes efter uppfinnaren Rudolf

Jupp, ottomotorn är en kolvmotor som nyttjar 4 takter. Något som även Diesels motor gör. Då bör med andra ord Diesels motor vara av Ottotyp, men med förändringen att den drevs av ett annat bränsle och för att folk ej ska blanda ihop det så döptes motorn och bränslet till något annat. Men tekniken är ju densamma, 4 takter på en kolvmotor...

2T är 2T. tongue


Smålänning
7 887 Inlägg
2 november 2010
#17
sirmiro skrev:
Att acceptera utan att ifrågasätta är något jag aldrig kommer göra. Det måste finnas en grund till det.

Om jag tar en B20 så kommer det ALLTID vara en Ottomotor, oavsett om jag kör bensin, etanol, vätgas, biogas, nitrometan eller något annat i den.
Om jag väljer att höja kompressionen massor så påverkar det fortfarande inte motortypen.
Om jag lyckas få en ottomotor att gå med självantändning så påverkar det inte motortypen.

För vi kan väl inte kalla top fuel motorerna som är ottomotorer vid start för dieselmotorer vid mål? Och jag talar om motortyp - inte drivmedel.

Så vad påverkar vad det är för motortyp?


Wankel - rotorer
Otto - runda kolvar (cylindrar)
Jet - kräver många ord att förklara wink

Är inte det grunderna i motortypen? För det är ju en ottomotor oavsett om det är förgasare eller insprut, så den delen påverkar ju inte heller...

Läs en gång till länst ner i mitt inlägg:
Kort sagt: Vad gäller otto/diesel beror det mer på enligt vilken princip den arbetar snarare än motorns uppbyggnad och konstruktion.
Bägges uppbyggnad heter fyrtakts förbränningsmotor


Det har alltså INTE med bränslet, kolvarna, kamaxlarna, oljan, kylvattnet, vevaxeln, insuget, grenröret, turbon m.m att göra VAD för motor det är. Det är PRINCIPEN motorn arbetar efter som avgör vilken motor det är.

Om du tar en B20, tokhöjer kompressionen till runt 20-22 bar, plockar väck fördelaren och förgasaren, stoppar dit en insprutningspump och spridare i tändstiftshålen så har du en dieselmotor, varesig du kör den på diesel eller nitrometan.

Eller en diesel som du stoppar dit ett tändsystem och förgasare eller insprutning på och kompsänker blir en ottomotor.

Ja, en top-fueldragster går på värme sista metrarna. Men den arbetar tills dess som en ottomotor, en färdig bränsle/luftblandning sugs in i motorn och komprimeras och antänds av ett tändstift. Att stiften sedan smälter och motor knackar sig dom sista 300 meterna spelar ingen roll, för den har ett tändsystem och suger in en färdig blandning. Motorn kräver ju renovering efter varje lopp, vilket borde bevisa att knackning är inge bra wink

Se det såhär då: En dieselmotor har inget separat tändsystem eftersom bränslet antänds när det sprutas in i komptressionens slutfas.
En Ottomotor har ett elektriskt tändsystem som antänder en blandning som har blandats av en förgasare i insuget, eller ränkats ut och sprutats in innan insugsventilen öppnar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

3 354 Inlägg
2 november 2010
#18
sirmiro skrev:
Seth skrev:
ottomotorn är väl mer än att det är kolvar? Otto's patent var på en fyrtaktsmotor (Ottocykeln) av kolvtyp och inte enbart en kolvmotor så eftersom diesel's motor har en smärre ändring i takterna så borde ju det räcka?

2 taktsmotor går jag inte in på då det står bl.a på wiki att det är av otto eller dieseltyp. så 2 taktaren är en historia för sig sj

Liten Notis: att det heter dieselmotor beror inte på att den drivs av diesel utan både "oljan" och motorn döptes efter uppfinnaren Rudolf

Jupp, ottomotorn är en kolvmotor som nyttjar 4 takter. Något som även Diesels motor gör. Då bör med andra ord Diesels motor vara av Ottotyp, men med förändringen att den drevs av ett annat bränsle och för att folk ej ska blanda ihop det så döptes motorn och bränslet till något annat. Men tekniken är ju densamma, 4 takter på en kolvmotor...

2T är 2T. tongue

Dock så är det skillnad i takterna fast de heter likadant och är lika många, med tanke på när bränslet tillfördes? så på så sätt så kan det vara olika Cykler.

EDIT: som twin_cam ovan med då det är arbetsprincipen ovan, ett mer utförligt svar än mig då jag inriktade mig bara på takterna just nu
Senast redigerat av Seth (2 november 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Smålänning
7 887 Inlägg
2 november 2010
#19
Seth skrev:
sirmiro skrev:
Seth skrev:
ottomotorn är väl mer än att det är kolvar? Otto's patent var på en fyrtaktsmotor (Ottocykeln) av kolvtyp och inte enbart en kolvmotor så eftersom diesel's motor har en smärre ändring i takterna så borde ju det räcka?

2 taktsmotor går jag inte in på då det står bl.a på wiki att det är av otto eller dieseltyp. så 2 taktaren är en historia för sig sj

Liten Notis: att det heter dieselmotor beror inte på att den drivs av diesel utan både "oljan" och motorn döptes efter uppfinnaren Rudolf

Jupp, ottomotorn är en kolvmotor som nyttjar 4 takter. Något som även Diesels motor gör. Då bör med andra ord Diesels motor vara av Ottotyp, men med förändringen att den drevs av ett annat bränsle och för att folk ej ska blanda ihop det så döptes motorn och bränslet till något annat. Men tekniken är ju densamma, 4 takter på en kolvmotor...

2T är 2T. tongue

Dock så är det skillnad i takterna fast de heter likadant med tanke på när bränslet tillfördes? så på så sätt så kan det vara olika takter fastän de har likadana namn då pga hur genomförs. Då är det ju ingen riktig ottocykel på Diesel's fyrtaktare?

En fyrtaktsmotor är en fyrtaktsmotor, oavsett bränsle.

Det som spelar roll är om den har tändstift och blandar soppan i insuget eller pump och spridare och bara suger in ren luft och sprutar in drivmedlet när den ska tända.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
2 november 2010
#20
twin_cam skrev:
sirmiro skrev:
Att acceptera utan att ifrågasätta är något jag aldrig kommer göra. Det måste finnas en grund till det.

Om jag tar en B20 så kommer det ALLTID vara en Ottomotor, oavsett om jag kör bensin, etanol, vätgas, biogas, nitrometan eller något annat i den.
Om jag väljer att höja kompressionen massor så påverkar det fortfarande inte motortypen.
Om jag lyckas få en ottomotor att gå med självantändning så påverkar det inte motortypen.

För vi kan väl inte kalla top fuel motorerna som är ottomotorer vid start för dieselmotorer vid mål? Och jag talar om motortyp - inte drivmedel.

Så vad påverkar vad det är för motortyp?


Wankel - rotorer
Otto - runda kolvar (cylindrar)
Jet - kräver många ord att förklara wink

Är inte det grunderna i motortypen? För det är ju en ottomotor oavsett om det är förgasare eller insprut, så den delen påverkar ju inte heller...

Läs en gång till länst ner i mitt inlägg:
Kort sagt: Vad gäller otto/diesel beror det mer på enligt vilken princip den arbetar snarare än motorns uppbyggnad och konstruktion.
Bägges uppbyggnad heter fyrtakts förbränningsmotor


Det har alltså INTE med bränslet, kolvarna, kamaxlarna, oljan, kylvattnet, vevaxeln, insuget, grenröret, turbon m.m att göra VAD för motor det är. Det är PRINCIPEN motorn arbetar efter som avgör vilken motor det är.

Om du tar en B20, tokhöjer kompressionen till runt 20-22 bar, plockar väck fördelaren och förgasaren, stoppar dit en insprutningspump och spridare i tändstiftshålen så har du en dieselmotor, varesig du kör den på diesel eller nitrometan.

Eller en diesel som du stoppar dit ett tändsystem och förgasare eller insprutning på och kompsänker blir en ottomotor.

Ja, en top-fueldragster går på värme sista metrarna. Men den arbetar tills dess som en ottomotor, en färdig bränsle/luftblandning sugs in i motorn och komprimeras och antänds av ett tändstift. Att stiften sedan smälter och motor knackar sig dom sista 300 meterna spelar ingen roll, för den har ett tändsystem och suger in en färdig blandning. Motorn kräver ju renovering efter varje lopp, vilket borde bevisa att knackning är inge bra wink

Se det såhär då: En dieselmotor har inget separat tändsystem eftersom bränslet antänds när det sprutas in i komptressionens slutfas.
En Ottomotor har ett elektriskt tändsystem som antänder en blandning som har blandats av en förgasare i insuget, eller ränkats ut och sprutats in innan insugsventilen öppnar.

Och jag säger igen - VAR går de gränserna?
Finns det en gräns i kompressionen?
Finns det en gräns i cm från cylindern där bränslet får sprutas in?
Är det en dieselmotor om jag får en bensinmotor att gå på diesel (utan stora modifikationer)?

Jag vet hur motorerna fungerar, och det är just därför jag blir kritisk och vill veta en exakt definition, inte pladder som detta där folk tror och tycker saker. Jag vill veta och jag tar gärna en källa som är mer trovärdig än sv.wikipedia.org

Hållbarheten i en motor har väl inget med tekniken att göra - eller? Om motorn gör det man byggt den för så är ju allt som det ska...



Sök