2898
Sök

Är inte Diesel motor en otto motor?

3 354 Inlägg
2 november 2010
#21
Svar te twin_cams senaste: Ville bara försöka skriva att det inte var samma typ av fyrtaktare.

"Ps: nu får trötta hjärnan tänka för att kunne förmedla det jag vill få fram."

jag inriktade mig på att bara för att det är en 4 taktsmotor av kolvtyp så är det inte specifikt en ottomotor
är ju mer än det som definierar motortypen.

T.ex vilka 4a takter det är och vad som händer under dem.
Hur arbetar motorn för att kunna få fram arbetskraft,
Och hur grundkonstruktionen e uppbyggd (i detta fall rätt Princip likadana med kolvar ventiler etc)

Så för att få fram att det är 2 "olika" motortyper enligt mig iaf så är det ju först att det är en skillnad i vad som sker i de 4a takterna, alltså när bränslet tillfördes så är blir det ju olika cykler för Otto's och Diesels motorer,
Sen är det ju hur motorn arbetar, alltså hur den får fram Kraften
Visst båda motorer får ju kraften från att antända bränslet men de antänder på olika sätt så där är ännu en skillnad.
Sist som jag orkar tänka på nu så är det ju en smärre skillnad i uppbyggnandet med bl.aglödstiften resp tändstift etc.

så enligt dessa små skillnader så borde ju motorerna få klassas som varsin motortyp,
Senast redigerat av Seth (2 november 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Smålänning
7 887 Inlägg
2 november 2010
#22
sirmiro skrev:
Och jag säger igen - VAR går de gränserna?

Har den ett tändstift eller liknande är det ingen diesel.
Finns det en gräns i kompressionen?

Finns inga gränser i kompression. Finns dieslar (få) med runt 17 bar i komp, och otto med uppåt 20.
Finns det en gräns i cm från cylindern där bränslet får sprutas in?

På en diesel sprutas bränslet rakt in i cylindern, så Ja, där finns en gräns. En bensinare sprutar alltid in drivmedlet så det hinner blanda sig INNAN luften sugs in
Är det en dieselmotor om jag får en bensinmotor att gå på diesel (utan stora modifikationer)?

Nej. Om den arbetar som en ottomotor (blandar bränsle/luft i insuget och tänder det med ett tändstift eller liknande) är det en ottomotor, även om den körs på diesel.

Jag vet hur motorerna fungerar, och det är just därför jag blir kritisk och vill veta en exakt definition, inte pladder som detta där folk tror och tycker saker. Jag vill veta och jag tar gärna en källa som är mer trovärdig än sv.wikipedia.org

Om du vet hur dom fungerar, dra en egen slutsats om skillnaden och skriv här. För du kan inte mena att det enda som skiljer är drivmedlet.
Jag varken tror eller tycker. Jag har 100% koll på vad som är vad wink

Hållbarheten i en motor har väl inget med tekniken att göra - eller? Om motorn gör det man byggt den för så är ju allt som det ska...

Precis. Ingen har sagt att hållbarheten är annorlunda. smile dock brukar dieslar vara lite lite grövre dimensionerade.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Handledare
1 481 Inlägg
3 november 2010
#23
För att komplicera för er ytterligare så finns Hesselmanmotorn (Satt i Volvolastbilar i slutet på 40-talet) som är en ottomotor med tändstift som körs på diesel...... Bränslet sprutas in direkt i cylindern som på en dieselmotor. Kompressionen är dock så låg att det måste tändas med tändstift.
Senast redigerat av saab_sonett (3 november 2010)


Smålänning
7 887 Inlägg
3 november 2010
#24
saab_sonett skrev:
För att komplicera för er ytterligare så finns Hesselmanmotorn (Satt i Volvolastbilar i slutet på 40-talet) som är en ottomotor med tändstift som körs på diesel...... Bränslet sprutas in direkt i cylindern som på en dieselmotor. Kompressionen är dock så låg att det måste tändas med tändstift.

Haha ja, Hesselman smile

Men jag tänkte utelämna udda halvmessyrer wink Men Hesselman är helt klart en intressant maskin smile
Kopplades om till motorbrännolja när den startat, vilket skedde på bensin om jag inte missminner mig? Den är skum den tongue
Tur dne övergavs wink Va inte direkt bra på något annat än att konstruktionen vart frän...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hesselmanmotor

Det är resultatet man får om man blandar en diesel och en ottomotor wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

463 Inlägg
3 november 2010
#25
Jag tycker engelska wikipedia är rätt tydliga på skillnaden mellan diesel och otto-motorer:

Wikipedia skrev:
It differs from a diesel engine in the method of mixing the fuel and air, and in the fact that it uses spark plugs to initiate the combustion process. In a diesel engine, only air is compressed (and therefore heated), and the fuel is injected into the now very hot air at the end of the compression stroke, and self-ignites. In a petrol engine, the fuel and air are usually pre-mixed before compression (although some modern petrol engines now use cylinder-direct petrol injection).

http://en.wikipedia.org/wiki/Petrol_engine

171 Inlägg
3 november 2010
#26
Sen så slänger vi in lite direktinsprutning med, som är så populärt nuförtiden.

Lindesbergs Bilskadecenter
Stöd Reumatikerfonden på Plusgiro 90 03 19-5

Smålänning
7 887 Inlägg
3 november 2010
#27
Bjorling skrev:
Sen så slänger vi in lite direktinsprutning med, som är så populärt nuförtiden.

Inte ens dagens ottomotorer sprutar in bensinen direkt i cylindern.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

715 Inlägg
3 november 2010
#28
twin_cam skrev:
På en diesel sprutas bränslet rakt in i cylindern, så Ja, där finns en gräns. En bensinare sprutar alltid in drivmedlet så det hinner blanda sig INNAN luften sugs in

Nu måste jag ju portestera lite, ja, det sprutas in direkt på moderna motorer men på inte fullt så moderna så finns det förkammare eller vrivelkammare. Nu mena du kanske att den sprutade in ren diesel i komprimerad luft men det sa du inte
Senast redigerat av mulleina (3 november 2010)

323 Inlägg
11 november 2010
#29
twin_cam skrev:
Bjorling skrev:
Sen så slänger vi in lite direktinsprutning med, som är så populärt nuförtiden.

Inte ens dagens ottomotorer sprutar in bensinen direkt i cylindern.

Fel VAG har sina FSI motorer som är direktinsprutade bensinare.

http://www.audiworld.com/news/01/iaa/fsi/content.shtml

De jag tror att man delar upp dom i otto, diesel är för att dom mindre tekniska ska klara av att skilja på dom inget annat.

tex etanol kan du köra i motorer som är anpassade för bensin och för diesel.


Smålänning
7 887 Inlägg
11 november 2010
#30
Froborg skrev:
twin_cam skrev:
Bjorling skrev:
Sen så slänger vi in lite direktinsprutning med, som är så populärt nuförtiden.

Inte ens dagens ottomotorer sprutar in bensinen direkt i cylindern.

Fel VAG har sina FSI motorer som är direktinsprutade bensinare.

http://www.audiworld.com/news/01/iaa/fsi/content.shtml

De jag tror att man delar upp dom i otto, diesel är för att dom mindre tekniska ska klara av att skilja på dom inget annat.

tex etanol kan du köra i motorer som är anpassade för bensin och för diesel.

Jasså vad fränt.
Hoppas tyskjävlarna lyckats bättre med direktinsprutningne än vad Mitsubishi gjorde wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

6 638 Inlägg
11 november 2010
#31
Enklaste skillnaden; Diesel motorer har inget tändsystem vilket bensin/ottomotorn har

Diesel antänds av den värme som bildas vid kompressionen

De/Dem

323 Inlägg
13 november 2010
#32
Malheus skrev:
Enklaste skillnaden; Diesel motorer har inget tändsystem vilket bensin/ottomotorn har

Diesel antänds av den värme som bildas vid kompressionen

Hesselman går på diesel o har tändstift.

Och o skriva bensin/ottomotor är fel för ottomotorn byggdes för att gå på gas inte bensin eller fotogen.

så den ända motorn så igentligen på kallas ottomotor är biogas motorer med tändstift. för bensin o fotogen motorn kom flera år senare.

O sen var de faktiskt Eugen Langen och Nikolaus August Otto som gjorde den första 4 takts motorn ihop o den visades på den andra världsutställningen i paris 1867

Edit:

Källa:
Uppfinningarnas Bok tryckt 1901
Senast redigerat av Froborg (13 november 2010)


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
14 november 2010
#33
Malheus skrev:
Enklaste skillnaden; Diesel motorer har inget tändsystem vilket bensin/ottomotorn har

Diesel antänds av den värme som bildas vid kompressionen

Se mitt inlägg tidigare - har en topfuel en dieselmotor vid målgång?


475 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
#34
Minister skrev:
Wikipedias förklaring tycker jag är tillräckligt tydlig...
"En dieselmotor är en förbränningsmotor konstruerad med principen för en kolvmotor, där bränslet  tillsätts först i kompressionsfasens slutskede, till skillnad från exempelvis ottomotorn (bensinmotorn)"

"Ottomotor (efter Nikolaus Otto) är en förbränningsmotor av kolvtyp  där den brännbara gasblandningen antänds av en elektrisk gnista som kommer från ett tändstift."


så en FSI motor är diesel motor enligt wiki?

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor

Smålänning
7 887 Inlägg
15 november 2010
#35
attackhamster skrev:
Minister skrev:
Wikipedias förklaring tycker jag är tillräckligt tydlig...
"En dieselmotor är en förbränningsmotor konstruerad med principen för en kolvmotor, där bränslet  tillsätts först i kompressionsfasens slutskede, till skillnad från exempelvis ottomotorn (bensinmotorn)"

"Ottomotor (efter Nikolaus Otto) är en förbränningsmotor av kolvtyp  där den brännbara gasblandningen antänds av en elektrisk gnista som kommer från ett tändstift."


så en FSI motor är diesel motor enligt wiki?

Nej. FSI-motorn har ett tändsystem. Det gäller även en top fuel, för bara för att stiften smälter och bilen går på värme i mål så försvinner ju ite tändsystemet...

Jag fattar itne vad det är folk inte förstår :S

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
15 november 2010
#36
twin_cam skrev:
attackhamster skrev:
Minister skrev:
Wikipedias förklaring tycker jag är tillräckligt tydlig...
"En dieselmotor är en förbränningsmotor konstruerad med principen för en kolvmotor, där bränslet  tillsätts först i kompressionsfasens slutskede, till skillnad från exempelvis ottomotorn (bensinmotorn)"



så en FSI motor är diesel motor enligt wiki?

Nej. FSI-motorn har ett tändsystem. Det gäller även en top fuel, för bara för att stiften smälter och bilen går på värme i mål så försvinner ju ite tändsystemet...

Jag fattar itne vad det är folk inte förstår :S

Är hesselmanmotorn då en bensinmotor som drivs på diesel?

Att vi fortsätter ställa frågorna är att det inte kommer ett svar som gör allt glasklart.

Och jo, det spelar roll att tändstiften är bortbrända på en topfuel - då den går på kontrollerad självdetonation precis som en diesel.



Sök