sirmiro skrev:
Och jag säger igen -
VAR går de gränserna?
Har den ett tändstift eller liknande är det ingen diesel.
Finns det en gräns i kompressionen?
Finns inga gränser i kompression. Finns dieslar (få) med runt 17 bar i komp, och otto med uppåt 20.
Finns det en gräns i cm från cylindern där bränslet får sprutas in?
På en diesel sprutas bränslet rakt in i cylindern, så Ja, där finns en gräns. En bensinare sprutar alltid in drivmedlet så det hinner blanda sig INNAN luften sugs in
Är det en dieselmotor om jag får en bensinmotor att gå på diesel (utan stora modifikationer)?
Nej. Om den arbetar som en ottomotor (blandar bränsle/luft i insuget och tänder det med ett tändstift eller liknande) är det en ottomotor, även om den körs på diesel.
Jag vet hur motorerna fungerar, och det är just därför jag blir kritisk och vill veta en exakt definition, inte pladder som detta där folk tror och tycker saker. Jag vill veta och jag tar gärna en källa som är mer trovärdig än sv.wikipedia.org
Om du vet hur dom fungerar, dra en egen slutsats om skillnaden och skriv här. För du kan inte mena att det enda som skiljer är drivmedlet.
Jag varken tror eller tycker. Jag har 100% koll på vad som är vad
Hållbarheten i en motor har väl inget med tekniken att göra - eller? Om motorn gör det man byggt den för så är ju allt som det ska...
Precis. Ingen har sagt att hållbarheten är annorlunda.
dock brukar dieslar vara lite lite grövre dimensionerade.