Hej gott folk!!
Jag har precis ingen större koll på bilar, så nu ska ni få höra en historia å möjligtvis så har ni nå bra idéer efteråt
Jag körde min saab 9-5 2.0 t (automat) -02 som gått ca 13 000 mil. Oljelampan tändes precis innan en rondell, när jag va i rondellen började bilen hacka/ticka, precis utanför rondellen dör bilen....
Ok första tanken för er är troligen oljan såklart, men Nej, jag har inte slarvat med oljebyte etc...
Jag testar starta bilen igen (kanske dumt) men den spottar, fräser, hackar å tickar så jag stänger av den rakt av. Hur som helst blev det bärgare till saab. Där startar de bilen utan problem, men den hackar å låter inte fint alls. Det bådar inte gott sa dom där, troligen motorskada, men de testade iaf att byta vevlager (antar att axeln va fin annars byts väl inte lagren), samt rengjorde oljetråget, som tydligen va smäckfullt av olja, precis överallt... Dock är det fortfarande oljud i motorn, så jag får till svar att det är inget annat å göra än å byta motor.... Men den går att köra, men de kunde inte svara på om den kommer dö igen, eller när, heller inget egentligt svar på VAD det är fel.... Körde hem bilen å den står nu där den står. MEN när jag startar bilen tickar den högt, när den blitt lite varm efter några minuter sådär så avtar det å låter mindre, slutar inte låta dock...
Tjej som jag är så tycker jag att det måste ju bero på NÅGOT, jag menar innan jag köper en ny eller beg motor så läre man ju kunna testa nåt annat. Man måste ju kunna få bilen tyst å fin
Eller är jag helt ute å cyklar???? Tacksam för allt:)