3456
Sök

9000 startar ej i minusgrader

27 Inlägg
8 november 2010
Trådstartare
Saab 9000 2,0
92:a
21 000 mil

Problem:
Förra vintern gick inte bilen att starta om det var riktigt kallt, dvs kallar än -20 grader, -19 grader gick det bra, men inte om det gick under -20. Hade starthjälp med annan bil men det gick ej att få igång den, dock småtände den lite. Körde man i motorvärmarkabel en stund startar den hur fint som helst.
   I år så räckte det med -5 så kom exakt samma symptom tillbaka. Förra året kollade jag tändstiften, och de var torra, så jag antar att det fryser i bränsleledningen nånstans, men motorvärmaren värmer ju bara motorn, så jag får inte det att gå ihop riktigt.

Läste i andra trådar om backventilen vid pumpen. Det sitter ingen sån alls då den gick åt helvete när jag bytte pump, så det kanske är det, men bilen startar alltid direkt när det är plusgrader.

Har meckat mycket med bilar och andra fordon, men den här blir jag inte riktigt klok på.

Tacksam för tips

/Martin
Senast redigerat av Pajje13 (8 november 2010)

196 Inlägg
8 november 2010
Du kanske har läckage någon stans som fryser till is när det blir minusgrader?

Full fart spar tid!

27 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
Har bytt backventil nu, det satt dock en backventil, var på returen jag hade sönder, och där är det ju bara fritt blås åt båda hållen i vilket fall. Den gamla ventilen verkade ok, då det var tryck kvar i ledningen, men nu sitter det en ny iallafall, men jag tror inte det är det som är felet.

Sök