4116
Sök

Volvo 240 eller 940 (Köpråd)

87 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
#1
Som ämnet heter så undrar jag vad jag ska köpa, antingen en 240 eller en 940 då jag har planer på o köpa en 240 och trycka ner en fet Hemi-motor i den smile eller så skaffar jag mig en 940 turbo och fixar till den smile är sugen på båda och söker därmed råd från er smile

//Mvh
Senast redigerat av Snurriz (13 november 2010)

One Life to live
Sideway is the only way

111 Inlägg
14 november 2010
#2
240 är nog det bästa enligt mig, den håller bäst!men det är min åsikt, jag vet att det finns många åsikter om detta

Forummoderator
26 349 Inlägg
14 november 2010
#3
Jag tycker 240 och 940 är väldigt svåra att jämföra, då det är sådant kliv mellan. Medan man själv hade en 85:as 240 Glt och farsan - än idag - hade och har en 940 Gl, så är det som natt och dag mellan dem båda.
940:in har mer komfort, mer lastutrymme, bättre bränsleekonomi, rostskydd med mera, med mera.

Frågan är hellre: vad vill du man ska jämföra, eftersom du ändå ska bygga om vad du nu än ska köpa?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 562 Inlägg
14 november 2010
#4
blir fränare med 240in men 940in är ju långt mycket komfortablare.

87 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
#5
asså jag är bara 17 år och det bästa hade varit o skaffa en skattebefriad 240 då jag nt har den bästa ekonomin men är sugen på båda och undrar vilken som är "bäst" och meka med, har en del erfarenhet då jag hjälpte kompisens o bygga hans tralla men är sugen på just 240n för motorbytet och det gamla klassiska volvo stilen smile men vill även ha en 940 då den känns mer modern, har hittat en 940 med 960 front som jag är sugen på då den även har turbo och det är just det om jag ska skaffa en 940 måste det vara turbo i då jag hellst ska försöka trycka in 500 hästar i den, funderar även på o sätta i en t5 från en 850 i 940 och det jag mest undrar är vilken bil som blir "lättast" och bygga och som NI tror kommer bli den pålitligaste av dom nu när ni även sett mina tankar om motorerna smile

//mvh

One Life to live
Sideway is the only way

7 100 Inlägg
14 november 2010
#6
240:i alla dagar!!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

270 Inlägg
14 november 2010
#7
Snurriz skrev:
asså jag är bara 17 år och det bästa hade varit o skaffa en skattebefriad 240 då jag nt har den bästa ekonomin men är sugen på båda och undrar vilken som är "bäst" och meka med, har en del erfarenhet då jag hjälpte kompisens o bygga hans tralla men är sugen på just 240n för motorbytet och det gamla klassiska volvo stilen smile men vill även ha en 940 då den känns mer modern, har hittat en 940 med 960 front som jag är sugen på då den även har turbo och det är just det om jag ska skaffa en 940 måste det vara turbo i då jag hellst ska försöka trycka in 500 hästar i den, funderar även på o sätta i en t5 från en 850 i 940 och det jag mest undrar är vilken bil som blir "lättast" och bygga och som NI tror kommer bli den pålitligaste av dom nu när ni även sett mina tankar om motorerna smile

//mvh

Vill inte vara dryg på något sätt men undrar lite hur du tänker här?
Du tänker på en skattebefriad bil p.g.a. dålig ekonomi men du vill gärna klämma ur 500 hk ur en röd eller vitblocksmotor?
Det lär gå lös på dina bilskattepengar i många år framöver att få ut såpass med hästar vad du än väljer.

/M


87 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
#8
jo men jag menar just nu tills skoltiden är klar smile vill ha något redan nu o åka runt i så därför är det smidigt för ekonomin i nuläget med skattebefriat smile senare när jag börjar jobba då ska jag börja lägga ut cashen på motorn smile

//Mvh

One Life to live
Sideway is the only way

270 Inlägg
14 november 2010
#9
Köp en bil du kan med och har råd och kör med den nu, köp det du önskar sedan när pengarna börjar flyta in.

/M


87 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
#10
mm men vill ha en bus-bil just nu men vill även ha en bil som jag kan behålla till senare men tror jag köper en 940 big_smile

/mvh

One Life to live
Sideway is the only way

270 Inlägg
14 november 2010
#11
Go for it.....


87 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
#12
thx all big_smile

One Life to live
Sideway is the only way

4 637 Inlägg
15 november 2010
#13
240 fränare! Snyggare och designen gör att dem känns som en mindre och "sportigare" bil.

Visst är 940 lite modernare men skillnaden är inte extrem.
(Jag kör 240 med förgasarmotor och 4 växlar cirka 300 mil/månad tror jag, fungerar fint. Och sköter man en 240 skapligt är de inte så jädra rostkänsliga.)
Senast redigerat av EmilHammarlund (15 november 2010)

Oturen själv
593 Inlägg
15 november 2010
#14
Snurriz skrev:
jo men jag menar just nu tills skoltiden är klar smile vill ha något redan nu o åka runt i så därför är det smidigt för ekonomin i nuläget med skattebefriat smile senare när jag börjar jobba då ska jag börja lägga ut cashen på motorn smile

//Mvh

Inte för å vara dryg, men du är 17 och vill ha något billigt att åka runt i? Du kan omöjligtvis ha körkort eftersom du e 17.

Brum

87 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
#15
hehe finns "inhägnat" område o sedan så övningskör jag ju så jag e ute o leker i farsans v70 än så länge xD o för pappa så får jag gasa på om dt "behövs" så har redan kört streetrace xD jag mot farsan xd (han har 2 v70 så jag fick använda den gamla utav dom) hehe han e slapp o övningsköra med wink

One Life to live
Sideway is the only way

102 Inlägg
19 november 2010
#16
En 240 årsmodell mellan 1974-1980 går att hitta i ok skick för mellan 5000-15000kr. Den är då skattebefriad och om du skriver den på din far är försäkringen mellan 1000-1500/år. Så mycket billigare än så går det nog inte att få det.

Men 940 är väll det lite mer tryck i, även om turbo är någonting som kan bli ganska dyrt att reparera. Om jag var du så skulle köpt en billig 240 eller 740 och haft tills jag fick ett ordentligt jobb. Om du inte krockar volvon så förlorar den inte allt för mycket i värde.

Game On!
244 Inlägg
19 november 2010
#17
om du ska köra med den fram till att du ska börja bygga med den så köp en 940 turbo/LTT, den är ju lite roligare "original" än en 240. Dock om man skulle byta motor osv skulle ja nog välja 240 och sen plocka i T5/t6 smile


Jävel
2 018 Inlägg
19 november 2010
#18
Jag köpte en skattebefriad 240 för att åka billigt, på typ en vecka så kom jag på att jag hade tjänat på att köpa en insprutare, för att den skattebefriade förgasahäcken söööög i sig sås.. Så jag sålde den och köpte min insprutare som jag har nu. Inget jag ångrar wink

You got to risk it, to get the biscuit :)

4 637 Inlägg
19 november 2010
#19
Har lång erfarenhet av förgasar Volvos. Om inte förgasaren mm är i bra skick (inget dyrt att reparera dock) så är förbrukningen hög som fasen kan va. Men är den frisk är det inte så farligt för att vara en stor, gammal förgasarbil. B21A 1 dl/mil kanske mer mil än B230F och då med en 4-växlad!!!! Lite mer på vintern kanske men det tar även insprutare. En förgasar bil är lika pålitlig som en insprutare om B230K motorn undviks.

Skatt är inte man behöver stirra sig blind på. 1 600/år. Vad blir det i månaden om man tänker så?
Däremot finns det ju fler fördelar med gammalt t ex besiktning vatannat år, veteranrabatt även på bruksbil med trafikförsäkring hos vissa bolag, en mer ovanlig bil o s v... Kanske i o m ovanligheten lägre försäkring? Men säkert även färre nya delar till äldre bilar om du inte gillar begagnat. Volvos reservdelshållning har blivit skit även en del grejer till betydligt nyare bilar,ingen mer volvo men behåller den jag har.
Om man inte vill ha en äldre 240 av någon speciell anledning så är det nog klokast med en nyare. 5-växlad med B230F motorn. Men en välskött förgasarbil går nog billigare än vanskött insprutare som rullat i 100 000 mil på vavstopp utan olja... Lite överdrivet det sista men ja ni fattar...
Senast redigerat av EmilHammarlund (19 november 2010)


Sök