2733
Sök

Avgasvärde höga! HJÄLP TACK!! Volvo 740

375 Inlägg
22 november 2010
#41
StlpMK skrev:
Iom att han varnar att tempmätaren är kass och tror motorn är het, så skickar motorn in för mkt bränsle

Men kan man inte fuska på något sätt som tex, få mätaren att tro motorn är kallare eller strypa ner Bränsle tilförslen så han går fattigare? hmm

Och då kanske det inte blir lika högt HC/CO värde...

Den tror att motorn är kall, därav fettar på mer bränsle.
Lamda Under 1 är för mycket bränsle, över 1 är för lite bränsle.

Har du provat ta bort kontakten för kallstartsventilen?
Den kanske är öppen.

Provat andra boxar ännu?


Team T-Röd Racing
507 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
#42
Andreas_ace skrev:
StlpMK skrev:
Iom att han varnar att tempmätaren är kass och tror motorn är het, så skickar motorn in för mkt bränsle

Men kan man inte fuska på något sätt som tex, få mätaren att tro motorn är kallare eller strypa ner Bränsle tilförslen så han går fattigare? hmm

Och då kanske det inte blir lika högt HC/CO värde...

Den tror att motorn är kall, därav fettar på mer bränsle.
Lamda Under 1 är för mycket bränsle, över 1 är för lite bränsle.

Har du provat ta bort kontakten för kallstartsventilen?
Den kanske är öppen.

Provat andra boxar ännu?

Hur mäter man lamdan då? Har inte testat andra boxar änn

Var sitter kallstartsventilen på en b234f då?? hmm

...........Team T-Röd Racing.............

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
#43
StlpMK skrev:
Tjenare smile

Var och besiktigade bilen nyligen och den fick ombesiktning för att alla Avgasvärdena var felaktiga hmm

Vad ska jag göra för att få ordning på dessa? Bilen är då en volvo 740 glt 16v -89 (b234f)


CO 5,5 (0,5)
CO 2500 7,5 (0,3)
HC 192 (100)
LAMBDA 0,83 (0,96-1,04)


Olja och Filter är nybytt och motorn var riktigt varmkörd innan bes. Tacksam för all hjälp big_smile

...........Team T-Röd Racing.............

375 Inlägg
22 november 2010
#44
StlpMK skrev:
Andreas_ace skrev:
StlpMK skrev:
Iom att han varnar att tempmätaren är kass och tror motorn är het, så skickar motorn in för mkt bränsle

Men kan man inte fuska på något sätt som tex, få mätaren att tro motorn är kallare eller strypa ner Bränsle tilförslen så han går fattigare? hmm

Och då kanske det inte blir lika högt HC/CO värde...

Den tror att motorn är kall, därav fettar på mer bränsle.
Lamda Under 1 är för mycket bränsle, över 1 är för lite bränsle.

Har du provat ta bort kontakten för kallstartsventilen?
Den kanske är öppen.

Provat andra boxar ännu?

Hur mäter man lamdan då? Har inte testat andra boxar änn

Var sitter kallstartsventilen på en b234f då?? hmm

Ungefär mitten, Under insuget.
Tror det är en blå kontakt.

Personligen så tror jag det är boxen, eftersom den inte hittar signal från tempgivaren.
Trots att du har spänning, då betyder det att det inte är kabelbrott.
Senast redigerat av Andreas_ace (22 november 2010)


Team T-Röd Racing
507 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
#45
Andreas_ace skrev:
StlpMK skrev:
Andreas_ace skrev:

Den tror att motorn är kall, därav fettar på mer bränsle.
Lamda Under 1 är för mycket bränsle, över 1 är för lite bränsle.

Har du provat ta bort kontakten för kallstartsventilen?
Den kanske är öppen.

Provat andra boxar ännu?

Hur mäter man lamdan då? Har inte testat andra boxar änn

Var sitter kallstartsventilen på en b234f då?? hmm

Ungefär mitten, Under insuget.
Tror det är en blå kontakt.

Det finns nog ingen kallstartsventil på 16v motorerna för jag har inga kontakter under insuget

...........Team T-Röd Racing.............

375 Inlägg
22 november 2010
#46
Om det finns så är det iaf enl bilden:

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/DSC03019-Kopia.jpg


Team T-Röd Racing
507 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
#47
Har bytt olja o filter, stift och Katten

Men hjälper inte ändå? Det sjönk gjorde det men inte tillräckligt? hmm


Felkodar Tempgivare och Adaptiv lamda, Men båda dessa är bytta...



Tempgivaren visar rätt värde om man resistans mäter den i Bränsleboxen men ändå felkod???

Han måste ju få för MYCKET bränsle därför värdena är sånna.


Men går det inta att Strypa ner bränslet inför Besiktningen bara på något "bonna sätt" tongue
Senast redigerat av StlpMK (12 december 2010)

...........Team T-Röd Racing.............

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
#48
Någon som vet om det går?? tongue

...........Team T-Röd Racing.............

Tvivlare
2 266 Inlägg
12 december 2010
#49
StlpMK skrev:
Har bytt olja o filter, stift och Katten

Men hjälper inte ändå? Det sjönk gjorde det men inte tillräckligt? hmm


Felkodar Tempgivare och Adaptiv lamda, Men båda dessa är bytta...



Tempgivaren visar rätt värde om man resistans mäter den i Bränsleboxen men ändå felkod???

Han måste ju få för MYCKET bränsle därför värdena är sånna.


Men går det inta att Strypa ner bränslet inför Besiktningen bara på något "bonna sätt" tongue

Har inte läst tråden, men har du provat med annat styrdon? Felande blandning ska inte tempgivaren kunna känna av tycker jag.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Oturen själv
593 Inlägg
12 december 2010
#50
Kolla över kablarma till tempgivarn, även kontaktstycket då dessa ofta erjar.. Du kan ha en fullt fungerande givare men får du inte signalen till boxen så spelar det ju ingen roll smile

Brum

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
#51
Mreque89 skrev:
Kolla över kablarma till tempgivarn, även kontaktstycket då dessa ofta erjar.. Du kan ha en fullt fungerande givare men får du inte signalen till boxen så spelar det ju ingen roll smile

Jo kablarna är hela för om man Ohm mäter så visar det rätt värde. Samma vid givaren som boxen

...........Team T-Röd Racing.............

Oturen själv
593 Inlägg
12 december 2010
#52
StlpMK skrev:
Mreque89 skrev:
Kolla över kablarma till tempgivarn, även kontaktstycket då dessa ofta erjar.. Du kan ha en fullt fungerande givare men får du inte signalen till boxen så spelar det ju ingen roll smile

Jo kablarna är hela för om man Ohm mäter så visar det rätt värde. Samma vid givaren som boxen

Boxen är ju misstänkt då smile Har du någon annan box att testa med ?

Brum

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
#53
Mreque89 skrev:
StlpMK skrev:
Mreque89 skrev:
Kolla över kablarma till tempgivarn, även kontaktstycket då dessa ofta erjar.. Du kan ha en fullt fungerande givare men får du inte signalen till boxen så spelar det ju ingen roll smile

Jo kablarna är hela för om man Ohm mäter så visar det rätt värde. Samma vid givaren som boxen

Boxen är ju misstänkt då smile Har du någon annan box att testa med ?

Ja jag tror med lite på det. Hittar inte någon box som passar på någon av skrotaran i närheten.

...........Team T-Röd Racing.............

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
#54
Alltså nu har jag varit och testat avgaserna igen, och kan ju säga att det inte blivit bättre snarare tvärt om!!



CO 9 (0,5)
CO 2500 9,9 (0,3)
HC 950 (100)
LAMBDA 0,74 (0,96-1,04)


Har en ny Lamda som funkar och en ny Tempgivare som funkar, Bränsletrycket stämmer och den får ingen tjuvluft, så vad kan det vara???? hmm

...........Team T-Röd Racing.............

375 Inlägg
17 december 2010
#55
Prova andra spridare, ifall ngn inte skulle hålla tätt.
Som värderna säger, för mycket bränsle.


Team T-Röd Racing
507 Inlägg
25 december 2010
Trådstartare
#56
Andreas_ace skrev:
Prova andra spridare, ifall ngn inte skulle hålla tätt.
Som värderna säger, för mycket bränsle.

Nee spridarna dom läcker inte och bränsletrycket är runt 3 bar..roll

...........Team T-Röd Racing.............

Tvivlare
2 266 Inlägg
26 december 2010
#57
StlpMK skrev:
Andreas_ace skrev:
Prova andra spridare, ifall ngn inte skulle hålla tätt.
Som värderna säger, för mycket bränsle.

Nee spridarna dom läcker inte och bränsletrycket är runt 3 bar..roll

Har sagt de förr och säger de igen, soppaboxen?!?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#58
MantaRobin skrev:
StlpMK skrev:
Andreas_ace skrev:
Prova andra spridare, ifall ngn inte skulle hålla tätt.
Som värderna säger, för mycket bränsle.

Nee spridarna dom läcker inte och bränsletrycket är runt 3 bar..roll

Har sagt de förr och säger de igen, soppaboxen?!?

Har testat med en annan men samma skit då..... alla boxar till 16v är slut på skrotarna jag varit på

...........Team T-Röd Racing.............

375 Inlägg
27 december 2010
#59
MantaRobin skrev:
StlpMK skrev:
Andreas_ace skrev:
Prova andra spridare, ifall ngn inte skulle hålla tätt.
Som värderna säger, för mycket bränsle.

Nee spridarna dom läcker inte och bränsletrycket är runt 3 bar..roll

Har sagt de förr och säger de igen, soppaboxen?!?

Hqar redan nämt detta 3 gånger tidigare med samma svar. Läs igenom tråden


Team T-Röd Racing
507 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#60
Har inte haft tid å pengar att felsöka mer, men det finns inget sätt att se om Bränsleboxen är defekt???

...........Team T-Röd Racing.............


Sök