3575
Sök

Tjuvdrar v40

34 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
#1
Har en helt vanlig Volvo V40 1.8 som jag har haft lite "elproblem med" jag satte i en stereo (tidigare tom) och då märkte vi direkt att bara under någon natt lr 2 så var bilen urladdad, Sen så körde vi jäääkligt långt efter vi tog ut den och flertalet gånger allt funkade perfekt...
Tills igår då den va till min förvåning igen så död att man inte kan öppna med varken larmbrickan/Centrallåset....

Folk, va säger ni!? Finns de något jag kan göra? för jag vill ju ha stereon i!
Gärna tips på vad man kan göra, vart man kan lämna in den inom göteborgsområdet(eller om någon här vill tjäna en slant om de är tillåtet?)
Sen vill jag gärna ha draget en strömkabel till basarna, Men hittar fasen ingen ingång in till kupén från motorrummet, och de jag hittar är oåtkomligt, förslag där med om någon vet?


Tack på förhand


474 Inlägg
20 november 2010
#2
Är stereon "jämt" igång? Alltså även fast tändningen är av?


3 187 Inlägg
20 november 2010
#3
Blackisback skrev:
Har en helt vanlig Volvo V40 1.8 som jag har haft lite "elproblem med" jag satte i en stereo (tidigare tom) och då märkte vi direkt att bara under någon natt lr 2 så var bilen urladdad, Sen så körde vi jäääkligt långt efter vi tog ut den och flertalet gånger allt funkade perfekt...
Tills igår då den va till min förvåning igen så död att man inte kan öppna med varken larmbrickan/Centrallåset....

Folk, va säger ni!? Finns de något jag kan göra? för jag vill ju ha stereon i!
Gärna tips på vad man kan göra, vart man kan lämna in den inom göteborgsområdet(eller om någon här vill tjäna en slant om de är tillåtet?)
Sen vill jag gärna ha draget en strömkabel till basarna, Men hittar fasen ingen ingång in till kupén från motorrummet, och de jag hittar är oåtkomligt, förslag där med om någon vet?


Tack på förhand

hmm, har du slutsteg i bilen?
stänger stereon av sig ordentligt?


34 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
#4
Svarar till er båda då smile
Svar ja, Stereon är på även utan tändningen, men jag tar alltid bort fronten så de är bara själva kassetten som sitter kvar, Men jag provade ju ta bort kassetten också, Och fick samma resultat att bilen var urladdad 2v senare.

Har slutsteg men som sagt inget som är kopplat än


34 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
#5
Körde dock inget under dom 2 veckorna så undrar om bilen inte laddat upp sig helt och kylan..laddat ur batteriet? jag har inte en blekaste hur allt sånt här funkar och hur jag ska ta mig till smile


3 187 Inlägg
20 november 2010
#6
Blackisback skrev:
Körde dock inget under dom 2 veckorna så undrar om bilen inte laddat upp sig helt och kylan..laddat ur batteriet? jag har inte en blekaste hur allt sånt här funkar och hur jag ska ta mig till smile

okej, tog du bort allting som hade med stereon att göra?
om du gjorde det så verkar det inte vara den som ligger och tjuvdrar? troligtvis något annat...
om du har tillgång till ett annat batteri så testa och se om det händer igen.

låt bilen stå en dag och mät på batteriet (med bilen av stängd). sen mäter du dagen efter och kollar om värdet har sjunkit.
Senast redigerat av big-jepp (20 november 2010)


Tvivlare
2 266 Inlägg
20 november 2010
#7
Laddar den ur sig även när stereon är bortplockad så kan du räkna bort den som problemkällan. Hade jag suttit i din sits hade jag lämnat den på verkstad och bett dom mäta upp vad det är som förbrukar ström.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

34 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
#8
MantaRobin skrev:
Laddar den ur sig även när stereon är bortplockad så kan du räkna bort den som problemkällan. Hade jag suttit i din sits hade jag lämnat den på verkstad och bett dom mäta upp vad det är som förbrukar ström.

Om vi tänker såhär, jag har tagit bort hela kassetten, o allting med stereon, Sen va vi ute o körde ca 60 minuter? Kan de ladda ur sig genom bara att stå pga kyla lr något om bilen inte varit körd på 2v? eller är de något som ligger o drar ström garanterat? (Tänker om de finns nått mer typ som kyla som kan få batteriet att dö om man inte kör regelbndet osv)


34 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
#9
big-jepp skrev:
Blackisback skrev:
Körde dock inget under dom 2 veckorna så undrar om bilen inte laddat upp sig helt och kylan..laddat ur batteriet? jag har inte en blekaste hur allt sånt här funkar och hur jag ska ta mig till smile

okej, tog du bort allting som hade med stereon att göra?
om du gjorde det så verkar det inte vara den som ligger och tjuvdrar? troligtvis något annat...
om du har tillgång till ett annat batteri så testa och se om det händer igen.

låt bilen stå en dag och mät på batteriet (med bilen av stängd). sen mäter du dagen efter och kollar om värdet har sjunkit.

Problemet är väl att jag är OKUNNIG som gatan, Är det inte svindyrt att köpa mätinstrument m.m?


3 187 Inlägg
20 november 2010
#10
Blackisback skrev:
big-jepp skrev:
Blackisback skrev:
Körde dock inget under dom 2 veckorna så undrar om bilen inte laddat upp sig helt och kylan..laddat ur batteriet? jag har inte en blekaste hur allt sånt här funkar och hur jag ska ta mig till smile

okej, tog du bort allting som hade med stereon att göra?
om du gjorde det så verkar det inte vara den som ligger och tjuvdrar? troligtvis något annat...
om du har tillgång till ett annat batteri så testa och se om det händer igen.

låt bilen stå en dag och mät på batteriet (med bilen av stängd). sen mäter du dagen efter och kollar om värdet har sjunkit.

Problemet är väl att jag är OKUNNIG som gatan, Är det inte svindyrt att köpa mätinstrument m.m?

ja, har du ett dåligt batteri så kan det dra slut på sig själv, som jag sa har du tillgång till ett nytt batteri, testa med det! blir det samma så ligger något och tjuvdrar, om inte då är problemet löst:D

nej du behäver en multimeter som kostar 100 kr på jula eller biltema;) och dessa har du mycket användning för:)


34 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
#11
big-jepp skrev:
Blackisback skrev:
big-jepp skrev:

okej, tog du bort allting som hade med stereon att göra?
om du gjorde det så verkar det inte vara den som ligger och tjuvdrar? troligtvis något annat...
om du har tillgång till ett annat batteri så testa och se om det händer igen.

låt bilen stå en dag och mät på batteriet (med bilen av stängd). sen mäter du dagen efter och kollar om värdet har sjunkit.

Problemet är väl att jag är OKUNNIG som gatan, Är det inte svindyrt att köpa mätinstrument m.m?

ja, har du ett dåligt batteri så kan det dra slut på sig själv, som jag sa har du tillgång till ett nytt batteri, testa med det! blir det samma så ligger något och tjuvdrar, om inte då är problemet löst:D

nej du behäver en multimeter som kostar 100 kr på jula eller biltema;) och dessa har du mycket användning för:)

Okay! svinbra, får bli och åka in och hämta en sådan imorgon då! är det någon raketvetenskap eller bara sätta på dom på plus/minus polerna?
Har inget extra batteri dessvärre sad Men får prova på ditt sätt med att mäta,


3 187 Inlägg
20 november 2010
#12
Blackisback skrev:
big-jepp skrev:
Blackisback skrev:
Problemet är väl att jag är OKUNNIG som gatan, Är det inte svindyrt att köpa mätinstrument m.m?

ja, har du ett dåligt batteri så kan det dra slut på sig själv, som jag sa har du tillgång till ett nytt batteri, testa med det! blir det samma så ligger något och tjuvdrar, om inte då är problemet löst:D

nej du behäver en multimeter som kostar 100 kr på jula eller biltema;) och dessa har du mycket användning för:)

Okay! svinbra, får bli och åka in och hämta en sådan imorgon då! är det någon raketvetenskap eller bara sätta på dom på plus/minus polerna?
Har inget extra batteri dessvärre sad Men får prova på ditt sätt med att mäta,

ja gör det!

kör själv på denna variant http://www.jula.se/multimeter-ut20-b-127851
fungerar bra tycker jag.
du sätter den svarta "staven" på minus och den "röda" på +.
mät med bilen avstängd då ska resultatet vara ca:12,7v
mät sen även med bilen på då ska du ha ca:14,7v:)
Senast redigerat av big-jepp (20 november 2010)


34 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
#13
big-jepp skrev:
Blackisback skrev:
big-jepp skrev:

ja, har du ett dåligt batteri så kan det dra slut på sig själv, som jag sa har du tillgång till ett nytt batteri, testa med det! blir det samma så ligger något och tjuvdrar, om inte då är problemet löst:D

nej du behäver en multimeter som kostar 100 kr på jula eller biltema;) och dessa har du mycket användning för:)

Okay! svinbra, får bli och åka in och hämta en sådan imorgon då! är det någon raketvetenskap eller bara sätta på dom på plus/minus polerna?
Har inget extra batteri dessvärre sad Men får prova på ditt sätt med att mäta,

ja gör det!

kör själv på denna variant http://www.jula.se/multimeter-ut20-b-127851
fungerar bra tycker jag.
du sätter den svarta "staven" på minus och den "röda" på +.
mät med bilen avstängd då ska resultatet vara ca:12,7v
mät sen även med bilen på då ska du ha ca:14,7v:)

Låter fint ju! så bara prova utan stereon i och mäta då och ser om den går ner något tills måndag? (kan ja bara anta haha) Men ska batteriet ha mer ström när bilen är på i batteriet? Jag kanske inte behöver fatta den delen smile


3 187 Inlägg
20 november 2010
#14
Blackisback skrev:
big-jepp skrev:
Blackisback skrev:

Okay! svinbra, får bli och åka in och hämta en sådan imorgon då! är det någon raketvetenskap eller bara sätta på dom på plus/minus polerna?
Har inget extra batteri dessvärre sad Men får prova på ditt sätt med att mäta,

ja gör det!

kör själv på denna variant http://www.jula.se/multimeter-ut20-b-127851
fungerar bra tycker jag.
du sätter den svarta "staven" på minus och den "röda" på +.
mät med bilen avstängd då ska resultatet vara ca:12,7v
mät sen även med bilen på då ska du ha ca:14,7v:)

Låter fint ju! så bara prova utan stereon i och mäta då och ser om den går ner något tills måndag? (kan ja bara anta haha) Men ska batteriet ha mer ström när bilen är på i batteriet? Jag kanske inte behöver fatta den delen smile

ja när bilen är på så laddas ju batteriet, och om du inte får t.ex. 14,7 V när bilen är på utan du får låt såga 13,5 V då har du en kass generator, (alltså batteriet laddas inte ordentligt) smile

tänkte det är lika bra att mäta det med:)


34 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
#15
big-jepp skrev:
Blackisback skrev:
big-jepp skrev:

ja gör det!

kör själv på denna variant http://www.jula.se/multimeter-ut20-b-127851
fungerar bra tycker jag.
du sätter den svarta "staven" på minus och den "röda" på +.
mät med bilen avstängd då ska resultatet vara ca:12,7v
mät sen även med bilen på då ska du ha ca:14,7v:)

Låter fint ju! så bara prova utan stereon i och mäta då och ser om den går ner något tills måndag? (kan ja bara anta haha) Men ska batteriet ha mer ström när bilen är på i batteriet? Jag kanske inte behöver fatta den delen smile

ja när bilen är på så laddas ju batteriet, och om du inte får t.ex. 14,7 V när bilen är på utan du får låt såga 13,5 V då har du en kass generator, (alltså batteriet laddas inte ordentligt) smile

tänkte det är lika bra att mäta det med:)

Jättebra, bakis som fan så går och lägger mig nu! Återkommer med resultaten imorgon! Tack för hjälpen!


3 187 Inlägg
20 november 2010
#16
Blackisback skrev:
big-jepp skrev:
Blackisback skrev:

Låter fint ju! så bara prova utan stereon i och mäta då och ser om den går ner något tills måndag? (kan ja bara anta haha) Men ska batteriet ha mer ström när bilen är på i batteriet? Jag kanske inte behöver fatta den delen smile

ja när bilen är på så laddas ju batteriet, och om du inte får t.ex. 14,7 V när bilen är på utan du får låt såga 13,5 V då har du en kass generator, (alltså batteriet laddas inte ordentligt) smile

tänkte det är lika bra att mäta det med:)

Jättebra, bakis som fan så går och lägger mig nu! Återkommer med resultaten imorgon! Tack för hjälpen!

haha, det blir nog bra! sov gott!


474 Inlägg
21 november 2010
#17
Kan bara tillägga att risken att du kommer ha 14.7V med bilen igång knappt finns.. Skulle tro att det är omöjligt, din generator ligger nog på ca 14.2V eller nått sånt, och sliten är den säkert.. Men runt 14V kan du ju hoppas på.
Men som sagt, tror inte 14.7V är en möjlighet..


34 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#18
Det är väl billigare för mig att bara lämna in den, dom tar 65 spänn för o ladda batteriet vafan, Ber dom kolla upp skiten ,och angående kabeldragningen så får jag väl lämna in de också sad (synd att dom tar 650/h i arbetskostnad....)



Sök