3893
Sök

Har alla som har en Volvo S40N 2005 problem när man ska byta hjulen?

390 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#1
Tja!
Jag har problem varje år när jag ska byta mina hjul, vare sig det är till sommar/vinterhjul med att hjulen inte vill lossna efter man skruvat av alla muttrar. Du kan slå, sparka, hammra på hjulet hur mycket du vill utan att de lossnar..känns som att man kan köra utan muttrar påskruvade så hårt som hjulen sitter(detta gäller alla hjul)
Jag bytte mina hjul idag och som varje år så uppstod samma problem. Förra året bytte volvo verkstad på högra bakhjulet allt som finns runt bromsar och skivan pga slitage och trots att allt här var nytt ville hjulet inte lossa detta året här med trots att allt var nytt och fint. Men när jag väl fick av hjulet så märkte jag att det hade bildats ytrost på alla nya delar med, som om de vore 5 år gammla som resten från fabrik...

Min fråga är: Har alla som har en Volvo S40N 2005 samma problem som jag har? Finns det rost runt skivan och i navet, som kan vara anledningen till att hjulen fastnar så jävla hårt??? Det är sjukt eftersom det är samma problem varje år..så ska det väl inte vara??

Mvh Mastercar


Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
21 november 2010
#2
fram med filen och fila lite så ska du se att problemet försvinner


390 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#3
Okej, ska testa göra det..skadar inte


Rycketofta Racing
292 Inlägg
21 november 2010
#4
hjulet fastnar alltså på navet, koppar pasta på navet innan du monterar dina nya fälgar så slipper du problemet till våren, att slippa är ingen 100 procentig lösning!

//Rycketofta Racing

245 Inlägg
21 november 2010
#5
borsta med stålborste och på med lite alu-pasta så ska du se att det lossar fint nästa gång.
/mvh erik


Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
21 november 2010
#6
Tab skrev:
hjulet fastnar alltså på navet, koppar pasta på navet innan du monterar dina nya fälgar så slipper du problemet till våren, att slippa är ingen 100 procentig lösning!

kopparpasta på alu är ingen höjdare ! men att kladda lite slupasta skadar ju inte ... beror väl väldigt mycket hur hårt de sitter fast, sitter de riktigt hårt skadar de inte att fila eller sandpappra ner  det en aning smile


2 072 Inlägg
21 november 2010
#7
när jag har detta problemet brukar jag lossa lite på alla muttrar o köra en sväng alla lossnar då smile
bästa är kopparpasta smile

Sandzoo i da house

P o r s c h e
1 700 Inlägg
21 november 2010
#8
Hade samma problem på V50:n för ett antal år sen, första gången vinterhjulen skulle bort. Då satt ett av däcken hårt som fan. Sen såldes bilen så vet inte om tendensen spreds till övriga hjul, men det fanns ju där redan när bilen var i princip ny wink


390 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#9
Okej, jag kör med alupasta eller vanligt fett då jag fått reda på att det kan skapas galvansiska reaktioner om man kör med kopparpasta mot aluninium...




Mvh MasterCar


Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
21 november 2010
#10
MasterCar skrev:
Okej, jag kör med alupasta eller vanligt fett då jag fått reda på att det kan skapas galvansiska reaktioner om man kör med kopparpasta mot aluninium...




Mvh MasterCar

Jepp ! och det går ganska fort med tongue

biltema har billig alupasta som funkar skit bra smile


...has left the building...
4 474 Inlägg
21 november 2010
#11
MasterCar har helt rätt angående kopparpasta iaf när det gäller lättmetallfälgar ("alufälgar"). Kör man med plåtfälgar däremot så går det bra med kopparpasta.

Edit: Förutsatt att skivnaven inte är av "Alu", men det är de väl knappast på en Volvo...???
Senast redigerat av dawwe (21 november 2010)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

13 Inlägg
1 december 2010
#12
Ja jag har haft precis samma problem varje jävla vår och höst, har testat med kopparpasta innan jag fick reda på att det inte skulle va så bra mot alu, funka inte jättebra för mig ändå tyckte jag, men mina nya fälgar jag köpte i våras hade en lös navring av plast som man fick trycka på insidan fälgen, dom gick fint som bare den att plocka av nu smile annars har jag inte hittat nån bra lösning på problemet utan har lossat lite på muttrarna och kört lite fram och tillbaka och ryckt å slitit och svurit tills skiten lossat.


5 089 Inlägg
1 december 2010
#13
Nästan alla bilar med pinnbultar har samma problem tycker jag.
Koppaspasta på navet gör lite nytta iaf.

\Lindgren


Sök