2810
Sök

Oljud kall motor servorem 940

36 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#1
Har ett skärande oljud vid kall motor B230FT -97 som hörs mer desto kallare det är ute, mina misstankar är att oljudet kommer från servoremmen då min remskiva till servon är lite skev. Remmarna är nybytta, volvo original.

Bara att byta remskiva?


Kan det föra sånt jävla liv?? Vad tror ni om mina teorier? Någon som varit med om liknande?


Bil: Volvo 940 B230FT -97
Senast redigerat av attif (21 november 2010)

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
21 november 2010
#2
Annat alternativ kan vara dålig/gammal olja men är skivan skev så vore bra att byta den.


Smålänning
7 887 Inlägg
21 november 2010
#3
Byt remskiva och olja smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

36 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#4
Oljan har bara gått ett par hundra mil sedan senaste volvo originalservicen (24000mil) och det är Mobil 1 olja i han.



Ska byta remskivan.

Smålänning
7 887 Inlägg
21 november 2010
#5
attif skrev:
Oljan har bara gått ett par hundra mil sedan senaste volvo originalservicen (24000mil) och det är Mobil 1 olja i han.



Ska byta remskivan.

Det jag menade var servooljan wink

Ska vara ATF.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
21 november 2010
#6
om det är remmen som tjuter så spreja på wd-40 så slutar den


429 Inlägg
21 november 2010
#7
har för mig att det inte är att "bara" byta remhjulet på servopumpen.
Vet inte hur man gör men har för mig att man måste pressa och ha något specielt verktyg..
Då är det lättare att byta hela pumpen


36 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#8
jonas 740 skrev:
har för mig att det inte är att "bara" byta remhjulet på servopumpen.
Vet inte hur man gör men har för mig att man måste pressa och ha något specielt verktyg..
Då är det lättare att byta hela pumpen

Ja skivan verkar vara pressad på axeln, volvo ska ha 700 för o byta den.

36 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#9
mk2_power skrev:
om det är remmen som tjuter så spreja på wd-40 så slutar den

Olja in remmen?? Njeeee du ingen hållbar lösning.

36 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#10
twin_cam skrev:
attif skrev:
Oljan har bara gått ett par hundra mil sedan senaste volvo originalservicen (24000mil) och det är Mobil 1 olja i han.



Ska byta remskivan.

Det jag menade var servooljan wink

Ska vara ATF.

Ahaaa det är 1161529 i han alltså rätt olja röd atf......känns som att jag byter remskivan först innan jag byter oljan.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
21 november 2010
#11
attif skrev:
mk2_power skrev:
om det är remmen som tjuter så spreja på wd-40 så slutar den

Olja in remmen?? Njeeee du ingen hållbar lösning.

wd-40 används till att tysta remmar och det fungerar hur bra som helst. använder det på jobb så


36 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
#12
och det är samma grej som 5-56=??

Smålänning
7 887 Inlägg
22 november 2010
#13
attif skrev:
och det är samma grej som 5-56=??

Nej.

5-56 är en sak.
WD40 är en annan.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

36 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#14
Efter ett besök hos volvo så är nog problemet att servons remskiva inte är i linje med vattenpumpens remskiva. förmodligen har föregående ägare bytt servopump utan att justera in remskivan är min gissning.


och wd40 hjälpte inte nämnvärt längre än nåra timmar...


Sök