BJonsson skrev:
nu skriver jag detta en gång för alla!!!!
Byt ut + kabel från generatorn till batteriet fram till 50mm2
Byt ut - från generator till kaross till 50mm2
Byt ut - från kaross till batteri fram till 50mm2
Se till att jorda i en bra & renslipad jordpunkt fram!!!
Dra + kabel bak i bilen till batteribanken bak som sedan ska anslutas till generatorns + ut när allt är klart!
På kabeln du drar bak till batteri banken ska du sätta en säkring max 30cm från främre batteriet lämpligtvis 250amp säkring.
Innan kabeln når batteri banken bak ska det sitta en säkring även där,max 30cm från första bakre batteriet säkringen ska va samma ampere som den du satte fram.
Länka ihop batterierna bak + till + osv och likadant med minus.
Du har nu en kedja med batterier bak men ännu ingen laddning till dom!
Laddningen kommer vi till senare.....
Nu tar du en 50mm2 minus kabel från batteri nr1 och jordar i karossen på bilen,se till att det är en stabil punkt ingen liten utstickande plåt bit och se till att slipa plåtrent så du får riktig jord.
Nu är minus på batteri kedjan fixad.
Nu tar du en 50mm2 minus kabel från batteri nr4 och drar den till steget. MINUS KLART!!!!
Nu tar du 50mm2 kabeln du dragit framifrån ganeratorn och monterar den på batteri nr4 i kedjan.
Sen tar du en 50mm2 kabel från batteri nr1 och monterar i steget. PLUS KLART!
Tänk på att det nu är ström i + kabeln som går framåt!!!
sen tar du den och monterar den på generatorns + ut!
Detta är vad JAG lärt mig att man ska göra sen om det är rätt eller fel de vet inte jag!
det har funkat för mig och kommer funka för dig med!
Lägger upp en ritning oxå!
förstår du inte nu kan du lika gärna köpa dig en aktiv baslåda
http://www1.garaget.org/gallery/archive/48072/1026574_xbd4bo.jpg