2261
Sök

Tips på saker som man ska tänka på när man installerar ljud i bilen

412 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
#121
big-jepp skrev:
extremtKnAz skrev:
ska man  bara vara en jordkabel? och ska jag ha 200 amp på säkringarna?

varför skriva det 2 gånger...

sry då .. smile

We have no blood, Only hardstyle running through our veins

412 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
#122
BJonsson skrev:
ChriZtoffer skrev:
Bara så att extremknaz nu inte gör nåt dumt när han kopplar, säkringarna sätter man dit när allt är kopplat och klart. wink Mycket bra beskrivet annars Björn!

Bra där ChriZtoffer! smile
Upp med lite kort nu extremknaz

japp korten ska upp snart wink

We have no blood, Only hardstyle running through our veins

412 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
#123
ChriZtoffer skrev:
Bara så att extremknaz nu inte gör nåt dumt när han kopplar, säkringarna sätter man dit när allt är kopplat och klart. wink Mycket bra beskrivet annars Björn!

Tack criztoffer, jag behöver veta sånna saker eftersom jag är totalt oerfaren smile

We have no blood, Only hardstyle running through our veins

412 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
#124
BJonsson skrev:
nu skriver jag detta en gång för alla!!!!

Byt ut + kabel från generatorn till batteriet fram till 50mm2
Byt ut - från generator till kaross till 50mm2
Byt ut - från kaross till batteri fram till 50mm2

Se till att jorda i en bra & renslipad jordpunkt fram!!!

Dra + kabel bak i bilen till batteribanken bak som sedan ska anslutas till generatorns + ut när allt är klart!
På kabeln du drar bak till batteri banken ska du sätta en säkring max 30cm från främre batteriet lämpligtvis 250amp säkring.
Innan kabeln når batteri banken bak ska det sitta en säkring även där,max 30cm från första bakre batteriet säkringen ska va samma ampere som den du satte fram.
Länka ihop batterierna bak + till + osv och likadant med minus.
Du har nu en kedja med batterier bak men ännu ingen laddning till dom!
Laddningen kommer vi till senare.....

Nu tar du en 50mm2 minus kabel från batteri nr1 och jordar i karossen på bilen,se till att det är en stabil punkt ingen liten utstickande plåt bit och se till att slipa plåtrent så du får riktig jord.
Nu är minus på batteri kedjan fixad.
Nu tar du en 50mm2 minus kabel från batteri nr4 och drar den till steget. MINUS KLART!!!!

Nu tar du 50mm2 kabeln du dragit framifrån ganeratorn och monterar den på batteri nr4 i kedjan.
Sen tar du en 50mm2 kabel från batteri nr1 och monterar i steget. PLUS KLART!

Tänk på att det nu är ström i + kabeln som går framåt!!!

sen tar du den och monterar den på generatorns + ut!

Detta är vad JAG lärt mig att man ska göra sen om det är rätt eller fel de vet inte jag!
det har funkat för mig och kommer funka för dig med!

Lägger upp en ritning oxå!
förstår du inte nu kan du lika gärna köpa dig en aktiv baslåda

http://www1.garaget.org/gallery/archive/48072/1026574_xbd4bo.jpg

perfekt beskrivet men jag bli fan förvirrad nu.. sad ChriZtoffer sa jag max skulle har 200 amp i säkringarna.. vill du förklara vad de är för skillnad ifrån 150 till 250 amp, tack du har varit till stor hjälp! smile

We have no blood, Only hardstyle running through our veins

2 035 Inlägg
7 december 2010
#125
extremtKnAz skrev:
BJonsson skrev:
nu skriver jag detta en gång för alla!!!!

Byt ut + kabel från generatorn till batteriet fram till 50mm2
Byt ut - från generator till kaross till 50mm2
Byt ut - från kaross till batteri fram till 50mm2

Se till att jorda i en bra & renslipad jordpunkt fram!!!

Dra + kabel bak i bilen till batteribanken bak som sedan ska anslutas till generatorns + ut när allt är klart!
På kabeln du drar bak till batteri banken ska du sätta en säkring max 30cm från främre batteriet lämpligtvis 250amp säkring.
Innan kabeln når batteri banken bak ska det sitta en säkring även där,max 30cm från första bakre batteriet säkringen ska va samma ampere som den du satte fram.
Länka ihop batterierna bak + till + osv och likadant med minus.
Du har nu en kedja med batterier bak men ännu ingen laddning till dom!
Laddningen kommer vi till senare.....

Nu tar du en 50mm2 minus kabel från batteri nr1 och jordar i karossen på bilen,se till att det är en stabil punkt ingen liten utstickande plåt bit och se till att slipa plåtrent så du får riktig jord.
Nu är minus på batteri kedjan fixad.
Nu tar du en 50mm2 minus kabel från batteri nr4 och drar den till steget. MINUS KLART!!!!

Nu tar du 50mm2 kabeln du dragit framifrån ganeratorn och monterar den på batteri nr4 i kedjan.
Sen tar du en 50mm2 kabel från batteri nr1 och monterar i steget. PLUS KLART!

Tänk på att det nu är ström i + kabeln som går framåt!!!

sen tar du den och monterar den på generatorns + ut!

Detta är vad JAG lärt mig att man ska göra sen om det är rätt eller fel de vet inte jag!
det har funkat för mig och kommer funka för dig med!

Lägger upp en ritning oxå!
förstår du inte nu kan du lika gärna köpa dig en aktiv baslåda

http://www1.garaget.org/gallery/archive/48072/1026574_xbd4bo.jpg

perfekt beskrivet men jag bli fan förvirrad nu.. sad ChriZtoffer sa jag max skulle har 200 amp i säkringarna.. vill du förklara vad de är för skillnad ifrån 150 till 250 amp, tack du har varit till stor hjälp! smile

har du 50mm2 så kan du ju ha en 200A säkring. men skulle den säkringen gå sönder så kan du ju sätta i en 250A, kabeln klarar fortf det.

Biljudsveteran sen 1984!

3 187 Inlägg
7 december 2010
#126
extremtKnAz skrev:
BJonsson skrev:
nu skriver jag detta en gång för alla!!!!

Byt ut + kabel från generatorn till batteriet fram till 50mm2
Byt ut - från generator till kaross till 50mm2
Byt ut - från kaross till batteri fram till 50mm2

Se till att jorda i en bra & renslipad jordpunkt fram!!!

Dra + kabel bak i bilen till batteribanken bak som sedan ska anslutas till generatorns + ut när allt är klart!
På kabeln du drar bak till batteri banken ska du sätta en säkring max 30cm från främre batteriet lämpligtvis 250amp säkring.
Innan kabeln når batteri banken bak ska det sitta en säkring även där,max 30cm från första bakre batteriet säkringen ska va samma ampere som den du satte fram.
Länka ihop batterierna bak + till + osv och likadant med minus.
Du har nu en kedja med batterier bak men ännu ingen laddning till dom!
Laddningen kommer vi till senare.....

Nu tar du en 50mm2 minus kabel från batteri nr1 och jordar i karossen på bilen,se till att det är en stabil punkt ingen liten utstickande plåt bit och se till att slipa plåtrent så du får riktig jord.
Nu är minus på batteri kedjan fixad.
Nu tar du en 50mm2 minus kabel från batteri nr4 och drar den till steget. MINUS KLART!!!!

Nu tar du 50mm2 kabeln du dragit framifrån ganeratorn och monterar den på batteri nr4 i kedjan.
Sen tar du en 50mm2 kabel från batteri nr1 och monterar i steget. PLUS KLART!

Tänk på att det nu är ström i + kabeln som går framåt!!!

sen tar du den och monterar den på generatorns + ut!

Detta är vad JAG lärt mig att man ska göra sen om det är rätt eller fel de vet inte jag!
det har funkat för mig och kommer funka för dig med!

Lägger upp en ritning oxå!
förstår du inte nu kan du lika gärna köpa dig en aktiv baslåda

http://www1.garaget.org/gallery/archive/48072/1026574_xbd4bo.jpg

perfekt beskrivet men jag bli fan förvirrad nu.. sad ChriZtoffer sa jag max skulle har 200 amp i säkringarna.. vill du förklara vad de är för skillnad ifrån 150 till 250 amp, tack du har varit till stor hjälp! smile

det finns olika tabeller för detta och dom rekommenderar olika, men du ska antingen ha 200 eller 250.
Senast redigerat av big-jepp (7 december 2010)


2 035 Inlägg
7 december 2010
#127
Skulle du köra på ett ICE steg eller två?

Ett sådant steg är ju avsäkrat till 300A. men kör du det steget i en ohm lär du ju inte ta sönder en 200A knappt. med tanke på att du ska ha en bra batteribank också!

Biljudsveteran sen 1984!

412 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
#128
bosabengt skrev:
Skulle du köra på ett ICE steg eller två?

Ett sådant steg är ju avsäkrat till 300A. men kör du det steget i en ohm lär du ju inte ta sönder en 200A knappt. med tanke på att du ska ha en bra batteribank också!

jag ska ha 1 st ice 3500d och 1 st ice 150.2 (framsystemet) och ja men då vet jag tack så mycket ! smile

We have no blood, Only hardstyle running through our veins

412 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
#129
big-jepp skrev:
extremtKnAz skrev:
BJonsson skrev:
nu skriver jag detta en gång för alla!!!!

Byt ut + kabel från generatorn till batteriet fram till 50mm2
Byt ut - från generator till kaross till 50mm2
Byt ut - från kaross till batteri fram till 50mm2

Se till att jorda i en bra & renslipad jordpunkt fram!!!

Dra + kabel bak i bilen till batteribanken bak som sedan ska anslutas till generatorns + ut när allt är klart!
På kabeln du drar bak till batteri banken ska du sätta en säkring max 30cm från främre batteriet lämpligtvis 250amp säkring.
Innan kabeln når batteri banken bak ska det sitta en säkring även där,max 30cm från första bakre batteriet säkringen ska va samma ampere som den du satte fram.
Länka ihop batterierna bak + till + osv och likadant med minus.
Du har nu en kedja med batterier bak men ännu ingen laddning till dom!
Laddningen kommer vi till senare.....

Nu tar du en 50mm2 minus kabel från batteri nr1 och jordar i karossen på bilen,se till att det är en stabil punkt ingen liten utstickande plåt bit och se till att slipa plåtrent så du får riktig jord.
Nu är minus på batteri kedjan fixad.
Nu tar du en 50mm2 minus kabel från batteri nr4 och drar den till steget. MINUS KLART!!!!

Nu tar du 50mm2 kabeln du dragit framifrån ganeratorn och monterar den på batteri nr4 i kedjan.
Sen tar du en 50mm2 kabel från batteri nr1 och monterar i steget. PLUS KLART!

Tänk på att det nu är ström i + kabeln som går framåt!!!

sen tar du den och monterar den på generatorns + ut!

Detta är vad JAG lärt mig att man ska göra sen om det är rätt eller fel de vet inte jag!
det har funkat för mig och kommer funka för dig med!

Lägger upp en ritning oxå!
förstår du inte nu kan du lika gärna köpa dig en aktiv baslåda

http://www1.garaget.org/gallery/archive/48072/1026574_xbd4bo.jpg

perfekt beskrivet men jag bli fan förvirrad nu.. sad ChriZtoffer sa jag max skulle har 200 amp i säkringarna.. vill du förklara vad de är för skillnad ifrån 150 till 250 amp, tack du har varit till stor hjälp! smile

det finns olika tabeller för detta och dom rekommenderar olika, men du ska antingen ha 200 eller 250.

ok perfekt smile

We have no blood, Only hardstyle running through our veins

412 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
#130
bosabengt skrev:
extremtKnAz skrev:
BJonsson skrev:
nu skriver jag detta en gång för alla!!!!

Byt ut + kabel från generatorn till batteriet fram till 50mm2
Byt ut - från generator till kaross till 50mm2
Byt ut - från kaross till batteri fram till 50mm2

Se till att jorda i en bra & renslipad jordpunkt fram!!!

Dra + kabel bak i bilen till batteribanken bak som sedan ska anslutas till generatorns + ut när allt är klart!
På kabeln du drar bak till batteri banken ska du sätta en säkring max 30cm från främre batteriet lämpligtvis 250amp säkring.
Innan kabeln når batteri banken bak ska det sitta en säkring även där,max 30cm från första bakre batteriet säkringen ska va samma ampere som den du satte fram.
Länka ihop batterierna bak + till + osv och likadant med minus.
Du har nu en kedja med batterier bak men ännu ingen laddning till dom!
Laddningen kommer vi till senare.....

Nu tar du en 50mm2 minus kabel från batteri nr1 och jordar i karossen på bilen,se till att det är en stabil punkt ingen liten utstickande plåt bit och se till att slipa plåtrent så du får riktig jord.
Nu är minus på batteri kedjan fixad.
Nu tar du en 50mm2 minus kabel från batteri nr4 och drar den till steget. MINUS KLART!!!!

Nu tar du 50mm2 kabeln du dragit framifrån ganeratorn och monterar den på batteri nr4 i kedjan.
Sen tar du en 50mm2 kabel från batteri nr1 och monterar i steget. PLUS KLART!

Tänk på att det nu är ström i + kabeln som går framåt!!!

sen tar du den och monterar den på generatorns + ut!

Detta är vad JAG lärt mig att man ska göra sen om det är rätt eller fel de vet inte jag!
det har funkat för mig och kommer funka för dig med!

Lägger upp en ritning oxå!
förstår du inte nu kan du lika gärna köpa dig en aktiv baslåda

http://www1.garaget.org/gallery/archive/48072/1026574_xbd4bo.jpg

perfekt beskrivet men jag bli fan förvirrad nu.. sad ChriZtoffer sa jag max skulle har 200 amp i säkringarna.. vill du förklara vad de är för skillnad ifrån 150 till 250 amp, tack du har varit till stor hjälp! smile

har du 50mm2 så kan du ju ha en 200A säkring. men skulle den säkringen gå sönder så kan du ju sätta i en 250A, kabeln klarar fortf det.

okej, är de så att den på 250 klarar av lite med spänning eller de har itne med de att göra? smile

We have no blood, Only hardstyle running through our veins

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 december 2010
#131
Säkringens strömtålighet har inget att göra med spänningen nej, den kommer ändå inte överstiga max 14,8V i en normal bil. Utan strömtåligheten säger just det, hur mycket STRÖM säkringen tål! Säkringen ska ALLTID väljas efter kabelns grovlek, INTE efter hur mycket ström förbrukaren (slutsteget drar). En 50mm2 kabel tål lätt 250A konstant, uppåt 300A korta stunder är heller inget problem, men om du ska tävla så är det 200A säkring som gäller.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

412 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
#132
ChriZtoffer skrev:
Säkringens strömtålighet har inget att göra med spänningen nej, den kommer ändå inte överstiga max 14,8V i en normal bil. Utan strömtåligheten säger just det, hur mycket STRÖM säkringen tål! Säkringen ska ALLTID väljas efter kabelns grovlek, INTE efter hur mycket ström förbrukaren (slutsteget drar). En 50mm2 kabel tål lätt 250A konstant, uppåt 300A korta stunder är heller inget problem, men om du ska tävla så är det 200A säkring som gäller.

okej tack smile

We have no blood, Only hardstyle running through our veins

412 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
#133
vad är säkringblock och distblock? och var har man denna ? https://www.blekingebilradio.se/product … ory_id=242

We have no blood, Only hardstyle running through our veins

412 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
#134
jag läste för ett tag sen i något inlägg, kommer inte ihåg exakt vad de stog men de va typ
. man ska inte har för lång remotekabel  eller så va de inte för lång jordkabel vilket stämmer? smile
Senast redigerat av extremtKnAz (7 december 2010)

We have no blood, Only hardstyle running through our veins

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 december 2010
#135
Haha, du kan verkligen ingenting va? wink Ett distributionsblock delar upp strömkabeln till flera, säkringsblocket gör samma sak men innehåller även säkringar (vilket är att föredra om man går från grov till tunnare kabel).

Kabeln som du länkade till är lågnivå, utan en sån mellan huvudenhet (stereo) och slutsteg så blir det inte mycket till ljud.

Remoten spelar ingen roll om den är lång eller ej, men jorden ska hållas så kort som möjligt (gäller även pluskabeln).
Senast redigerat av ChriZtoffer (7 december 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

412 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
#136
ChriZtoffer skrev:
Haha, du kan verkligen ingenting va? wink Ett distributionsblock delar upp strömkabeln till flera, säkringsblocket gör samma sak men innehåller även säkringar (vilket är att föredra om man går från grov till tunnare kabel).

Kabeln som du länkade till är lågnivå, utan en sån mellan huvudenhet (stereo) och slutsteg så blir det inte mycket till ljud.

Remoten spelar ingen roll om den är lång eller ej, men jorden ska hållas så kort som möjligt (gäller även pluskabeln).

haha njaa jag börja ju på noll kan man säga och nu kan jag ju lite men har ju långt kvar att lära mig de mästa men man måste ju börja någonstans smile, aha men då behöver jag väll ingen för delare? då fungerar ju remotekabelen o lågnivå kabelen på samma sätt nästan smile (så om mag tar lågnivåkabelen till mitt ICE 3500 o sen från ice3500 till ice 150.2 som en serie så funkar de väll ? samma med remotekabelen)  ja precis då va de jordkabelen som jag läste blanda ihop dom big_smile

We have no blood, Only hardstyle running through our veins

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 december 2010
#137
Remoten kan du bara dra mellan stegen ja, men lågnivån bör du ha separat för bas monoblock och 2-kanals, annars kommer du inte ha nån nytta av alla fina inställningar i huvudenheten. Och nej dom fungerar inte lika, lågnivån skickar ljud, remoten spänning för att steget ska vara igång samtidigt som huvudenheten.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

412 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
#138
ChriZtoffer skrev:
Remoten kan du bara dra mellan stegen ja, men lågnivån bör du ha separat för bas monoblock och 2-kanals, annars kommer du inte ha nån nytta av alla fina inställningar i huvudenheten. Och nej dom fungerar inte lika, lågnivån skickar ljud, remoten spänning för att steget ska vara igång samtidigt som huvudenheten.

ja nu vet jag att jag e säker för de finns ju 3 lågnivå uttag på huvudenheten där tar jag en till 3500d och en till framsystemets steg så blir där en över perfekt smile

We have no blood, Only hardstyle running through our veins

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 december 2010
#139
Precis, se till så att du kopplar rätt å. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

412 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
#140
ChriZtoffer skrev:
Precis, se till så att du kopplar rätt å. smile

jag fattar inte riktigt vad jag skulle ha allt de som frippe tipsa om bara ..

ö9000    50mm2 kabelpaket                  Lite smått o gott
  ac0550  Connection BFD21                     Säkringsblock/distblock   <----- ??
  pi0164   Pioneer DEH-7200SD           CD-Spelare
  ga0100  Silent Coat 40 ark                     Dämpmattor
  sp0702  SPL Dynamics ICE 150.2         2-kanals steg till dörrarna
  fr0005   Aeroport 6" svart     2st                 Basport
  ac0206  Connection FT2 550 5,5m          Lågnivåkabel till ett steg till   <--- bör jag inte ha 2 ?
  ar6032  20mm2 blå strömkabel 2m         från jordpunkt till stegen
  ar6030  20mm2 silver strömkabel 2m       från distblock till stegen       <--- ??
  ar6000  2x1,5mm2 högtalarkabel 10m   från 2-kanalssteg fram till kitet i dörrarna
  ar6004  2x4mm2 högtalarkabel 4m       till baslådan.
  ac0412  Connection SFA100 100A             säkringar till distblocket   <---- ??
  md8028 MDS P8                                      anslutningspanel till baslådan
  spl dynamics xtr 380d4 2st                          basar 15''

We have&#65279; no blood, Only hardstyle running through our veins


Sök