1754
Sök

Tips på saker som man ska tänka på när man installerar ljud i bilen

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 december 2010
Du har ju en 50mm2 kabel som kommer från batterierna, eller hur? Den ska sen delas upp till stegen, 50mm2 till monoblocket och 20mm2 eller nåt sånt till 2-kanalarn. Då bör du ha en säkring på kabeln till 2-kanalarn, och då kan du lika gärna köra med ett säkringsblock istället för distributionsblock och separat säkringshållare.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

412 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Du har ju en 50mm2 kabel som kommer från batterierna, eller hur? Den ska sen delas upp till stegen, 50mm2 till monoblocket och 20mm2 eller nåt sånt till 2-kanalarn. Då bör du ha en säkring på kabeln till 2-kanalarn, och då kan du lika gärna köra med ett säkringsblock istället för distributionsblock och separat säkringshållare.

ja juste de,  men hur ska jag gör med ice 3500 steget då ? den kan ta 50mm2 men jag måste ju ha en säkring ska jag då köra med en vanlig säkring i en säkringhållare?

We have no blood, Only hardstyle running through our veins

412 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:

ska jag kör med denna säkring då ? den ligger på 100A ..  https://www.blekingebilradio.se/product … ory_id=259
Senast redigerat av extremtKnAz (7 december 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 december 2010
Det säkringsblocket är egentligen för litet för det du ska ha, blir inge bra såg jag nu. Kör istället på ett sånt här och se till så det inte är mer än 30cm mellan det och 2-kanals steget.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

412 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Det säkringsblocket är egentligen för litet för det du ska ha, blir inge bra såg jag nu. Kör istället på ett sånt här och se till så det inte är mer än 30cm mellan det och 2-kanals steget.

okej, passsar vanliga säkringar i den eller är där redan säkring i den? smile

Gladen Audio
2 388 Inlägg
7 december 2010
ChriZtoffer skrev:

Då ja skrev den listan till han så antog jag han skulle använda den säkringshållaren till 50mm2 som följer med kabelpaketet till monoblocket och sen använda den extra säkringshållaren/distblock till 2-kanals steget och även ha en utgång i reserv till ett eventuellt extra 2-kanalsteg (eller annat mindre steg).

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

3 187 Inlägg
7 december 2010
extremtKnAz skrev:
ChriZtoffer skrev:
Precis, se till så att du kopplar rätt å. smile

jag fattar inte riktigt vad jag skulle ha allt de som frippe tipsa om bara ..

ö9000    50mm2 kabelpaket                  Lite smått o gott
  ac0550  Connection BFD21                     Säkringsblock/distblock   <----- ??
  pi0164   Pioneer DEH-7200SD           CD-Spelare
  ga0100  Silent Coat 40 ark                     Dämpmattor
  sp0702  SPL Dynamics ICE 150.2         2-kanals steg till dörrarna
  fr0005   Aeroport 6" svart     2st                 Basport
  ac0206  Connection FT2 550 5,5m          Lågnivåkabel till ett steg till   <--- bör jag inte ha 2 ?
  ar6032  20mm2 blå strömkabel 2m         från jordpunkt till stegen
  ar6030  20mm2 silver strömkabel 2m       från distblock till stegen       <--- ??
  ar6000  2x1,5mm2 högtalarkabel 10m   från 2-kanalssteg fram till kitet i dörrarna
  ar6004  2x4mm2 högtalarkabel 4m       till baslådan.
  ac0412  Connection SFA100 100A             säkringar till distblocket   <---- ??
  md8028 MDS P8                                      anslutningspanel till baslådan
  spl dynamics xtr 380d4 2st                          basar 15''

har du börjat med bygget än?
Senast redigerat av big-jepp (7 december 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 december 2010
extremtKnAz skrev:
ChriZtoffer skrev:

okej, passsar vanliga säkringar i den eller är där redan säkring i den? smile

Ingen säkring i den, ett rent distributionsblock.

Frippe_L skrev:
ChriZtoffer skrev:

Då ja skrev den listan till han så antog jag han skulle använda den säkringshållaren till 50mm2 som följer med kabelpaketet till monoblocket och sen använda den extra säkringshållaren/distblock till 2-kanals steget och även ha en utgång i reserv till ett eventuellt extra 2-kanalsteg (eller annat mindre steg).

Aah jag förstår, ja då fungerar det ju.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

4 074 Inlägg
7 december 2010
Jag tycker allt detta luktar lite Jimmy dean asså! eller???

Extremknaz va har du köpt i dagsläget,asså vad har du hemma nu??
Senast redigerat av BJonsson (7 december 2010)

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

3 187 Inlägg
7 december 2010
BJonsson skrev:

Extremknaz va har du köpt i dags attså vad har du hemma nu??

+1
verkar lustigt?
bilder på bygget skulle ju komma, men så frågar han om saker hela tiden, hur har han kunnat bygga då?

412 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
big-jepp skrev:
BJonsson skrev:

Extremknaz va har du köpt i dags attså vad har du hemma nu??

+1
verkar lustigt?
bilder på bygget skulle ju komma, men så frågar han om saker hela tiden, hur har han kunnat bygga då?

1, om biler på bygget ska komma jag förmodligen så allt har kommit... har jag sakt att allt har kommit ?? ? ??!!!

We have&#65279; no blood, Only hardstyle running through our veins

412 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
BJonsson skrev:

detta inlägget e ju bara onödigt dumt.. skit i o skriva om du inte vill hjälpa... Steget e hemma..

4 074 Inlägg
7 december 2010
extremtKnAz skrev:
BJonsson skrev:

detta inlägget e ju bara onödigt dumt.. skit i o skriva om du inte vill hjälpa... Steget e hemma..

Nu får du väl fan ta och ge dig!
Har inte jag lagt ner tid och energi på att försöka hjälpa dig?
Det jag fråga var vad du har hemma nu och vad du väntar på...
men visst jag skiter i att svara på nåt mer!
Hoppas andra gör detsamma,det har varit 8sidor nu med i stort sett samma frågor
från början!

Lycka till med bygget!
Senast redigerat av BJonsson (7 december 2010)

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

412 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
BJonsson skrev:
extremtKnAz skrev:
BJonsson skrev:

Nu får du väl fan ta och ge dig!
Har inte jag lagt ner tid och energi på att försöka hjälpa dig?
Det jag fråga var vad du har hemma nu och vad du väntar på...
men visst jag skiter i att svara på nåt mer!
Hoppas andra gör detsamma,det har varit 8sidor nu med i stort sett samma frågor
från början!

Lycka till med bygget!

tror du jag frågar för jag kan de ?? o jag vet att du hjälpt mig men jag mena med de du sa..

412 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:

men du vet ifrån extrabatterierna till de ''lilla'' steg så går de ju först en 50mm2 kabel som möter upp en säkring, då kan man ju ha denna https://www.blekingebilradio.se/product … ngshallare o sätta en 200A säkring i den för säkringshållare Passar alla storlekar då den koppas samman med kabelsko (står i prudukt info)  så bör den ju funka så att 20mm2 kabelen går att få ihop med 50mm2 kabelen.

2 035 Inlägg
8 december 2010
extremtKnAz skrev:
ChriZtoffer skrev:

men du vet ifrån extrabatterierna till de ''lilla'' steg så går de ju först en 50mm2 kabel som möter upp en säkring, då kan man ju ha denna https://www.blekingebilradio.se/product … ngshallare o sätta en 200A säkring i den för säkringshållare Passar alla storlekar då den koppas samman med kabelsko (står i prudukt info)  så bör den ju funka så att 20mm2 kabelen går att få ihop med 50mm2 kabelen.

Menar du att du ska försöka att få in både en 50mm2 med kabelsko + en 20mm2 med kabelsko i den säkringshållaren?

Det får nog inte plats. Gör rätt!

https://www.blekingebilradio.se/product … ory_id=266 Detta har jag. är supernöjd.  Har inte läst ALLT i tråden så du kanske redan har köpt grejer som gör att denna blir överflödig.

Men KOLLA rabatten på blocket -357% rabatt!!!! lol
Senast redigerat av bosabengt (8 december 2010)

Biljudsveteran sen 1984!

412 Inlägg
8 december 2010
Trådstartare
bosabengt skrev:
extremtKnAz skrev:
ChriZtoffer skrev:

Menar du att du ska försöka att få in både en 50mm2 med kabelsko + en 20mm2 med kabelsko i den säkringshållaren?

Det får nog inte plats. Gör rätt!

https://www.blekingebilradio.se/product … ory_id=266 Detta har jag. är supernöjd.  Har inte läst ALLT i tråden så du kanske redan har köpt grejer som gör att denna blir överflödig.

Men KOLLA rabatten på blocket -357% rabatt!!!! lol

oj jag va visst lite trött när jag skrev de inlägget för de blev helv fel lol
Senast redigerat av extremtKnAz (8 december 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 december 2010
extremtKnAz skrev:
ChriZtoffer skrev:

Om du ska kunna ha både 50mm2 och 20mm2 på utgången så kommer du få lov att modifiera lite, men det går nog om man vill.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

412 Inlägg
8 december 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
extremtKnAz skrev:
ChriZtoffer skrev:

Om du ska kunna ha både 50mm2 och 20mm2 på utgången så kommer du få lov att modifiera lite, men det går nog om man vill.

går går de säkert men jag vill helst inte experimentera med sånt smile bättre o köpa en fördelare smile

412 Inlägg
8 december 2010
Trådstartare
SPL Dynamics ICE 150.2 vilken säkring ska den ha 100 amp?

Sök