3100
Sök

Hjälp med större turbo till volvo s60 2,4t

43 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#1
Tja!

Funderar på att sätta i en större turbo i bilen.

Vad skall man köra på 16, 18, 19T?

Skall klara 280-300hk.

Passform?

Någon som vet om man behöver bygga om något/ i så fall vad?



Mvh Fredde
Senast redigerat av vsfredde (25 november 2010)


4 823 Inlägg
25 november 2010
#2
ett 16T är den som dom flesta brukar sätta dit och skaffar du ett med vinklat avgashus så passar allting rakt på och det du behöver göra sen är att skaffa en programvara som är anpassad för det.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

388 Inlägg
25 november 2010
#3
Som tidigare med effekten du siktar på 16T räcker gott sitter i s60 T5 orginal (beroende på årsmodell).


43 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#4
Tackar då vet jag:D


One Man Clan
4 287 Inlägg
26 november 2010
#5
köp någon större å vettigare turbo.
en kinesturbo typ tb-58 eller någon annan t3/t4 hybrid.
mer effekt för pengarna.


43 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
#6
ok men då får man bygga om och greja:P


One Man Clan
4 287 Inlägg
27 november 2010
#7
beror ju på hur man ser de lite, vill man byta turbo för 30-40 hästar eller göra de ordentliget å få typ 70-80 hästar för billigare peng men lite mer jobb.


43 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
#8
ja har du rätt itongue
Har du för turbo i din 940=)


One Man Clan
4 287 Inlägg
27 november 2010
#9
vsfredde skrev:
ja har du rätt itongue
Har du för turbo i din 940=)

Nu har jag en tb-58 som besiktningsturbo.

den gav 313 hk å 440nm vid 1.5 bar i somras.
polarens motor med nästan samma setup fast 19t aggregat lämnade 280/419 vid de laddtrycket.
jag hade något bättre register.


43 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
#10
ok:D

Kom och tänka på en sak passar min original downpipe på en 16, 18t?


4 823 Inlägg
27 november 2010
#11
vsfredde skrev:
ok:D

Kom och tänka på en sak passar min original downpipe på en 16, 18t?

ja OM dom har vinklat avgashus för 16 & 18T finns både med rakt och vinklat så du får kolla vilket den har.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

43 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
#12
ja det är vinklat så då skall det passa:P


388 Inlägg
27 november 2010
#13
Att tänka på är att du inte kan få ut 300hk ur 2.4T motorn med endast större turbo. Steg 3 på din bil alltså avgassystem hela vägen sportfilter samt "chippning" så får du ca 255-260hk efter det klarar inte orginalspridarna så mycket mer så även dessa behöver bytas om du vill upp runt 300hk är receptet :
Mappning, sportluftfilter, uppgraderad turbo(ex 16T), större spridare, 3" Ferrita framrör med race kat(Eller annat motsvarande), 2,5” rostfritt Ferrita avgassystem(eller annat motsvarande)från kat. och bak.

Har du inget gjort med bilen idag så varför inte börja med steg 3 avgassystem kan du ju även leta begagnat finns inte i massor men har man tålamod kan man hitta.


43 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
#14
ja det vet jag att turbon inte ger det.
yes tackar för hjälpen=)
Vet du vad mappning kostar?
Mvh Fredde


388 Inlägg
27 november 2010
#15
vsfredde skrev:
ja det vet jag att turbon inte ger det.
yes tackar för hjälpen=)
Vet du vad mappning kostar?
Mvh Fredde

Finns ju flera olika företag men Autotech i trollhättan tar 10.000kr.


Forummoderator
10 576 Inlägg
27 november 2010
#16
Xuri skrev:
70-80 hästar för billigare peng men lite mer jobb.

och sämmre spool och övervägande risk att blocket spricker...  allt har för och nackdelar

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

8 252 Inlägg
27 november 2010
#17
torpis skrev:
Xuri skrev:
70-80 hästar för billigare peng men lite mer jobb.

och sämmre spool och övervägande risk att blocket spricker...  allt har för och nackdelar

Sen om man som TS har en bil som ä helbilsgokänd så bör man ha ett aggregat som ser ut som original för att minimera risken för väldigt tråkiga bsiktningsproblem.


43 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
#18
ok då har jag lita mer kött på benen:)

tackar för hjälpen


10 287 Inlägg
27 november 2010
#19
Är inte intercoolern och luftburken väldigt begränsade på s60?
Jag hade för mig att difftrycket över IC på en s60R inte var att leka med.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

8 252 Inlägg
27 november 2010
#20
Sharky skrev:
Är inte intercoolern och luftburken väldigt begränsade på s60?
Jag hade för mig att difftrycket över IC på en s60R inte var att leka med.

/Göran

Vette fasen om luftburken är ett så stor bekymmer. Men intercoolern, eller rättare sagt tankarna har ju en utformning som är skrämmande. Och på R har man ju dessutom den lilla intercoolern längst fram som ska hjälpa till...



Sök