3598
Sök

Vilken av dessa två basar passar bäst till mitt steg?

173 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
Steget är ett SPL Dynamics DIG-1450. 800rms 2Ohm, >1000rms (?) 1Ohm http://www.spldynamics.fi/oldmodels/old … 1450-e.htm

Vill som alla andra spela högt och djupt. Bygger portad låda anpassad efter basen jag väljer.

Basarna jag fastnat för är:

Alt. 1: JBL P1224 12" (400rms)
http://www.jbl.com/EN-US/Products/Pages … ?PID=P1224

Skulle driva den i 2Ohm, hört att den basen tål mycket effekt så fastän steget lämnar 800rms i 2Ohm så ska det inte vara några problem.

Alt 2: SPL Dynamics XTR 380D2 15" (1000rms)
http://www.spldynamics.fi/xtr-sub/xtr-380d2.html

Skulle driva den i 1Ohm. Antar att med tillräckligt med effekt så skulle den basen spela högre än JBL, men frågan är om mitt steg räcker till den basen? Har hellre för mycket effekt till godo än för lite.

Sedan så vet jag inte heller om mitt batteri skulle räcka till att lasta steget i 1Ohm, har ett billigt men rätt så nytt 60Ah batteri i bilen. 35mm2 kabel. Nytt batteri skulle eventuellt kunna fixas ifall strömmen inte räcker till.
Senast redigerat av grena (27 november 2010)

4 074 Inlägg
27 november 2010
Steget kommer orka driva vilken av basarna du är väljer.
Så det är helt upp till dig! men håll koll på volten bara så du inte går under 12helst för då kan steg/bas gå sönder.... Vet ej hur grov kabel det går in i steget men jag tycker su ska ha så grov det bara går och kom ihåg att de ska va lika grov minus kabel som ska sitta ordentligt fast i renslipad plåt.
Sen kan du nog dra ny jord från kaross till generatorn oxå annars blir det en flaskhals där och likaså byta ut laddkabeln från generatorn till batteriet. Alla kablar ska helst va lika grova som dom som går till steget.
Lycka till

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

173 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
35mm2 är det största som går in i steget. har skaffat kabel för "big 3 upgrade".

tror ni jbl 12an eller spl 15 skulle spela bättre med den effekt mitt steg lämnar då? smile

Svensk Mästare Bassrace 129,9
111 Inlägg
27 november 2010
piskade en p1222 med 1800 RMS, den spelade jävligt gott! så 2 sådana i rätt låda och tillräckligt med ström borde bli riktigt grymt wink

173 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
skulle gärna ha 2, men har inte såna pengar just nu :p

111 Inlägg
27 november 2010
en räcker rätt långt wink ligger en FUL låda till den basen här hemma wink hehe spelade bra i 745an! wink

men långt från finland XD
Senast redigerat av blabban85 (27 november 2010)

173 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
kanske kör på en JBL då iaf smile

hehe jo en bit big_smile

111 Inlägg
27 november 2010
vet verkligen ingenting om SPL basen! lyssna på fler förslag innan du bestämmer dig! det är ju skillnad på 12" och 15" jag hade nog valt 15" före en 12" men säger vad jag vet och det är att JBL spelar bra! wink

Dieselpower!
534 Inlägg
27 november 2010
Kan tipsa om SPL basen, hört den själv och den spelar grymt bra med ett jävla tryck!
dock har jag bara hört den med ca 1500wrms.

173 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
Var just in till min bilstereohandlare som säljer basarna. Båda är begagnade (arbetslös sad ) och båda kostar 125€ alltså ca. 1300kr.

SPL basen är precis omkonad, inte ens inspelad efter det. JBL basen är ca. 6mån gammal. Han var övertygad om att mitt steg skulle räcka till och att jag skulle få bra mycket bättre tryck med 15" spl basen. Är däremot själv lite skeptisk tongue
Fler åsikter tas gärna emot big_smile

4 074 Inlägg
27 november 2010
kostar båda likadant?
SPL all the way kompis....

173 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
Får väl ta och köpa SPL basen då! Du lär ju veta lite om att spela högt big_smile

4 074 Inlägg
27 november 2010
grena skrev:
Får väl ta och köpa SPL basen då! Du lär ju veta lite om att spela högt big_smile

LITE ja.....
Jag tror att du kommer spela högre med SPL basen!
Sen om du ska köpa värre steg i framtiden så har du ju redan en bas som räcker!

173 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
BJonsson skrev:
grena skrev:

LITE ja.....

Sant, hoppas bara att jag inte har sönder basen pga dist / för lite ström etc före jag byter steg.. men ca. 1.2kw som handlaren sade att mitt steg lämnar ska nog räcka. Får hålla koll på volten bara och eventuellt kanske jultomten hämtar ett nytt batteri big_smile

4 074 Inlägg
27 november 2010
grena skrev:
BJonsson skrev:
grena skrev:

LITE ja.....

Sant, hoppas bara att jag inte har sönder basen pga dist / för lite ström etc före jag byter steg.. men ca. 1.2kw som handlaren sade att mitt steg lämnar ska nog räcka. Får hålla koll på volten bara och eventuellt kanske jultomten hämtar ett nytt batteri big_smile

se kuulostaa hyvältä ..
Mutta kuten sanoit seurata volttia, joten sen ei pitäisi olla mitään suurempia ongelmia!
Kirjoittakaa pm tai vieraskirjaan olisit tyytyväinen.
Onnea rakentamisen

173 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
haha google translate? big_smile
Mitt modersmål är faktiskt svenska wink men lite OT nu.. återkommer efter jag köpt basen och byggt lådan med resultat tongue

Gladen Audio
2 388 Inlägg
27 november 2010
Jag tror med på XTR basen till ditt steg.
Och det med svenska i finland är fan kul, finns ju finnar som pratar bättre svenska än va vi själva gör ibland tycker jag lol
Inte minst om man räknar dem som invandrade på 60-talet (eller när det nu var) och fortfarande pryter så saatana sig när dem ska snacka.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

4 074 Inlägg
27 november 2010
grena skrev:
haha google translate? big_smile
Mitt modersmål är faktiskt svenska wink men lite OT nu.. återkommer efter jag köpt basen och byggt lådan med resultat tongue

Jo...

173 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
6% av finlands befolkning är finlandssvenska... många av oss kan inte ens finska wink och tro det eller ej, alla låter inte som mark levengood heller big_smile

Sök