3975
Sök

Volvo 242-75 m50b25 //subw000fer

230 Inlägg
25 september 2011
#41
Blir kanon detta!smile


368 Inlägg
25 september 2011
#42
ang: bakaxeln så kan du kolla på sam bilmode. dom ska ju ha starkare diffar till volvo axlar smile kostar dock mer än en jänkeaxel på skroten tongue
ser för övrigt bra ut big_smile blir king med m50 i 240 smile


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 september 2011
#43
ZF är bra grejer....
De har gjort en HEL del tunglådor till Volvo (med det menar jag lådor som pallar med kraftig belastning) till både PV och de tunga segmenten.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

24 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
#44
Tack hörreni smile känns bra att lådan kommer funka iaf.

Händer inte mkt nu, ska inte göra något åt motorn nu utan den ska passas i 242an som kommer tas hem om några veckor, måste ta bort det sista på bmwn och skrota den först plus att jag gör lite jobb på andras bilar för att bättra på budgeten nu.
Men om jag ligger i lite kan den tas hem näst-nästa helg!

Några bilder kan jag bjuda på ändå.

Ställt in motoren på en pall i garaget för lite inspektion och fix.. (jag ska sätta dit rätt spolar senare... någon som har två st över?)
Den sölar lite olja runt ventilkåpan och oringarna mot tändstiftsbrunnarna med. men det får va tills jag river ner motorn inför turbokonverteringen i version 2.0 av bilen..
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0758-1.jpg

Smidigt att bara ta slangen till värmepakets-ventilhickemicket som satt där och trycka på toppen utan att skarva.
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0766-1.jpg

Drog av två pinbultar på ett av grenrören så drar ur dem. Den ena gav sig efter att ha svetsat på en mutter den andra var riktigt tjurig och borrades ur. Dessa var de ända skruvarna på hela bilen som kärvat pga rost! allt annat har lossar relativt lätt, helt otroligt.
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0765-1.jpg

Inte så mkt som kommer hända här på ett tag som sagt men den som väntar på nåt gott...

Kung
108 Inlägg
24 november 2011
#45
Tjenis.
Gillar ditt projekt, har ett liknande hoppa in på min sida o kika vet ja...
Jag har kör me min utan turbo, går fint men nu är den inställd o delvis der plockad, har börjat svetsa grenrör och tagit bort all bmw el det blir ett Nira nu.
Ett bakaxel tips..Ford 8"8 billig och stark.
Har gjort formar för att göra kolfiber kåpor över spolar och spridare...helt släta utan skruvhål.
Kör så det ryker.
Nyman

227 Inlägg
8 januari 2012
#46
fint projekt Prenumation lagd smile
ang kablarna under isoleringen på huven, den kan vara uppvärmda spolarmunstycken (tillval som inte satt på den)

mvh


24 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
#47
Här kommer det en uppdatering jag missade att lägga in här från mellandagarna!

subw000fer skrev:
Pinsamt dåligt med uppdateringar men det har gått långsamt. Så mkt att göra och så lite tid! wink Den har blivit lite nerprioriterad men det mekas lite iaf.

Hemsläpad igen.. Visst är den fin?   :whistle: 
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0826.jpg

Bilen får sin sista åktur med rödmotor. Så bekvämt med träkubb som säte att jag tror jag behåller det sen med om inte besiktningen har nåt emot det?  :hihi:
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0827.jpg

Demontering
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0828.jpg

Inte så mysiga plåtbitar som ska blästras.
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0830.jpg

River ut resten av inredningen med.
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0831.jpg
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0836.jpg

B21 ur! Det var trångt som satan i mitt lilla garage men det gick precis smile
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0837.jpg

Framvagn bort
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0848.jpg
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0843.jpg

Blästra prylar
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0844.jpg
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0845.jpg

Och när man inte ägnar sig åt något så roligt som att blästra kan man underhålla sig med detta smile (skrapa/hacka underredsmassa)
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0842.jpg

Använder dubb-trissa till borrmaskinen, funkar mkt bra på gammal underredsmassa, men det tar tid!
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0857.jpg

Lite järnoxid har det minsann skapats under batterihyllan. USCH!
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0849.jpg

Åtgärdat
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0852.jpg

Ser inte kul ut här, höger sidan på kylarbalken
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0854.jpg
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0856.jpg

Framvagnsbalk blästrad, grundad och delvis målad (kommer behöva svetsa i den sen ändå så målade bara där jag inte kommer åt sen)
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0859.jpg

Lite mer blästrat och grundat/zinkgrundat
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0860.jpg
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0861.jpg

Tomt smile
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0862.jpg

Ska laga rosten på rambenet och kylarbalken härnäst, ska försöka uppdatera bättre med.

24 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
#48
Och här den senaste updaten smile

subw000fer skrev:
Som sagt, dåligt uppdaterat och dåligt fotat.. Men här kommer lite bilder på det som gjorts sedan senaste bilderna.
Dessa bitar har varit riktigt tråkiga att jobba med och tagit lång tid, det har gjort att jag prioriterat lite annat i mellan så det tagit ännu längre tid.. nog med skitsnack, bilder!

Den här visar ganska mkt. Bytt i princip hela rambenets undersida i olika bitar, en i taget för att behålla formen. Byggt med 2mm plåt. Även gjort en ny kylarbalk som synes, den andra var rätt slut smile
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0888-1.jpg
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0889-1.jpg

Undersidan bytt enda fram
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0890-1.jpg

Andra sidan var mkt bättre och det ända som behövde bytas var detta jag kapat bort, yttre plåten alltså. På andra sidan hade det rostat gött imellan där det är dubbelplåt.
Sprayat zinkprimer(riktig) på bilden för att rostskydda med nåt som tål att svetsas på.
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0891-1.jpg

Bortkapade biten
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0893-1.jpg

http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0894.jpg

Nya biten zinkad på insidan
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0895-1.jpg

och ditsatt. Helsvetsades sen ofc.
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0897.jpg

Gör plats! big_smile
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0899.jpg

Nu ska jag få plats med motorn som jag vill ha den!
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0901.jpg

Litet garage, men med vilja, våld och lite klurigheter gick det att trä dit motorn.
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0904-1.jpg

Motorn där den ska få bo, för första gången!
På den här bilden endast ett uns längre bak än jag tänkt ha den, har den några cm längre fram nu med andra ord.
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0905-1.jpg

Blir gott om plats framför iaf  :whistle:
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0906-1.jpg

... men desto sämre med plats här  :hihi:
Men har en plan på hur jag ska bygga. Tänkt på det mesta........ tror jag..........
Motorn lutar även för mkt bakåt på bilderna, nu har jag kapat upp mer för den så den har rätt lutning och gott om plats, bilder kommer wink
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0907-1.jpg

Så långt har jag kommit nu, lär bli lite mer intensivt jobbande med bilen framöver, nu känns det lite roligt igen!
Får även tacka kompisen Nicklas för mkt hjälp den här helgen! smile

25 Inlägg
21 februari 2012
#49
Grymt kul med såna här projekt!
Måste säga att jag är imponerad av Din rostlagning, väldigt snyggt gjort, det här ska följas! big_smile


148 Inlägg
21 februari 2012
#50
Blir prenumeration på detta såklart, förväntar mig uppdateringar varje dag:D

Low´n´slow is da shit

329 Inlägg
21 februari 2012
#51
Bara en fråga, som kan verka helt borta, men varför sätter man motorn så långt bak(mot hytten) när det uppenbarligen finns plats framåt? smile

2 419 Inlägg
21 februari 2012
#52
MeRoll88 skrev:
Bara en fråga, som kan verka helt borta, men varför sätter man motorn så långt bak(mot hytten) när det uppenbarligen finns plats framåt? smile

väghållningen!!


24 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
#53
adde93: Tackar! big_smile Kul att du vill följa.

swedahl: Du lär bli besviken då, kommer inte bli update varje dag wink

MeRoll88: Dumma frågor är de som inte ställs! Som strandberg31 inflikade, det är för väghållningen, eller rättare sagt tyngdpunkten. Att få vikten mer centrerad och bättre fördelad mellan fram och bak är en fördel när man vill få bra vägegenskaper. Inte minst när det ska åkas på bredden smile

Besserwisser
21 februari 2012
#54
Funderar på hur du tänkt ha karossens skick. Om jag får säga nånting kritiskt så ser det ut som att det finns en del jobb kvar. Ska du luta och blästra karossen? Är motorn bara ditplacerad tillfälligt för att prova?

24 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
#55
Klart du får vara kritisk! Men om du tittar lite på hur pass jag har lagat den innan så vore det väldigt konstigt om jag lämnade kvar resten tongue
Halva bilen återstår att rostlaga! Motorn sätts i för att dels få lite roligt jobb, dels för att jag har så lite plats i garaget så den står i vägen när den är bredvid. Vilket arbete jag tar först spelar ju mindre roll och det här är lite peppande att jobba med, så jag vill få den klar nån gång!

Kung
108 Inlägg
22 februari 2012
#56
Front plåten och även plåtarna till lycktorna som du har blästrat kommer troligen att finnas i kolfiber om ett tag om du är intr.

Kung
108 Inlägg
22 februari 2012
#57
Front plåten och även plåtarna till lycktorna som du har blästrat kommer troligen att finnas i kolfiber om ett tag om du är intr.

24 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#58
Det kan vara intressant, men inte än på ganska länge. Lever på studiebidrag så sånt får vänta wink

24 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
#59
Kapat ur lite under rutan så nu finns det plats! Tänkt lägga igen med 2mm plåt som jag kan fästa bur/stag i.
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0910-1.jpg

Vettig höjd här tror jag
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0911-1.jpg

Bygger motorfäste, 6mm plattjärn. b21 motorkuddar blir det på båda sidorna, var bra mått och 70kr/st på biltema  :thumbright: Är man fattig student blir det ingen lyxkudde från Esska för 275kr/st som den med de måtten jag ville ha kostade  :shock:
Hoppas de inte är för mjuka, då får det bli momentstag eller byte av dem senare.
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0912-1.jpg

Tror ni det håller? wink
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0914-1.jpg

Andra sidan
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0917-1.jpg

Ska bli "boxad" som det andra motorfästet.
http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/242an/IMG_0916-1.jpg

Nu ska jag ut i garaget igen smile

309 Inlägg
26 februari 2012
#60
fin fint! smile

''low is a lifestyle''


Sök