Hej, hur mkt tycker ni jag ska ta för att byta växellåda åt min kompis, han har en volvo s40 T4...jag har faktist inte en aning..det är ju lite jobb Vad kostar det på verkstäder ca ? Hade det varit något lättare hade jag ju gort det gratis så klart...men det här är ju några dagars jobb
först ska väl din vän erbjuda dig hur mkt han kan ge dig. sen får du väl bestämma om du vill ta jobbet. ja menar.. man skickar vän inte någon faktura till en riktig vän. förstår inte riktigt varför du frågar vad det kostar då du lätt kan ringa till en bilia verkstad och fråga.... sen lämnar även verkstaden någonting som kallas garantier. är det något du kan erbjuda så har du vindarna på din sida. annars inte...
först ska väl din vän erbjuda dig hur mkt han kan ge dig. sen får du väl bestämma om du vill ta jobbet. ja menar.. man skickar vän inte någon faktura till en riktig vän. förstår inte riktigt varför du frågar vad det kostar då du lätt kan ringa till en bilia verkstad och fråga.... sen lämnar även verkstaden någonting som kallas garantier. är det något du kan erbjuda så har du vindarna på din sida. annars inte...
Vadå för garanti ? ja byter jag växellåda så är det väl klart att jag kan garantera att det funkar ? anars hade jag väl inte gort det Och det var han som ringde mig och frågade vad jag skulle ta..så jag vet inte. Nä jag tänker inte ringa nånstans, det är väl upp till han och göra. Och har jag sagt att jag ska skicka en faktura eller ? sätt på dig dina glasögon igen och läs mitt inlägg igen. Så ditt inlägg gav ingen info alls, du kunde lika gärna låtit bli att svara.
Väldigt knepig fråga, ta betalt vad du tycker det är värt. Sen missuppfattade du nog vad Rock-Star menade, man kan ju lixom inte ta betalt vad en riktig verkstad skulle göra. Därav faktura resonemanget.
Väldigt knepig fråga, ta betalt vad du tycker det är värt. Sen missuppfattade du nog vad Rock-Star menade, man kan ju lixom inte ta betalt vad en riktig verkstad skulle göra. Därav faktura resonemanget.
Haha jag ska inte ta betalt vad en riktigt verkstad tar..tänkte ta halva det priset lr så...så därför ville jag veta vad en riktig verkstad tar så jag inte tar för mycket..för det vill jag inte !
Ta betalt för att hjälpa en kompis? Jag vet inte riktigt hur ni ser på vänner men jag skulle då inte ta betalt för att hjälpa en vän, självklart får han/hon köpa alla delar som finns men att hjälpa någon att skruva hade jag aldrig tagit betalt för.
Visst han tjänar på att vända sig till dig så det är ju en win-win situation men endå.
Jag tog typ 1500kr när jag byte v-låda + koppling + hylsan till fördelningslådan på en kompis V70R De va ett riktigt kompis pris tycker jag, med tanke på vad vad de skulle kosta att lämna in den på verkstad. Så 2200kr är inte för dyrt de heller
Jag skulle gjort det gratis. Sen så lär din kompis ändå ge dej en peng efter jobbet, då får du ju välja om du ska tacka och ta emot, eller skita i det.
nja jag har så mycket att göra, så jag kan inte stå och skruva i 2-3dagar helt gratis inte ! och han ska inte hjälpa till
Det är lite som övriga personer säger. Har du känt honom i 15 år så tycker jag verkligen inte att du ska ta betalt. Men du gör som du själv känner för. Jag själv hade inte tagit betalt.