2817
Sök

Konstigt El fel Volvo 945

13 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
#1
Hej
Jag har ett märkligt fel på min 945:a -91

Köpte den med detta fel, tidigare ägare förstod ingenting, o inte jag heller nu.

Det är så att bilen laddar ur batt när jag åker, (inte under nätterna eller den tiden den inte används)
Jag har mätit direkt på batt polerna med motor igång: 14.3V ska väl anses ok.
När jag tar bort pluskabeln från batt med motor igång så fortsätter motorn att gå.(så det verkar ju som generatorn laddar iaf?)
Det sitter en liten lampa i kupen bredvid lys reglaget o jag vet inte vad det är säkert, men jag tror det har med generatorn att göra då det går en sladd från den till plussen på generatorn.
(Generatorn ska vara bytt av tidigare ägare enligt hörsägen, även kolen, och jag tycker det ser svart o nytt ut.)
Jag antar att denna är någon egen installerad laddlampa, den tänds lyser inte med tändningen påslagen.

Så när jag kör så verkar det som att batt laddar ur sig för först blir lysena dåliga sedan svarar den inte på gasen så bra o typ alla lampor inuti bilen svagas ner o sedan dör helt med bilen.

Jag vet att batteriet är friskt.
Jag har provat med ett nästan urladdat batteri för skojs skull med starthjälp, o det gick fint att starta med kablar, lät bilen stå i 10minuter med kablar till andra bilen, kort efter det så tog jag bort kablarna o då sjönk tomgången från typ 900varv till 500varv direkt för att sedan efter liten stund dö helt, då fanns det heller inte kvar ström i batt för att starta utan kablar igen. 

För övrigt så funkar all el i bilen, förutom att inget händer när jag vrider på lys vredet, det är halvljus hela tiden, samt så "fastnar" inte hel ljuset.
Annars funkar allt speglar hissar rumpvärme mm mm...

Vad kan det vara för fel tro??

Snälla hjälp mig med detta problem.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 december 2010
#2
Felkopplad generator. Laddlampan måste sitta på rätt stift och ska kopplas till + på nyckeln eller säkringsdosan. Kolla även jordningar, gör ett par extra eller kolla genom att sätta en startkabel mellan motor/generator & Minus på batteriet.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

13 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
#3
Så här ser hemma kopplingen ut, gjord av någon tidigare ägare...


http://forumbilder.se/thumbs/881020101214016708.jpg

http://forumbilder.se/thumbs/5e1020101215146153.jpg

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 december 2010
#4
Ser ju ut att vara en jäkla tattarlösning. Leta på ett kopplingsschma, och rätta till. Ska kolla hur det ser ut på "hemchefens" 245 senare om jag hinner. Men lampan ska lysa när tändningen är på och slockna när bilen går. Jordning mellan Motor/generator/kaross är skitviktig.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

13 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
#5
KAn nu tillägga att ena kabeln till den extra laddlampan inte satt fast ordentligt.
Den sitter nu på plats, och den tänds som den ska när tändningen är på, precis som alla andra lampor i panelen(Inkl batteri lampan).
När jag startar bilen så slocknar dem som dem ska göra 

På batteriet visar det med multimeter över 14V så jag tror att den laddar som den ska.

Men när jag kör så tömms batteriet i alla fall.

Har nu oxå konstaterat att när halvljus/parkeringsljus vredet vrids så påverkar det inte halvljuset som är på hela tiden oavsett vad jag ställer vredet på  ??

MEN när jag håller in heljus spaken så heljuset slås på(det "fastnar inte") då sjunker motor varvet med ca: 500varv, från typ 1000 ner till 500...

Varför blir det så??

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 december 2010
#6
halvljusvredet gör bara skillnad när bilen är avstängd och möjligen på instrumentbelysningen. Anledningen till att motorvarvet sjunker kan vara att generatorn börjar arbeta så att motorn går tyngre. En ide kan vara att generatorn inte orkar som den ska pga kassa släpringar. Tumregel är att det bara går att byta kolbrygga en gång i en generator innan man måste byta ringar eller hela generatorn. Ett annat tips är remmen, jag hjälpte en gång en kille med en pontiac som laddade bra på tomgång men vid gaspådrag och belastning var remmen för hal. Inte ett ljud från remmen. Får du inte rätsida på problemet så får du väl i värsta fall ta till experthjälp, kan rekomendera Larssons Motor nära "underbara hem" Helljusspaken fastnar bara på "rätt# läge på ljusvredet.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

13 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
#7
RD_87 skrev:
halvljusvredet gör bara skillnad när bilen är avstängd och möjligen på instrumentbelysningen. Anledningen till att motorvarvet sjunker kan vara att generatorn börjar arbeta så att motorn går tyngre. En ide kan vara att generatorn inte orkar som den ska pga kassa släpringar. Tumregel är att det bara går att byta kolbrygga en gång i en generator innan man måste byta ringar eller hela generatorn. Ett annat tips är remmen, jag hjälpte en gång en kille med en pontiac som laddade bra på tomgång men vid gaspådrag och belastning var remmen för hal. Inte ett ljud från remmen. Får du inte rätsida på problemet så får du väl i värsta fall ta till experthjälp, kan rekomendera Larssons Motor nära "underbara hem" Helljusspaken fastnar bara på "rätt# läge på ljusvredet.

På 4000 varv stillastående så laddar den fortfarande över 14V

Har fixat nytt vrede från talibanskroten och även alla reläer så ska utesluta den biten imorgon.

JAg känner fasen igen dig, du brukade hänga lite på Psycho förr o även titta ner till 4 wheels ibland va eller??

Jag var medlem i Psycho tidigare, heter Pierre.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 december 2010
#8
Aha, jo jag har varit på psycho några gånger så det stämmer nog bra. Vilken av alla Pierre är du då?
Sjunker spänningen mycket när du belstar elen då? Typ värmefläkt eller så? Spänningen får ju inte sjunka allt för mycket även vid fullbelastning.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

13 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
#9
Hej
Nej spänningen sjunker inte nämnvärt när jag drar på fläkten..
Nu kanske du känner igen mig på min profil bild smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 december 2010
#10
Nu vet jag vilken Pierre iaf. Då vet jag fan inte, om spänningen inte sjunker under belastning så ska det ju fungera. Kan inte förstå vad skillnaden blir när bilen börjar rulla....

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

21 761 Inlägg
10 december 2010
#11
buickmuick skrev:
Så när jag kör så verkar det som att batt laddar ur sig för först blir lysena dåliga sedan svarar den inte på gasen så bra o typ alla lampor inuti bilen svagas ner o sedan dör helt med bilen.

Jag vet att batteriet är friskt.

När bilen börjar beter sig på det sättet, har du provat att mäta spänningen på batteripolerna just då?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 december 2010
#12
Montering av biltemas voltmätare för 69,90 kanske kan vara en bra affär. Då ser man ju "live" vad som händer. Det bästa är ju förstås en korrekt monterad Ampere-mätare men det är jobbigare och dyrare (inte dyrt).

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

13 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
#13
jag ska testa idag o köra med en multimätare instucken i cigg uttaget så får jag se...

Jag måste tillägga att detta är ett mycket märkligt fel.

13 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#14
Jag kör även parallelt med ett annat forum, där står det mer skrivet om problemet, om det är nån som känner sig manad och har tid ork o lust att kika lite på det så skulle jag bli jätteglad:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=62118

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 december 2010
#15
Efter att ha läst det så får jag för mig att du snart provat allt... Låna en generator någonstans kanske?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

385 Inlägg
13 december 2010
#16
RD_87 skrev:
Montering av biltemas voltmätare för 69,90 kanske kan vara en bra affär. Då ser man ju "live" vad som händer. Det bästa är ju förstås en korrekt monterad Ampere-mätare men det är jobbigare och dyrare (inte dyrt).

ska själv köpa en sån här nu=) vi två tyckas ha samma fel...

börn i varje hörn är fett rätt;)

13 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#17
Jo, det känns som man provat det mesta nu, JAg har monterat en ny generator idag, men inte hunnit provstarta bilen, blir imorgon, men trot fan eller ej, nu har ljusen slocknat istället, har varken park eller halv ljus o heljus har jag bara när jag håller in spaken...

Börjar bli lite less på allt strul snart, jag har fasen snart doktorerat i elfel/problem vad det gäller 940 haha

13 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#18
Adrenalinjunkie skrev:
RD_87 skrev:
Montering av biltemas voltmätare för 69,90 kanske kan vara en bra affär. Då ser man ju "live" vad som händer. Det bästa är ju förstås en korrekt monterad Ampere-mätare men det är jobbigare och dyrare (inte dyrt).

ska själv köpa en sån här nu=) vi två tyckas ha samma fel...

Vad ska du köpa?? volt/ampere mätare eller 940??smile

385 Inlägg
13 december 2010
#19
buickmuick skrev:
Jo, det känns som man provat det mesta nu, JAg har monterat en ny generator idag, men inte hunnit provstarta bilen, blir imorgon, men trot fan eller ej, nu har ljusen slocknat istället, har varken park eller halv ljus o heljus har jag bara när jag håller in spaken...

Börjar bli lite less på allt strul snart, jag har fasen snart doktorerat i elfel/problem vad det gäller 940 haha

hum jag ska in och köpa nytt ljus relä och glödtrådsvakts relä till bilen... ytterliggare ett fel vi har likadant! men får se hur han går när dessa är bytt... vet dock inte om det har med laddningen att göra men att lamporna inte lyser och att dom kanske svajjar lite kan det ju bro på... men jag har också gjort det mesta men gick igenom alla reläna va dom är till och så och just ljus relät går riktigt varmt så vem vet kanske är ett så lätt fel smile

börn i varje hörn är fett rätt;)

385 Inlägg
13 december 2010
#20
buickmuick skrev:
Adrenalinjunkie skrev:
RD_87 skrev:
Montering av biltemas voltmätare för 69,90 kanske kan vara en bra affär. Då ser man ju "live" vad som händer. Det bästa är ju förstås en korrekt monterad Ampere-mätare men det är jobbigare och dyrare (inte dyrt).

ska själv köpa en sån här nu=) vi två tyckas ha samma fel...

Vad ska du köpa?? volt/ampere mätare eller 940??smile

biltemas volmätare och "940" någongång=) haha

börn i varje hörn är fett rätt;)


Sök