10 december 2010
Trådstartare
Hej
Jag har ett märkligt fel på min 945:a -91
Köpte den med detta fel, tidigare ägare förstod ingenting, o inte jag heller nu.
Det är så att bilen laddar ur batt när jag åker, (inte under nätterna eller den tiden den inte används)
Jag har mätit direkt på batt polerna med motor igång: 14.3V ska väl anses ok.
När jag tar bort pluskabeln från batt med motor igång så fortsätter motorn att gå.(så det verkar ju som generatorn laddar iaf?)
Det sitter en liten lampa i kupen bredvid lys reglaget o jag vet inte vad det är säkert, men jag tror det har med generatorn att göra då det går en sladd från den till plussen på generatorn.
(Generatorn ska vara bytt av tidigare ägare enligt hörsägen, även kolen, och jag tycker det ser svart o nytt ut.)
Jag antar att denna är någon egen installerad laddlampa, den tänds lyser inte med tändningen påslagen.
Så när jag kör så verkar det som att batt laddar ur sig för först blir lysena dåliga sedan svarar den inte på gasen så bra o typ alla lampor inuti bilen svagas ner o sedan dör helt med bilen.
Jag vet att batteriet är friskt.
Jag har provat med ett nästan urladdat batteri för skojs skull med starthjälp, o det gick fint att starta med kablar, lät bilen stå i 10minuter med kablar till andra bilen, kort efter det så tog jag bort kablarna o då sjönk tomgången från typ 900varv till 500varv direkt för att sedan efter liten stund dö helt, då fanns det heller inte kvar ström i batt för att starta utan kablar igen.
För övrigt så funkar all el i bilen, förutom att inget händer när jag vrider på lys vredet, det är halvljus hela tiden, samt så "fastnar" inte hel ljuset.
Annars funkar allt speglar hissar rumpvärme mm mm...
Vad kan det vara för fel tro??
Snälla hjälp mig med detta problem.