Sådär, nu är jag tillbaka efter en lång tid av fixande och trixande, och tänkte uppdatera tråden med vad jag har gjort, om någon nu skulle vara intresserad.
Jag gjorde som MrCarfreak bad mig, och insåg snart att en spridare fungerade felaktigt, så jag letade igenom Ebay och hittade ett dunderpris på 4 spridare för endast 900Kr, TAGET!
Installerade spridarna och allt var frid och fröjd, så dags att leta fler problem i brist på annat, tog inte lång tid innan jag fann att bränslepåfyllningsröret är extremt rostat och där har även bildats hål rakt in i röret.
1+1 säger mig att det kan vara anledningen till att ena spridaren var igensatt, eftersom röret sitter precis under hjulhuset så sprutar det säkert in en del snö där som orsakar både kondens i tanken (säkert anledningen till att bilen går sämre/riktigt dåligt på låg tank) och en massa smuts och annat i tanken.
Detta lagades (Temporärt!!) med en gummilapp a10x15 cm som strappades stenhårt runt det påverkade området, så man åtminstone stoppar ytterligare flöde av skit in i tanken. Jag vet att det inte är perfekt, men får duga tills jag kan byta hela röret.
Kollade noggrant igenom serviceboken som är totalt ofullständig, där står det om ett kamremsbyte -04, samt 20k mila service och 21k mila service 09, men ingen ytterligare info om de bytte kamrem i något av dessa service intervaller, vilket leder mig till att jag troligen måste byta min kamrem snarast! (jag funderar för tillfället om jag ska genomföra även detta själv eller om detta helt enkelt är för svårt och för riskabelt för en novis, men man lär sig ju aldrig om man inte prövar?)
Under tiden så sysselsätter jag mig med att byta hela bakgrundsbelysningen till instrument klustret från tråkig grådaskig färg till blått (blev riktigt snyggt, lägger kanske upp bild om efterfrågan finns).
I veckan ska jag även löda till LED dioder till ALLA knappar i bilen så att allt börjar lysa igen, det mesta kommer även här bli blått, men en liten grupp med knappar kommer att bli röda (tror det kommer mixas bra och se riktigt fint ut. Värmereglagen har två lampkontakter där jag satte in blåa LED´s, men det blev för svag belysning och för mycket "hot spots" så jag har bestämt mig att även här löda en paralell koppling med 20 dioder och resistorer för fräschare "look".
Märkt att bilen fortfarande hackar anmärkningsvärt när bilen är fullastad, någon sa att det berodde på LMM, men tänker inte byta den utan tar en sak i taget här, påfyllningsröret och eventuell kondens samt kamrem står högst på listan (och inte ens detta har jag i närheten råd med
)
Tack för mig, och tack till de vänliga hjälpsamma själar som försökt hjälpa mig!