3095
Sök

Hyundai Coupe -97 går på tre cylindrar!

Gasglad
3 244 Inlägg
13 december 2010
#21
Läs vad jag skrev innan!
Citerar mig själv om du nu lyckats missa det av någon konstigt anledning:
-Ett tips är att ta ur tändkabel och stift från den cylinder där endast bränsle kommer fram, lägg stiftet mot jord och kolla om där finns någon gnista, gör det inte de så kan du prova ett  annat stift, får du gnista så var stiftet trasigt :p Får du ingen gnista får du prova byta tändkabeln, hjälper ej det så kan du byta rotor och fördelare, hjälper ej det så vette tusan.. - dessa fel kan ge Cylinder 3 Missfire (P0303) felkoden du fick fram..

Detta tog mig 2 sekunder att hitta på google ang. Evaporative Emission System Leak (large leak) (P0455) felkoden :

A code p0455 most likely means one or more of the following has happened:

* A loose or improperly affixed gas cap
* A non-conforming gas cap (i.e. not factory/original brand)
* Other leak or damaged piece in EVAP system

Possible Solutions:

With a p0455, the most common repair is to:
* Remove and reinstall the gas cap, clear the codes, and drive for a day and see if the codes come back.
* Otherwise, replace the gas cap, and/or
* Inspect the EVAP system for cuts/holes in tubes/hoses (you may hear a vacuum noise or smell fuel), repair if necessary



Nu har du fått svar på dina felkoder, misständnings koden har du fått flera svar på men du verkar inte ta åt dig hjälpen så därför många ge upp..
Mitt tips är att lämna bilen på verkstad om du inte har kompetensen att lösa felen!
Senast redigerat av MrCarfreak (13 december 2010)

//Carfreak

27 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#22
MrCarfreak skrev:
Läs vad jag skrev innan!
Citerar mig själv om du nu lyckats missa det av någon konstigt anledning:
-Ett tips är att ta ur tändkabel och stift från den cylinder där endast bränsle kommer fram, lägg stiftet mot jord och kolla om där finns någon gnista, gör det inte de så kan du prova ett  annat stift, får du gnista så var stiftet trasigt :p Får du ingen gnista får du prova byta tändkabeln, hjälper ej det så kan du byta rotor och fördelare, hjälper ej det så vette tusan.. - dessa fel kan ge Cylinder 3 Missfire (P0303) felkoden du fick fram..

Detta tog mig 2 sekunder att hitta på google ang. Evaporative Emission System Leak (large leak) (P0455) felkoden :

A code p0455 most likely means one or more of the following has happened:

* A loose or improperly affixed gas cap
* A non-conforming gas cap (i.e. not factory/original brand)
* Other leak or damaged piece in EVAP system

Possible Solutions:

With a p0455, the most common repair is to:
* Remove and reinstall the gas cap, clear the codes, and drive for a day and see if the codes come back.
* Otherwise, replace the gas cap, and/or
* Inspect the EVAP system for cuts/holes in tubes/hoses (you may hear a vacuum noise or smell fuel), repair if necessary



Nu har du fått svar på dina felkoder, misständnings koden har du fått flera svar på men du verkar inte ta åt dig hjälpen så därför många ge upp..
Mitt tips är att lämna bilen på verkstad om du inte har kompetensen att lösa felen!

Tändkabel bytt, stift bytt.

Rotor och fördelare har jag inte bytt dock.

Men det luktar soppa i kupén när man startar bilen, iaf i början, sen försvinner det.
Jag antar det har med kablarna att göra då, frågan är bara vart fan dom sitteR:P

1 212 Inlägg
13 december 2010
#23
DrGordon skrev:
MrCarfreak skrev:
Läs vad jag skrev innan!
Citerar mig själv om du nu lyckats missa det av någon konstigt anledning:
-Ett tips är att ta ur tändkabel och stift från den cylinder där endast bränsle kommer fram, lägg stiftet mot jord och kolla om där finns någon gnista, gör det inte de så kan du prova ett  annat stift, får du gnista så var stiftet trasigt :p Får du ingen gnista får du prova byta tändkabeln, hjälper ej det så kan du byta rotor och fördelare, hjälper ej det så vette tusan.. - dessa fel kan ge Cylinder 3 Missfire (P0303) felkoden du fick fram..

Detta tog mig 2 sekunder att hitta på google ang. Evaporative Emission System Leak (large leak) (P0455) felkoden :

A code p0455 most likely means one or more of the following has happened:

* A loose or improperly affixed gas cap
* A non-conforming gas cap (i.e. not factory/original brand)
* Other leak or damaged piece in EVAP system

Possible Solutions:

With a p0455, the most common repair is to:
* Remove and reinstall the gas cap, clear the codes, and drive for a day and see if the codes come back.
* Otherwise, replace the gas cap, and/or
* Inspect the EVAP system for cuts/holes in tubes/hoses (you may hear a vacuum noise or smell fuel), repair if necessary



Nu har du fått svar på dina felkoder, misständnings koden har du fått flera svar på men du verkar inte ta åt dig hjälpen så därför många ge upp..
Mitt tips är att lämna bilen på verkstad om du inte har kompetensen att lösa felen!

Tändkabel bytt, stift bytt.

Rotor och fördelare har jag inte bytt dock.

Men det luktar soppa i kupén när man startar bilen, iaf i början, sen försvinner det.
Jag antar det har med kablarna att göra då, frågan är bara vart fan dom sitteR:P

R.I.P lägg ner nu. in på verkstad med bilen nu.

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

27 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#24
matteponken skrev:
En snabb fråga bara... varför ber du om hjälp?

Okej, ska sluta omedelbart.

13 Inlägg
14 december 2010
#25
Koffster! My man, my dawg!

Att du får P0303 är ju inget överraskande med tanke på att den inte tänder.
Tråkigt nog fungerade det inte att bara byta kabel och stift. Har du tur så räcker det med att byta rotor och fördelare.
Vad delarna kostar vet jag inte, men ring Hyunai och kolla. Kostar delarna rätt mycket så kanske det är bättre att lämna in bilen på felsökning och få reda på exakt vad det är som felar och sedan, om du vill, byta ut de trasiga delarna själv.

Gällande p0455 så är det som sagt något läckage i tankåterluftningen.
Kolla hur tätningen på tanklocket ser ut, är det slitet? Dra åt tanklocket så det klickar tre gånger. Nolla felkoderna.
Funkar det inte så får man börja kolla om någon slang har lossnat eller spruckit.
Köp som sagt en verkstadshandbok, de är väldigt bra när man äger en gammal bil, och du kommer garanterat ha användning för den fler gånger!
Senast redigerat av Travis (15 december 2010)


27 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#26
Travis skrev:
Koffster! My man, my dawg!

Att du får P0303 är ju inget överraskande med tanke på att den inte tänder.
Tråkigt nog fungerade det inte att bara byta kabel och stift. Har du tur så räcker det med att byta rotor och fördelare.
Vad delarna kostar vet jag inte, men ring Hyunai och kolla. Kostar delarna rätt mycket så kanske det är bättre att lämna in bilen på felsökning och få reda på exakt vad det är som felar och sedan, om du vill, byta ut de trasiga delarna själv.

Gällande p0455 så är det som sagt något läckage i tankåterluftningen.
Kolla hur tätningen på tanklocket ser ut, är det slitet? Dra åt tanklocket så det klickar tre gånger. Nolla felkoderna.
Funkar det inte så får man börja kolla om någon slang har lossnat eller spruckit.
Köp som sagt en verkstadshandbok, de är väldigt bra när man äger en gammal bil, och du kommer garanterat ha användning för den fler gånger!

Hello my man!

Kul att höra av dig, ungefär samma tid som du skrev detta kom vi fram till att det är spridaren som är trasig, nu till det tråkiga.

Dom vill ha 1800 spänn för skiten, trodde nästan dom skämta, du har ingen aning om det finns billigare nånstans? Ska kolla igenom Ebay nu, säg till om du har några tips!

1 327 Inlägg
15 december 2010
#27
DrGordon skrev:
Travis skrev:
Koffster! My man, my dawg!

Att du får P0303 är ju inget överraskande med tanke på att den inte tänder.
Tråkigt nog fungerade det inte att bara byta kabel och stift. Har du tur så räcker det med att byta rotor och fördelare.
Vad delarna kostar vet jag inte, men ring Hyunai och kolla. Kostar delarna rätt mycket så kanske det är bättre att lämna in bilen på felsökning och få reda på exakt vad det är som felar och sedan, om du vill, byta ut de trasiga delarna själv.

Gällande p0455 så är det som sagt något läckage i tankåterluftningen.
Kolla hur tätningen på tanklocket ser ut, är det slitet? Dra åt tanklocket så det klickar tre gånger. Nolla felkoderna.
Funkar det inte så får man börja kolla om någon slang har lossnat eller spruckit.
Köp som sagt en verkstadshandbok, de är väldigt bra när man äger en gammal bil, och du kommer garanterat ha användning för den fler gånger!

Hello my man!

Kul att höra av dig, ungefär samma tid som du skrev detta kom vi fram till att det är spridaren som är trasig, nu till det tråkiga.

Dom vill ha 1800 spänn för skiten, trodde nästan dom skämta, du har ingen aning om det finns billigare nånstans? Ska kolla igenom Ebay nu, säg till om du har några tips!

kolla om det finns beganat på www.laga.se eller www.bildelsbasen.se


27 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#28
Aero T16 skrev:
kolla om det finns beganat på www.laga.se eller www.bildelsbasen.se

Fantastiskt, ska göras omdedelbart!

Du råkare inte veta vad som är rätt till min bil?tongue

Kollade med Ohm mätare förut och den gav utslag på att samtliga 4 spridare låg på 18,5 Ohm motstånd, låter riktigt högt enligt min mening.

Det stog 15,9 +-0,35 Ohm i instruktionsboken:S

Gasglad
3 244 Inlägg
15 december 2010
#29
Hur kom du fram till att spridaren är kass ? Stiftet blev ju vått om jag inte missminner mig :s

Plocka istället bort filtret på spridaren och rengör!

//Carfreak

27 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#30
MrCarfreak skrev:
Hur kom du fram till att spridaren är kass ? Stiftet blev ju vått om jag inte missminner mig :s

Plocka istället bort filtret på spridaren och rengör!

En kompis hjälpte mig att bya plats på spridarna, tog typ 20 minuter att göra, och vips så var det cylinder 1 som feltände istället för 3, samt att tändstiftet på 1:an var blött, men 3:an helt normal.

Ditt tips med att rengöra ska jag kolla upp, vet dock inte riktigt hur, finns 20 olika metoder på internet, så man blir ju tveksam på vilken metod som är bra, och vilken som kanske rentav bara gör saken värre.

Är det bara att skruva isär spridaren för att få tag i filtret som sitter däri eller?

Jag ber om ursäkt för min okunskap, men detta är inte riktigt mitt ämne, men jag försöker lära mig!

Gasglad
3 244 Inlägg
15 december 2010
#31
Okej, då kan du känna dig stolt att du kunde genomföra en felsökning på ett fackmannamässigt vis smile *applåder*

nu vet jag inte exakt vilka spridare du har men googla upp spridarnummret och hitta en rengörings guide, antar att du ha bosch spridare av något slag?

Ang. Ohm mätningen så kan nog värdet stämma, är ju iafall hög ohmiga spridare, men som sagt, bara googla ditt spridarnummer!

Kul att du vill lära dig, man blir bara duktigare om man vågar göra fel... Men att sitta på röven och inte våga ta i sakerna lär man sig inget på!

//Carfreak

27 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#32
MrCarfreak skrev:
Okej, då kan du känna dig stolt att du kunde genomföra en felsökning på ett fackmannamässigt vis smile *applåder*

nu vet jag inte exakt vilka spridare du har men googla upp spridarnummret och hitta en rengörings guide, antar att du ha bosch spridare av något slag?

Ang. Ohm mätningen så kan nog värdet stämma, är ju iafall hög ohmiga spridare, men som sagt, bara googla ditt spridarnummer!

Kul att du vill lära dig, man blir bara duktigare om man vågar göra fel... Men att sitta på röven och inte våga ta i sakerna lär man sig inget på!

Haha jaa, tack för applåderna!

Bosch är det nog, men ska dubbelkolla ikväll när jag kommer hem från jobbet!

Det är ju kul att hålla på och meka, samt lära sig, det jobbiga blir då man verkligen M Å S T E fixa problemet fort, roligare när man kan lära sig i egen takt.

Så fort detta problemet är ur världen kommer jag sätta igång att fixa fler saker på bilen, men då snarare förbättringar som egentligen inte behövs för bilen prestanda (läs  inredning, belysning osv).

Vad jag har förstått så måste man spänningssätta spridaren för att den ska öppna sin ventil, kan detta göras med ett vanligt 12 volts batteri, ALT 12 volts bilbatteri, och sedan blåsa ur fanskapet bara?

Har på känn att jag snart förstör något och måste köpa nytt, men vafan, då har man ändå försökt!

Gasglad
3 244 Inlägg
15 december 2010
#33
DrGordon skrev:
MrCarfreak skrev:
Okej, då kan du känna dig stolt att du kunde genomföra en felsökning på ett fackmannamässigt vis smile *applåder*

nu vet jag inte exakt vilka spridare du har men googla upp spridarnummret och hitta en rengörings guide, antar att du ha bosch spridare av något slag?

Ang. Ohm mätningen så kan nog värdet stämma, är ju iafall hög ohmiga spridare, men som sagt, bara googla ditt spridarnummer!

Kul att du vill lära dig, man blir bara duktigare om man vågar göra fel... Men att sitta på röven och inte våga ta i sakerna lär man sig inget på!

Haha jaa, tack för applåderna!

Bosch är det nog, men ska dubbelkolla ikväll när jag kommer hem från jobbet!

Det är ju kul att hålla på och meka, samt lära sig, det jobbiga blir då man verkligen M Å S T E fixa problemet fort, roligare när man kan lära sig i egen takt.

Så fort detta problemet är ur världen kommer jag sätta igång att fixa fler saker på bilen, men då snarare förbättringar som egentligen inte behövs för bilen prestanda (läs  inredning, belysning osv).

Vad jag har förstått så måste man spänningssätta spridaren för att den ska öppna sin ventil, kan detta göras med ett vanligt 12 volts batteri, ALT 12 volts bilbatteri, och sedan blåsa ur fanskapet bara?

Har på känn att jag snart förstör något och måste köpa nytt, men vafan, då har man ändå försökt!

kolla först vad spridarna arbetar med för volt, vissa har 5v och vissa 12v.. När du jordar spridaren så öppnar den, sedan kan du blåsa ur dem.

//Carfreak

27 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
#34
Fortsätter att skriva här, utifall det är någon som är intresserad av hur det går!

Kolla spridarnas nummer igår (35310-23210) och insåg ganska snart att det stog mellan att köpa denna spridare i sverige (för 1850kr st) eller reparera den befintliga som en tillfällig lösning tills den dagen man har lite mera deg.

Men till slut hittade jag denna guldgruvan:
http://picclick.com/1997-01-HYUNDAI-TIB … 93287.html

Där får jag alltså fyra spridare för 856kr, det är vad EN HALV hade kostat i Sverige... Taget!

Tills dess jag köper prövar jag att rengöra den felaktiga först, vem vet, kanske funkar.

Gasglad
3 244 Inlägg
16 december 2010
#35
Ett tips är att ta loss spridarbryggan och sätta dit alla spridare men tag bort kontakterna till de som fungerar och behåll endast 3:an, sänk ned spridaren i en glasflaska och vrid på t-nyckeln så ser du om den flödar!

//Carfreak

27 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
#36
MrCarfreak skrev:
Ett tips är att ta loss spridarbryggan och sätta dit alla spridare men tag bort kontakterna till de som fungerar och behåll endast 3:an, sänk ned spridaren i en glasflaska och vrid på t-nyckeln så ser du om den flödar!

Bra tips!

Helst skulle man ju vilja koppla in den och sätta igång kalaset utan att det börjar spruta soppa, på det viset hade man ju kunnat blåsa ur den också. Kanske om man kopplar ur bränslepumpen eller nåt?

Som sagt vill jag ju helst försöka rengöra den som du tipsade förut, och köpa nya spridare senare, då pengarna inte riktigt räcker för att lägga på massa bildelar för tillfället.

Och sen när Julen och allt är över så kan man börja ersätta delarna.

Gasglad
3 244 Inlägg
16 december 2010
#37
DrGordon skrev:
MrCarfreak skrev:
Ett tips är att ta loss spridarbryggan och sätta dit alla spridare men tag bort kontakterna till de som fungerar och behåll endast 3:an, sänk ned spridaren i en glasflaska och vrid på t-nyckeln så ser du om den flödar!

Bra tips!

Helst skulle man ju vilja koppla in den och sätta igång kalaset utan att det börjar spruta soppa, på det viset hade man ju kunnat blåsa ur den också. Kanske om man kopplar ur bränslepumpen eller nåt?

Som sagt vill jag ju helst försöka rengöra den som du tipsade förut, och köpa nya spridare senare, då pengarna inte riktigt räcker för att lägga på massa bildelar för tillfället.

Och sen när Julen och allt är över så kan man börja ersätta delarna.

gör som så att du häller i en flaska injector cleaner i tanken.. av med spridarbryggan inkl. spridare från insuget, koppla ur de 3 hela spridarna och sätt den 3:e spridaren riktad ned i en 2l cola eller mindre flaska och kör igång pumpen.. låt den gå en stund tills flaskan är fylld och det blir en märkbar skillnad på spridarbilden.. kan inte bli enklare och billigare..

Onödigt att köpa nya spridare och så visar de sig att det är smuts i tanken, då blir de nya igensatta direkt = bortkastade pengar..

//Carfreak

27 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
#38
MrCarfreak skrev:
gör som så att du häller i en flaska injector cleaner i tanken.. av med spridarbryggan inkl. spridare från insuget, koppla ur de 3 hela spridarna och sätt den 3:e spridaren riktad ned i en 2l cola eller mindre flaska och kör igång pumpen.. låt den gå en stund tills flaskan är fylld och det blir en märkbar skillnad på spridarbilden.. kan inte bli enklare och billigare..

Onödigt att köpa nya spridare och så visar de sig att det är smuts i tanken, då blir de nya igensatta direkt = bortkastade pengar..

Ja du har nog rätt, kör på det här först, låter rimligt:D Ska kolla upp lite hur injector cleaner funkar så det inte blir för många onödiga frågor här i forumet. 

Det man skulle vilja är ju att blåsa ur den från motsatt håll när det är i öppnat läge, man vet ju aldrig, man vara nån rostbit eller nåt som bara lagt sig på tvären.

27 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
#39
Sådär, nu är jag tillbaka efter en lång tid av fixande och trixande, och tänkte uppdatera tråden med vad jag har gjort, om någon nu skulle vara intresserad.

Jag gjorde som MrCarfreak bad mig, och insåg snart att en spridare fungerade felaktigt, så jag letade igenom Ebay och hittade ett dunderpris på 4 spridare för endast 900Kr, TAGET!

Installerade spridarna och allt var frid och fröjd, så dags att leta fler problem i brist på annat, tog inte lång tid innan jag fann att bränslepåfyllningsröret är extremt rostat och där har även bildats hål rakt in i röret.

1+1 säger mig att det kan vara anledningen till att ena spridaren var igensatt, eftersom röret sitter precis under hjulhuset så sprutar det säkert in en del snö där som orsakar både kondens i tanken (säkert anledningen till att bilen går sämre/riktigt dåligt på låg tank) och en massa smuts och annat i tanken.

Detta lagades (Temporärt!!) med en gummilapp a10x15 cm som strappades stenhårt runt det påverkade området, så man åtminstone stoppar ytterligare flöde av skit in i tanken. Jag vet att det inte är perfekt, men får duga tills jag kan byta hela röret.

Kollade noggrant igenom serviceboken som är totalt ofullständig, där står det om ett kamremsbyte -04, samt 20k mila service och 21k mila service 09, men ingen ytterligare info om de bytte kamrem i något av dessa service intervaller, vilket leder mig till att jag troligen måste byta min kamrem snarast! (jag funderar för tillfället om jag ska genomföra även detta själv eller om detta helt enkelt är för svårt och för riskabelt för en novis, men man lär sig ju aldrig om man inte prövar?)

Under tiden så sysselsätter jag mig med att byta hela bakgrundsbelysningen till instrument klustret från tråkig grådaskig färg till blått (blev riktigt snyggt, lägger kanske upp bild om efterfrågan finns).

I veckan ska jag även löda till LED dioder till ALLA knappar i bilen så att allt börjar lysa igen, det mesta kommer även här bli blått, men en liten grupp med knappar kommer att bli röda (tror det kommer mixas bra och se riktigt fint ut. Värmereglagen har två lampkontakter där jag satte in blåa LED´s, men det blev för svag belysning och för mycket "hot spots" så jag har bestämt mig att även här löda en paralell koppling med 20 dioder och resistorer för fräschare "look".

Märkt att bilen fortfarande hackar anmärkningsvärt när bilen är fullastad, någon sa att det berodde på LMM, men tänker inte byta den utan tar en sak i taget här, påfyllningsröret och eventuell kondens samt kamrem står högst på listan (och inte ens detta har jag i närheten råd med big_smile )

Tack för mig, och tack till de vänliga hjälpsamma själar som försökt hjälpa mig!

Egenföretagare
999 Inlägg
11 januari 2011
#40
Kul att det löste sig!
Jag skulle bytt bränslefilter omgående också.



Sök