2493
Sök

Drivlineproblem (vibrationer) 525i e34

1 210 Inlägg
3 april 2011
#21
Lyfter tråden...
Har problem på min touring ia oxå.. de börjar vibrera vid 85-110 i olika grader.. inget herre jösse vibbar men helt klart så retar de mig.. Har ny ballanserat och även ny hardyskiva/nytt stödlager...

Sökt lite på autopower och de ska finnas nån knut bak mot diff klummpen som kallas "homo" knuten..I den kan fettet visst bli dåligt i??

Även så funderar jag på om de är bromsarna som gör detta.. För när jag bromsar ifrån 100 och neråt så vibrerar de och slår i ratten utav bara fan .. runt 90 ner till 55   sen slutar de
Kan känna att den "hugger" när jag kör stadskörning och små bromsar...
Senast redigerat av Ekis! (3 april 2011)

7 274 Inlägg
3 april 2011
#22
Ekis! skrev:
Lyfter tråden...
Har problem på min touring ia oxå.. de börjar vibrera vid 85-110 i olika grader.. inget herre jösse vibbar men helt klart så retar de mig.. Har ny ballanserat och även ny hardyskiva/nytt stödlager...

Sökt lite på autopower och de ska finnas nån knut bak mot diff klummpen som kallas "homo" knuten..I den kan fettet visst bli dåligt i??

Även så funderar jag på om de är bromsarna som gör detta.. För när jag bromsar ifrån 100 och neråt så vibrerar de och slår i ratten utav bara fan .. runt 90 ner till 55   sen slutar de
Kan känna att den "hugger" när jag kör stadskörning och små bromsar...

Så var det för mig när jag hade skadade fälgar.


1 210 Inlägg
3 april 2011
#23
Brains skrev:
Ekis! skrev:
Lyfter tråden...
Har problem på min touring ia oxå.. de börjar vibrera vid 85-110 i olika grader.. inget herre jösse vibbar men helt klart så retar de mig.. Har ny ballanserat och även ny hardyskiva/nytt stödlager...

Sökt lite på autopower och de ska finnas nån knut bak mot diff klummpen som kallas "homo" knuten..I den kan fettet visst bli dåligt i??

Även så funderar jag på om de är bromsarna som gör detta.. För när jag bromsar ifrån 100 och neråt så vibrerar de och slår i ratten utav bara fan .. runt 90 ner till 55   sen slutar de
Kan känna att den "hugger" när jag kör stadskörning och små bromsar...

Så var det för mig när jag hade skadade fälgar.

De är ju de som är så svårt vibrationer kan komma av så många olika saker.. + att bmw skit bilarna är visst sjukt känsliga.. sad

Har haft 3 st olika uppsättningar av fälgar på och ny balanserade.. men endå samma problem..

Ska byta skivorna nu i veckan, sen blir de den där Homokinetiska knuten...

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 april 2011
#24
Jag hade ytterst lätta "vibbar" i min E34 tidigare, mellan 90-110. Jag monterade ett KOMPLETT NYTT original-chassie (samtliga bärarmar,leder,bussningar,kompletta fjäderben,kardanaxel,drivknutar osv). Utöver detta så renoverades både växellåda samt diff av Mobimech, lådan hade några "dåliga" lager, diffen var felfri, även samtliga motor/växellåds/diff upphängningar byttes till nya original. Däck/fälgar balanserades om på nytt! Trots detta lätta vibbar, ibland knappt kännbara ibland mer tydliga. Numera är problemet löst...Orsaken var att däck/fälg hade för högt "marktryck", bör vara under 10kg, var ca 20kg på det sämsta. Däcksfirman i fråga matchade däck mot fälg o fick ner "marktrycket" till under 10kg på samtliga däck. Resultatet blev att bilen slutade "vibba" helt. Däcken i fråga var 19", extra känsligt ju större däck...
Så mitt råd: Ta dig till en gummiverkstad som kan mäta "marktrycket", Mjölby Gummiverkstad kan hjälpa med detta, kostnad ca 1000kr.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 210 Inlägg
3 april 2011
#25
dawwe skrev:
Jag hade ytterst lätta "vibbar" i min E34 tidigare, mellan 90-110. Jag monterade ett KOMPLETT NYTT original-chassie (samtliga bärarmar,leder,bussningar,kompletta fjäderben,kardanaxel,drivknutar osv). Utöver detta så renoverades både växellåda samt diff av Mobimech, lådan hade några "dåliga" lager, diffen var felfri, även samtliga motor/växellåds/diff upphängningar byttes till nya original. Däck/fälgar balanserades om på nytt! Trots detta lätta vibbar, ibland knappt kännbara ibland mer tydliga. Numera är problemet löst...Orsaken var att däck/fälg hade för högt "marktryck", bör vara under 10kg, var ca 20kg på det sämsta. Däcksfirman i fråga matchade däck mot fälg o fick ner "marktrycket" till under 10kg på samtliga däck. Resultatet blev att bilen slutade "vibba" helt. Däcken i fråga var 19", extra känsligt ju större däck...
Så mitt råd: Ta dig till en gummiverkstad som kan mäta "marktrycket", Mjölby Gummiverkstad kan hjälpa med detta, kostnad ca 1000kr.

Ops ja du att byta allt du gjort vill jag inte göra på en sån gammal bil som jag har.. Känns väl dyrt.. hmm
Men förstår dig fullt ut...
Marktryck säger du: Hm Hur fungerar de, låter intressant..
Jaja bromsarna är i alla fall skeva annars borde de inte slå så sjukt mycket i ratten vid inbromsning som de gör.. 

Mjölby är allt för långt ifrån Sundsvall wink men ska kolla upp här i stan om de finns nån som kan kolla detta..

7 274 Inlägg
3 april 2011
#26
Ekis! skrev:
dawwe skrev:
Jag hade ytterst lätta "vibbar" i min E34 tidigare, mellan 90-110. Jag monterade ett KOMPLETT NYTT original-chassie (samtliga bärarmar,leder,bussningar,kompletta fjäderben,kardanaxel,drivknutar osv). Utöver detta så renoverades både växellåda samt diff av Mobimech, lådan hade några "dåliga" lager, diffen var felfri, även samtliga motor/växellåds/diff upphängningar byttes till nya original. Däck/fälgar balanserades om på nytt! Trots detta lätta vibbar, ibland knappt kännbara ibland mer tydliga. Numera är problemet löst...Orsaken var att däck/fälg hade för högt "marktryck", bör vara under 10kg, var ca 20kg på det sämsta. Däcksfirman i fråga matchade däck mot fälg o fick ner "marktrycket" till under 10kg på samtliga däck. Resultatet blev att bilen slutade "vibba" helt. Däcken i fråga var 19", extra känsligt ju större däck...
Så mitt råd: Ta dig till en gummiverkstad som kan mäta "marktrycket", Mjölby Gummiverkstad kan hjälpa med detta, kostnad ca 1000kr.

Ops ja du att byta allt du gjort vill jag inte göra på en sån gammal bil som jag har.. Känns väl dyrt.. hmm
Men förstår dig fullt ut...
Marktryck säger du: Hm Hur fungerar de, låter intressant..
Jaja bromsarna är i alla fall skeva annars borde de inte slå så sjukt mycket i ratten vid inbromsning som de gör.. 

Mjölby är allt för långt ifrån Sundsvall wink men ska kolla upp här i stan om de finns nån som kan kolla detta..

Säg inte det, som jag sa tidigare så när jag körde runt med en skadad fälg så slog det som satan i ratten vid inbromsningar runt 90km/h.
Försvann totalt när sommarhjulen kom på wink

Vibrationer och bmw är ett helvete att felsöka ibland!


1 210 Inlägg
3 april 2011
#27
Brains skrev:
Ekis! skrev:
dawwe skrev:
Jag hade ytterst lätta "vibbar" i min E34 tidigare, mellan 90-110. Jag monterade ett KOMPLETT NYTT original-chassie (samtliga bärarmar,leder,bussningar,kompletta fjäderben,kardanaxel,drivknutar osv). Utöver detta så renoverades både växellåda samt diff av Mobimech, lådan hade några "dåliga" lager, diffen var felfri, även samtliga motor/växellåds/diff upphängningar byttes till nya original. Däck/fälgar balanserades om på nytt! Trots detta lätta vibbar, ibland knappt kännbara ibland mer tydliga. Numera är problemet löst...Orsaken var att däck/fälg hade för högt "marktryck", bör vara under 10kg, var ca 20kg på det sämsta. Däcksfirman i fråga matchade däck mot fälg o fick ner "marktrycket" till under 10kg på samtliga däck. Resultatet blev att bilen slutade "vibba" helt. Däcken i fråga var 19", extra känsligt ju större däck...
Så mitt råd: Ta dig till en gummiverkstad som kan mäta "marktrycket", Mjölby Gummiverkstad kan hjälpa med detta, kostnad ca 1000kr.

Ops ja du att byta allt du gjort vill jag inte göra på en sån gammal bil som jag har.. Känns väl dyrt.. hmm
Men förstår dig fullt ut...
Marktryck säger du: Hm Hur fungerar de, låter intressant..
Jaja bromsarna är i alla fall skeva annars borde de inte slå så sjukt mycket i ratten vid inbromsning som de gör.. 

Mjölby är allt för långt ifrån Sundsvall wink men ska kolla upp här i stan om de finns nån som kan kolla detta..

Säg inte det, som jag sa tidigare så när jag körde runt med en skadad fälg så slog det som satan i ratten vid inbromsningar runt 90km/h.
Försvann totalt när sommarhjulen kom på wink

Vibrationer och bmw är ett helvete att felsöka ibland!

Är benägen att hålla med..
Men som jag påpekade förut har kört med BBS style 5 fälgarna hade vibb problem, balanserade samma sak endå, körde med Vinter däck michellin 16" samma problem har nu nya 18" med nya däck balanserat.. Nää jag köper inte de där med fälgarna..
Kan alla mina 3 alufälgar var skeva/väck??

7 274 Inlägg
3 april 2011
#28
Nej det tror jag verkligen inte att dom är! Men frågan är om det faktiskt är skivorna.
Det är ju lite pissigt att sitta och byta saker i blindo i hopp om att det fungerar.


1 210 Inlägg
3 april 2011
#29
Brains skrev:
Nej det tror jag verkligen inte att dom är! Men frågan är om det faktiskt är skivorna.
Det är ju lite pissigt att sitta och byta saker i blindo i hopp om att det fungerar.

Ja med tanke på att hardyskivan och stödlagret är bytt i blindo och de blev typ näst intill ingen skillnad så.. hmm
Tro mig sjukt less på detta..

1 210 Inlägg
3 april 2011
#30
Ja gott folk.. Kunde inte hålla mig så tog en tur i felsöknings syfte... smile
Inga vibrationer under 90, vid 95 då börjar de och de håller i sig hela tiden upp i högre hastigheter... Mer lr mindre iofs men fortfarande ett jäkla vibrerande.. Och de känns som de kommer under sätet...

Dvs nått med kardan... Jag tror på den där "homo" knuten mot diff klumpen ..
Senast redigerat av Ekis! (3 april 2011)

1 422 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
#31
Mitt problem är löst iaf. Riktning och balansering av kardanen gjorde susen smile


1 210 Inlägg
4 april 2011
#32
cheffer skrev:
Mitt problem är löst iaf. Riktning och balansering av kardanen gjorde susen smile

Beskriv gärna närmre hur du gick till väga??

Mina vibrationer är så "små" och endast vid 95 och uppåt... Eftersom kardan snurrar med högre utväxling så är de inte i närheten om de skulle vara den..

Kan vara drivaxlarna mina, så ska kika på de på torsdag...

...has left the building...
4 474 Inlägg
4 april 2011
#33
Ekis: Kolla däck/fälgar...Jag hade samma symptom som du. Var hos TVÅ verkstäder som balanserade om däcken utan framgång. Det var först när man kollade "marktrycket" o justerade ner detta till under 10kg/hjul som det blev bra...Maskinen som klarar detta heter Hunter 9700GPS, vet att Bilia kan tänkas ha sådana maskiner...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 210 Inlägg
4 april 2011
#34
dawwe skrev:
Ekis: Kolla däck/fälgar...Jag hade samma symptom som du. Var hos TVÅ verkstäder som balanserade om däcken utan framgång. Det var först när man kollade "marktrycket" o justerade ner detta till under 10kg/hjul som det blev bra...Maskinen som klarar detta heter Hunter 9700GPS, vet att Bilia kan tänkas ha sådana maskiner...

Ska även kika på det... Detta är typiskt bmw E34 och E39..

Eftersom jag provat med 3 st uppsättningar med däck/fälg så ser jag att de är inte det som är problemet.. Men ska kolla.. smile
Tack


Sök